شناسهٔ خبر: 41798762 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمریکا مدعی مخالفت با مداخلات خارجی در بحران لیبی شد

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد کشورش مخالف تمامی مداخلات خارجی در امور داخلی لیبی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جروزالم پست، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد واشنگتن تمامی مداخلات خارجی در بحران لیبی را محکوم می‌کند.

رابرات اوبراین روز سه شنبه مدعی شد مردم لیبی خود باید یک کشور نو بسازند و آمریکا با مداخلات خارجی در امور این کشور مخالف است. مشاور امنیت ملی آمریکا گفت رئیس جمهور در هفته‌های اخیر با چند تن از سران دنیا در خصوص تحولات در لیبی گفتگو کرده است.

این مقام آمریکایی تلاش‌های نیرو‌های خارجی برای بهره برداری از درگیری‌ها در لیبی را خطری جدی برای ثبات منطقه‌ای و تجارت جهانی عنوان کرد. اوبراین از تمامی طرف‌های درگیر در لیبی خواست تا راه حلی برای حل و فصل مناقشات در سیرت و جفره پیدا کنند، به تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل پایبند بوده و تحت نظارت سازمان ملل مذاکرات آتش بس را نهایی کنند.

بنا به نوشته جروزالم پست، دونالد ترامپ با امانوئل مکرون، عبدالفتاح السیسی، روسای جمهور فرانسه و مصر و محمد بن زاید، ولیعهد امارات در خصوص آخرین تحولات لیبی به رایزنی پرداخت.

ادعای اوبراین در حالی مطرح می‌شود که آمریکا ید طولایی در مداخله در امور داخلی دیگر کشور‌های جهان دارد، جنگ در عراق، سوریه، یمن، افغانستان تنها شاهد کوچکی بر این مدعاست.

در پی سقوط حکومت معمر القذافی در سال ۲۰۰۹، بحران سیاسی سراسر لیبی را در برگرفت. چندی پس از رایزنی‌های فشرده، دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج توانست قدرت را در دست بگیرد و در طرابلس مستقر شود. در مقابل اما، خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته ارتش لیبی مخالفت خود را با دولت وفاق اعلام و طی حدود یک سال گذشته، جنگ علیه دولت قانونی این کشور را آغاز کرد.

در این بین دخالت‌های کشور‌های خارجی در درگیری‌های لیبی اعتراض سازمان ملل را به همراه داشته است. سازمان مذکور از دخالت‌های ترکیه در لیبی و حمایت از دولت وفاق ملی انتقاد و تصریح کرده که آنکارا باید فوراً ارسال تسلیحات به لیبی و نقض تحریم‌های علیه این کشور را متوقف کند. اتحادیه اروپا هم ضمن انتقاد از آنکارا، اعلام کرده است که اگر الگوی رفتاری ترکیه تغییر نکند این کشور با تحریم‌های سختی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

 

نظر شما