شناسهٔ خبر: 41794582 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

محرمی با همان شعر و شعور اما متفاوت‌تر از سال‌های گذشته

امسال آیین‌های ماه محرم با توجه به شیوع ویروی منحوس کرونا متفاوت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود و محدودیت‌هایی در برخی زمینه‌ها از جمله توزیع غذای نذری وجود دارد.

صاحب‌خبر -


خبرگزاری شبستان _ کرمانشاه : محرم امسال رنگ و بویی دیگر دارد و عزاداری ها متفاوت تر از سالهای گذشته برگزار می شود؛ میهمان ناخوانده ای که بیشتر مراسم ها از جمله حج بزرگترین اجتماع مسلمانان را به تعطیلی کشانده است.

در این میان چگونگی نحوه برپایی آیین های عزاداری در عین رعایت پروتکل های بهداشتی در حال بررسی است و تا کنون وزارت بهداشت در این زمینه اطلاعیه هایی را صادر کرده است.

آیین نذری دادن به عزاداران حسینی سنتی دیرینه است که جایگاه ویژه ای نزد مردم  به ویژه کرمانشاهی ها داشته است اما امسال به دلیل شیوه این بیماری منحوس مسئولان بهداشتی توزیع غذای نذری در استان کرمانشاه را ممنوع اعلام کردند.

 

*لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در عزاداری ها/ ممنوعیت توزیع غذای نذری

بهمن روشنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با استناد به اینکه مقام معظم رهبری تصمیم گیری ها را به ستاد ملی مقابله با کرونامحول کردند، اظهار کرد: مردم باید دستورالعمل های این ستاد را در زمینه برگزاری عزاداری های محرم رعایت کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط ویژه ای که در آن قرار گرفتیم مردم در صورت امکان عزاداری ها را از طریق تلویزیون دنبال کنند و به جای نذورات غذا نذر کمک به کادر درمان و ماسک داشته باشند.

روشنی خاطرنشان کرد:احتمال آلودگی غذاهای نذری توسط فرد ناقل بدون علامت وجود دارد بنابراین باید از تشکیل صفوف برای دریافت نذری به طور جدی خودداری شود زیرا در جامعه افراد ناقل بدون علامت فراوان است و با توجه به اینکه تست های تشخیصی نیز  انجام نمی‌شود همواره شماری از افراد به ویروس کرونا آلوده هستند.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر شرایط استان کرمانشاه از نظر شیوع ویروس کرونا خوب است و از وضعیت قرمز خارج شده‌ایم و شاهد کاهش تعداد افراد  بستری و میزان مرگ و میر هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: اکنون از ۷۰۰ تخت اختصاص داده شده به بیماران کرونایی در بیمارستان ها حدود ۲۳۰ تخت مورد استفاده قرار گرفته و شمار تخت های خالی فراوان است.

وی بیان داشت: همچنین درصدد اندیشیدن تمهیداتی برای پاییز هستیم که پیک بیماری با شیوع آنفولانزا و سرماخوردگی همراه خواهد شد تا در این میان تخت های بستری و ویژه بیمارستان ها افزایش یابد و بیمارستانهای جدید نیز وارد مدار شوند.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: اکنون علاوه بر بیمارستانهای فارابی و گلستان هریک از بیمارستانهای غیر دانشگاهی اعم از ۵۲۰ ارتش، امام حسین(ع ) و حضرت ابوالفضل ۴۰ تخت برای بستری بیماران کرونایی اختصاص داده اند.

روشنی خاطرنشان کرد: مردم همچنان باید از ماسک استفاده کنند و گمان نکنند با خارج شدن کرمانشاه از وضعیت قرمز می توانند ماسک را کنار بگذارند زیرا طی روزهای گذشته عید قربان پر چالشی را پشت سر گذاشتیم و در این میان شماری از افراد ناقل، بدون علامت هستند بنابراین در صورت عدم استفاده از ماسک با توجه به در پیش داشتن عزاداری‌های ماه محرم و احتمال عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به طور کامل در پاییز شاهد پیک بیماری خواهیم بود و این با شیوع آنفولانزا و سرماخوردگی مصادف خواهد شد و وضعیت را بسیار سخت خواهد کرد.


گفتنی است، ستاد کرونای استان کرمانشاه نیز چندی پیش اعلام کرد به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و نیز رعایت پروتکل های بهداشتی توزیع غذا و شربت در ایام محرم در استان کرمانشاه ممنوع است و توصیه شده نذر ها به صورت کمک مومنانه به اقشار آسیب دیده انجام شود.

پایان پیام/66

نظر شما