شناسهٔ خبر: 41798661 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نظارت دامپزشکی کرمان بر ذبح و قربانی بیش از ۱۴ هزار راس دام در روز عید قربان

ایمان کدیور

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اجرایی کردن طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر سلامت دام های نذری، گفت: ۱۴ هزار و ۴۰۰ راس دام قربانی اعم از گاو، گوسفند، بز و شتر تحت نظارت و بازرسی اکیپ های این ارگان در روز عید قربان ذبح شدند.

صاحب‌خبر -

دکتر "حسین رشیدی" در تشریح اقدامات صورت گرفته توسط این نهاد در عید سعید قربان و با اشاره به اینکه نیروهای این اداره کل به صورت رایگان خدمات مورد نیاز مردم در تائید سلامت دام را در روز عید قربان ارائه کردند، اعلام کرد: این اداره کل با بسیج نیروها و امکانات خود از جمله ۶۳ گروه ثابت و سیار متشکل از پرسنل فنی و متخصص به همراه ۲۶ نفر از ناظرین شرعی اقدام به انجام بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی کردند

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اینکه با انجام این نظارت ها، موارد ضبطی و غیر قابل مصرف لاشه دام ها جداسازی، ضبط و معدوم سازی شده است، اذعان کرد: تعداد ۲۶۰۰ لاشه گوسفند، بز، گاو و شتر در روز عید قربان بازرسی شده است.

وی گفت: از جمله مخاطرات کشتار دام‌های قربانی در خارج از کشتارگاه، احتمال ابتلای شهروندان به بیماریهای مشترک بین انسان و دام بوده که امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، عملیات های نظارت و بازرسی بر ذبح بهداشتی دام‌های قربانی با هدف کاهش احتمال انتقال این بیماری‌های مشترک از جمله تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید و ... و نیز پیش گیری از انتشار بیماری کرونا انجام شد.

رشیدی در این رابطه افزود: در سال جاری عرضه و کشتار دام در خارج از کشتارگاه ممنوع اعلام شد و با همکاری با سایر دستگاه ها (شهرداری و نیروی انتظامی) با افراد خاطی برخورد قانونی صورت گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: روسای ۱۶ شبکه دامپزشکی استان، بر حسن اجرای این طرح که به منظور تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر دام های قربانی در ۱۵ کشتارگاه دام صنعتی اعمال شد، نظارت ویژه داشته و گزارش های مربوطه را به این اداره کل ارسال کردند.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش مدافعان سلامت حوزه دامپزشکی، ۱۷ هزار مورد بازدید از دام و لاشه در روز عید سعید قربان صورت پذیرفت که حاکی از آن است که دامپزشکی ضامن سلامت مردم در حوزه بهداشت عمومی جامعه می باشد.

انتهای پیام

نظر شما