شناسهٔ خبر: 41799641 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

دور کاری صنعت مسکن را هم متاثر کرد

طراحی خانه ها در پسا کرونا چه تغییری می کند؟

همه گیری کرونا تغییرات زیادی در زندگی ما ایجاد کرده است و انتظار می رود طراحی داخلی خانه ها نیز تغییر کند. اصلی ترین تغییر ایجاد دفاتر کاری در خانه، تغییر سیستم های تهویه خانگی و افزایش عایق های صوتی در دیوارهای داخلی خانه ها است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: پسا کرونا، روزهایی که همه بی صبرانه منتظرش هستیم  و برای رسیدنش لحظه شماری می کنیم، تغییرات بزرگی را به همراه دارد.تغییرانی که بعضا برای آنها آمادگی نداریم. از تغییر در نوع کار کردن و خرید کردن و زندگی کردن گرفته تا تغییر در محیط ها و فضاهایی که در جامعه می دیدیم. اما به نظر می رسد دامنه تغییرات ناشی از کرونا به خانه های ما هم کشیده شده است و همه گیری کرونا تغییرات زیادی در طراحی داخلی خانه های ما هم ایجاد خواهد کرد. سوال اصلی این است که این تغییرات چیست و آیا این تغییرات ماندگار خواهند بود؟

 مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی با عنوان «طراحی تازه خانه ها در دوره پسا کرونا» نوشت:« این روزها ساخت و ساز در دنیا تقریبا تعطیل شده است ولی مطالعه در مورد تغییراتی که باید در خانه های ما ایجاد شود، تعطیل نشده است. همه گیری کرونا بدون شک باعث تغییرات زیادی در طراحی داخلی خانه ها خواهد شد همان طور که  آنفولانزای اسپانیایی تغییراتی در خانه ها ایجاد کردو نکته مهم این است که این تغییرات ماندگار است همانطور که ما هنوز تغییری که همه گیری انفولانزا در خانه های ما ایجاد کرد را در خانه های خود مشاهده می کنیم.»

 در ادامه این گزارش آمده است:« یک مساله بسیار با اهمیت در روزهای پسا کرونا این است که  در این دوران دور کاری یک روش معمول کارکردن خواهد بود و شمار زیادی از مردم برای کار کردن از خانه خارج نمی شوند. بنابراین باید در خانه ها فضای کافی برای کار کردن وجود داشته باشد. در واقع باید محیط خانه به گونه ای باشد که دفتر کاری مجزا و محیطی آرام برای تمرکز بر کار وجود داشته باشد و در ضمن خانه محیطی آرامش بخش برای زندگی هم باشد. این وضعیت باعث ایجاد تغییراتی بزرگ در طراحی داخلی خانه ها می شود.»

مطالعات تاریخی اهمیت دارد
مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به تاثیر همه گیری آنفولانزای اسپانیایی در تغییر طراحی خانه ها نوشت:« بعد از همه گیری آنفولانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ میلادی طراحی خانه های دنیا تغییر مهمی کرد. ساخت دستشویی های کوچک در مقابل در ورودی یا نزدیک به در ورودی ساختمان برای شستشوی دست بعد از ورود به منزل اصلی ترین و مهمترین تغییری بود که این بحران سلامتی در طراحی خانه ها ایجاد کرد.  تغییری که تا به امروز هم در طراحی خانه ها جا خوش کرده است. بدون شک خانه های ما بعد از پایان بحران کرونا هم تغیراتی اساسی خواهد کرد.»

 در ادامه این گزارش آمده است:«بحران های بزرگ تغییراتی بزرگ و ماندگار در تمامی بخشهای اقتصاد و اجتماع ایجاد می کنند. اینکه تصور کنیم با پایان بحران کرونا، ما به روزهای قبل از همه گیری بازمی گردیم  کاملا اشتباه است. همانطور که بعد از تجربه آنفولانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ هم روزهای قبل از آن بحران تکرار نشد. »

باید در نظر داشت که همه گیری کرونا باعث شد تا توجه به محیط خانه بیشتر شود زیرا افراد زمان طولانی تری را در خانه سپری می کنند . در پسا کرونا هم  شرایط  تغییری نمی کند زیرا  دورکاری به یک روش تایید شده و قابل قبول کاری تبدیل می شود و باید محیط خانه برای زندگی و کار لذت بخش باشد. افزایش مساحت خانه ها، توجه بیشتر به فضای بیرونی خانه و تمرکز اتاقها در یک سمت خانه و جدا بودن از محیط های خانوادگی از قبیل اتاق تلویزیون و آشپزخانه و اتاق های مورد استفاده برای گردهم آیی های خانوادگی و دوستانه از جمله این تغییرات خواهد بود.

طراحی خانه ها در پسا کرونا چه تغییری می کند
سارا کوبین، طراح داخلی و یکی از پژوهشگران مرکز مطالعات ساختمان دانشگاه برکلی بر این باور است که خانه های آینده دارای عایق های صوتی قوی تری خواهند بود. دیوارهای داخلی ضخیم تر و عایق های صوتی قوی تر به منظور آرام تر شدن فضا برای افرادی که  دفتر کارشان در خانه است یا باید از داخل خانه درس بخوانند، امری مهم و ضروری است. وی در مورد تغییرات دیگری که ایجاد خواهد شد به سی ان ان گفت:«یک تغییر مهم در سیستم تهویه و گرمایش و سرمایش خانه ها است. در پسا کرونا باید از سیستم های تهویه ای مجزا برای هر  اتاق استفاده شود تا اگر احیانا فردی در خانه بیمار بود و در یک اتاق استراحت می کرد، هوای آلوده آن اتاق به اتاق های دیگر خانه منتقل نشود و افراد دیگر هم بیمار نشوند.قرار گرفتن تلویزیون ها روی دیوارها و جمع شدن میزهای تلویزیونی برای اینکه فضای بیشتری برای حرکت در خانه ها وجود داشته باشد هم از دیگر تغییراتی است که می توان منتظر آنها بود.»

 در ادامه این مصاحبه در مورد ضرورت ایجاد محیط های خصوصی کوچک در جای جای خانه برای متمرکز شدن افراد روی کارشان صحبت شد. طبق نظر سارا کوبین خانه های آینده دارای محیط باز، فضایی آرام، رنگ های روشن و پنجره های بزرگ است. در آن زمان مردم ترجیح می دهند از فضای شلوغ شهر فاصله داشته باشند و در محیط های سرسبزتر خانه بخرند زیرا دیگر برای کارکردن نیازی به خارج شدن از خانه ندارند.

پیش بینی می شود خانه هایی که دارای فضای بیرونی سرسبز، حیاط های بزرگ و محیط های آرام باشد با استقبال بیشتری روبرو شود.او تاکید کرد تغییر در طراحی خانه ها نه تغییراتی موقتی بلکه تغییراتی دایمی خواهد بود و باعث می شود تا نوع طراحی داخلی هم محیط کاری، ادارات، فروشگاه ها ،آپارتمان ها و خانه ها به طور کلی تغییر کند.

نظر شما