شناسهٔ خبر: 41793199 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نی‌ریز دومین تولیدکننده انجیر استان فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: استان فارس نخستین تولیدکننده انجیر در ایران است و شهرستان نی‌ریز بعد از استهبان رتبه دوم تولید و سطح زیر کشت انجیر را دارد.

صاحب‌خبر -

 علیرضا بصیری در گفتگو با خبرنگار سرویس شهرستان‌های فارس در شیراز بابیان این‌که استان فارس نخستین تولیدکننده انجیر در ایران است و شهرستان نی‌ریز پس از استهبان رتبه دوم تولید و سطح زیر کشت انجیر را دارد اظهار داشت: عملیات برداشت این محصول در باغ‌های دیم شهرستان همه‌ساله از اواسط مردادماه آغاز و تا نیمه مهرماه ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه انجیرستان های دیم نی‌ریز ازنظر کیفیت، کمیت و سالم بودن محصول در جهان دارای جایگاه ویژه‌ای است افزود: حدود پنج هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص دارد که چهار هزار هکتار آن مثمر است و به دو صورت تریعنی تازه خوری و خشک به بازار عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های مطلوب سال زراعی جاری پیش‌بینی می‌شود چهار هزار تن انجیر در شهرستان نی‌ریز تولید و برداشت شود.

بصیری با اشاره به عوامل کاهش و یا افزایش محصول انجیر در این شهرستان در طول سال اضافه کرد: طغیان آفت کنه تارتن، نوسانات حرارتی، وزش بادهای شدید و ایجاد اختلال در فعالیت زنبورهای گرده‌افشان ازجمله عواملی می‌باشد که در عملکرد نهایی محصول تأثیرگذار است.

وی در پایان با اشاره به صادرات انجیر نی‌ریز به کشورهای هند، چین، اروپای شرقی و حوزه خلیج‌فارس تصریح کرد: نبود سرمایه‌گذاری مناسب و صنایع تبدیلی در این بخش، باعث شده که این محصول توسط دلالان خریداری و بدون فرآوری یا بسته‌بندی مناسب از منطقه خارج شود.

انتهای پیام/

نظر شما