شناسهٔ خبر: 41798494 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهرمشهد:

تسهیلات جابه‌جایی مشاغل مزاحم به ۴۵ میلیون تومان افزایش یافت

ایسنا

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهرمشهد گفت: مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه برای صاحبان مشاغل مزاحم که اقدام به جابه‌جایی کنند و به مجتمع‌های ساماندهی مشاغل مزاحم بروند از ۱۵ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، محمد حاجیان شهری  در خصوص‌ ساماندهی مشاغل مزاحم، اظهار کرد: تعبیر بنده از مشاغل مزاحم، مشاغل ناسازگار با محیط‌ شهری است. مشکلات این مشاغل از ابتدای ایجاد شهرداری‌ها و حتی شهرها وجود داشته و ساماندهی آن هم در قانون وجود دارد.

وی افزود: برابر آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری واحدهایی از جمله آبکاری، تعمیر و ساخت طلا، رنگ کوره‌ای، تعمیرخودرو، سنگ‌بری و سنگ‌کوبی، دامداری، مرغداری، انبار و بسته‌بندی موادشیمیایی، تولید کاشی و سرامیک، لوله‌سیمانی، تولید گچ و آهک، پایانه باربری، مراکز اوراق خودرو، آجرپزی، صاف‌کاری و کارگاه‌های تولید چرم در سطح شهر از جمله مشاغل مزاحم محسوب می‌شوند که به دلیل ایجاد شرایط ناایمن، مزاحم و تولید آلاینده‌ها براساس کمیسیون بند ٢٠ماده ٥٥ قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف به رسیدگی و جلوگیری از فعالیت آن‌ها در محیط شهری است.

حاجیان‌شهری ادامه داد: همچنین مشاغلی که شاکی خصوصی داشته باشد به عنوان مثال کارواش‌هایی که در محله‌هایی از شهر فعالیت دارد، صدای ماشین‌آلات ناشی از آن‌ها براساس استاندارها باید زیر ۴۵ دی‌سی‌بل باشد و درصورتی‌ که از این مقدار بیشتر شد آلودگی صوتی محسوب می‌شود و باید اقدامات لازم برای اینگونه موارد مانند تذکر یا جابه‌جایی این‌مکان انجام‌شود.

در مشهد ۵۵۰۰ مشاغل مزاحم وجود دارد

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر با اشاره به اینکه در مشهد حدود ۵۵۰۰ نوع از این مشاغل برآورد شده است، تصریح کرد: برخی از این مشاغل ممکن است باعث انفجار و آتش‌سوزی شود و صدمات جبران‌ناپذیری به وجود بیاورند؛ بنابراین باید از محیط‌های مسکونی جمع و در مکان‌های خاص ساماندهی شوند. بر همین اساس شهرداری مشهد از دیرباز بحث ساماندهی این مشاغل را دنبال می‌کند. در حال حاضر حدود چهار مجتمع‌ برای انتقال این مشاغل به‌بهره‌برداری رسیده است. ظریفت این مجتمع‌ها بالغ بر ۲۰۰۰ واحد است و تعداد دیگری نیز  در دست ساخت است.

مشاغل مزاحم باید در تمام سطح شهر پخش شود

وی ادامه داد: این مجتمع‌ها در حاشیه شهر در بلوارکشاورز و خارج از محیط شهری در حال بهره‌برداری است. همچنین بخش خصوصی و تعاونی‌های  این صنف‌ها نیز در ساخت و بهره‌برداری این مجتمع همکاری لازم را داشته‌اند. برای تقسیم‌بندی و پخش شدن این مشاغل در تمام سطح شهر باید دقت لازم صورت گیرد تا مردم بتوانند به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.  

حاجیان شهری ادامه داد: طبق مصوبه‌ای که اخیرا در صحن علنی شورا تصویب شد، با توجه به تورم و افزایش نرخ ساخت و دیگرهزینه‌ها، مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه برای صاحبان این مشاغل که اقدام به جابه‌جایی کنند از ۱۵ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.  دستگاه‌های دیگر نیز خدماتی را به این مجتمع‌ها ارائه خواهند داد تا  بتوانیم هر چه زودتر این مشاغل را از محیط شهری خارج کنیم. همچنین شهرداری با بهسازی مسیر و آسفالت کردن خیابان‌ها رفت‌وآمد آن‌ها را راحت‌تر می‌کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد تاکید کرد: از آن‌جایی که ظرفیت این مجتمع‌ها جوابگوی این تعداد از مشاغل نیست، هنوز سخت‌گیری زیادی برای نقل‌وانتقال آن‌ها انجام نمی‌شود. در حال حاضر سعی می‌کنیم تا این مشاغل را از محیط‌های مسکونی پرتراکم به مناطق مسکونی کم تراکم‌تر ببریم، زیرا تعطیل کردن آن‌ها  تبعات اجتماعی زیادی خواهد داشت و آنها از لحاظ معشیتی دچار مشکل می‌شوند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

نظر شما