شناسهٔ خبر: 41800132 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبرداد:

کاهش آلودگی هوا با اجرای دقیق و به موقع قانون هوای پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به تاکسی های دوگانه سوز که به تازگی دولت اجازه شماره گذاری آنها با استاندارد یورو ۴ را داده است، گفت: اجرای دقیق قانون هوای پاک در موعد مقرر کاهش آلودگی هوا را به همراه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، شینا انصاری در این باره گفت: حداقل‌های استاندارد خودرو در نظر گرفته شده است که قدم به قدم جلو برویم، اما در همین حداقل‌ها هم لنگ می‌زنیم.

وی با اشاره به آلودگی هوا به عنوان یکی از مشکلات کلانشهر تهران تصریح کرد: قانون هوای پاک در سال ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بیشتر از ۱۰ آئین‌نامه اجرایی و ۳۴ ماده دارد و به عنوان سند بالادستی در مقابله با آلودگی هوا مورد تاکید است.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه در قانون هوای پاک محورهای مختلف آلودگی هوا دیده شده است، گفت: به عنوان مثال در آئین نامه اجرایی ماده ۲ این قانون بر میزان گوگرد سوخت‌های دیزلی تاکید شده است که حد مجاز آنها ۵۰ قسمت در میلیون است و یا در بخش دیگری از قانون هوای پاک پیش‌بینی شده که استاندارد خودروها باید یورو ۵ باشد و موتورسیکلت‌های کاربراتوری دیگر شماره‌گذاری نشود.

وی با اشاره به در نظر گرفتن حداقلی آلاینده‌ها برای استانداردسازی خودرو و معاینه فنی افزود: در آئین نامه‌های اجرایی حداقل‌ها در نظر گرفته شده است که متناسب با شرایط قدم به قدم جلو برویم، اما در همین حداقل‌ها هم لنگ می‌زنیم.

انصاری درباره تاکسی‌های دوگانه سوز که به تازگی دولت اجازه شماره گذاری با استاندارد یورو ۴ را داده است، گفت: معتقدیم اجرای دقیق بندهایی که در قانون هوای پاک و یا در آئین نامه‌های اجرایی آن مشخص شده «در موعد مقرر» آن می‌تواند به کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور بیانجامد و هر گونه مشمول زمان شدن اجرای برنامه‌های کنترل آلودگی هوا روند بهبود کیفیت هوا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی درباره اینکه اگر این قانون اجرا نشود، چه کار باید کرد، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه حاکمیتی و نظارتی بر اجرای قانون و هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌هاست و مسئولیت کارگروه ملی آلودگی هوا را بر عهده دارد.

منبع: ایسنا

نظر شما