شناسهٔ خبر: 41793111 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گفت‌وگو با استاد امیرخانی به انگیزه برگزاری نمایشگاه «نستعلیق میراث ملی»

نمایش بخشی از تاریخ خوشنویسی ایران

 تازه‌ترین نمایشگاه آثار غلامحسین امیرخانی با عنوان «نستعلیق میراث ملی» جمعه ۱۰ مرداد با حضور اساتید هنر خوشنویسی، هنرمندان و جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری، در گالری طراحی هنر افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

 تازه‌ترین نمایشگاه آثار غلامحسین امیرخانی با عنوان «نستعلیق میراث ملی» جمعه ۱۰ مرداد با حضور اساتید هنر خوشنویسی، هنرمندان و جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری، در گالری طراحی هنر افتتاح شد.

با توجه به اعلام نام غلامحسین امیرخانی به عنوان گنجینه زنده بشری در خطِ نستعلیق و قرار گرفتن نام وی در فهرست ملی «نادره‌کاران، حاملان میراث فرهنگی ناملموس» مجموعه‌ای از آثار نستعلیق و چلیپانویسی این هنرمند در معرض نمایش گذاشته شد.

استاد امیرخانی، مدرس، استاد تمام و رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، چهره ماندگار و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است.

این هنرمند در سال ۱۳۳۸ به صورت حرفه‌ای به سمت خوشنویسی گرایش پیدا کرد و با مرحوم «استاد سیدحسین میرخانی» و انجمن خوشنویسان ایران آشنا می‌شود. او همزمان با تدریس و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی، تألیف کتاب‌های آموزش خط و خوشنویسی کتاب‌های بسیاری از نویسندگان و شاعران نامی را در کارنامه هنری خود دارد. 

امیرخانی ابتدا درباره نمایشگاه «نستعلیق میراث ملی» توضیح داد: ادبیات ما بسیار غنی است، وقتی هنرمندی در رشته هنری مورد علاقه‌اش با عشق و علاقه و به دور از سود و زیان، عمر خود را صرف خلق اثر هنری می‌کند،  بی‌تردید آن اثر هم ویژگی‌های خوبی پیدا می‌کند و می‌تواند به مخاطب سبک‌های جدیدی را معرفی کند.

استاد امیرخانی افزود: برگزاری این نمایشگاه این فرصت را به من داد تا بتوانم بخشی از تاریخ خوشنویسی را برای علاقه‌مندان به نمایش بگذارم، چون بخشی از این آثار مربوط به ۲۰ سال قبل و حتی بیشتر است و برخی دیگر نیز به سال‌های اخیر تعلق دارد.

حضور پررنگ هنر ایرانی در موزه‌های جهان

این هنرمند پیشکسوت به آثار هنرمندان ایرانی در بسیاری از موزه‌های فرانسه، روسیه و انگلستان اشاره کرد و گفت: حضور هنرمندان ایران در عرصه‌های هنری دنیا آن‌قدر پررنگ و مؤثر است که در زمان‌های گذشته غربی‌ها بیشتر از مردم کشور ما به ارزش هنری و کیفیت آثار هنری ایرانیان توجه داشتند و همین مسئله موجب شده آثار هنری ما همیشه در موزه‌های کشورهای خارجی وجود داشته باشد.

 امیرخانی در خصوص ارتباط هنر خوشنویسی با ادبیات و تأثیری که این دو بر هم می‌گذارند، گفت: خوشنویسی هنری قرآنی است که وقتی با ادبیات غنی ما تلفیق می‌شود می‌تواند چنان تأثیری روی مخاطب بگذارد که به جرئت می‌توانم بگویم موجب تحول درونی انسان‌ها می‌شود. 

وی افزود: وقتی هنرمند یک بیت شعر و یا روایتی را با سبک خاص هنری خودش خطاطی می‌کند، در حقیقت گوشه‌ای از فرهنگ، هنر و دین ما را به جامعه‌ای منتقل می‌کند که برابر اثر او می‌ایستند و اثر او را تماشا می‌کنند، پس این هنر حتماً می‌تواند ابزار خوبی برای انتقال فرهنگ و هنر یک ملت باشد.

 گفتنی است، استاد غلامحسین امیرخانی در همه ابعاد قلم آثار چشمگیری دارد. در این نمایشگاه  آثاری از قلم بسیار ریز تا قلم درشت از این هنرمند وجود دارد. این ویژگی در هیچ خوشنویسی وجود ندارد و آثارش با هیچ هنرمند خوشنویسی قابل اشتباه نیست.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه « نستعلیق میراث ملی » براساس اعلام وزارت بهداشت در برگزاری نمایشگاه و محدودیت حضور مردم در گالری‌ها، می‌توانند با وقت قبلی تا ۲۰ مرداد از ساعت ۱۰ تا ۲۰ به گالری «طراحی هنر» مراجعه کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما