شناسهٔ خبر: 41792861 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزیدگان چهارمین جشنواره نقالان علوی معرفی شدند

تهران - ایرنا - همزمان با دهه ولایت و قرار گرفتن در آستانه عید غدیر خم، اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی) برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های صحنه‌ای و رادیویی این رویدادها در گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال معرفی و تقدیر شدند.

صاحب‌خبر -

مراسم اختتامیه  چهارمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر - نقالان علوی -  شامگاه سه‌شنبه (۱۴مرداد ماه) در رادیو تهران برگزار شد. به دلیل برگزاری این جشنواره به شکل رادیویی، مراسم اختتامیه این رویداد نیز ضمن پخش از شبکه رادیویی نمایش از برنامه کاربردی (اپلیکیشن) ایران‌صدا و و صفحه اینستاگرامی رادیو نمایش پخش شد.

دکتر اردشیر صالح‌پور، دکتر محمدحسین ناصربخت، داود فتحعلی‌بیگی و دکتر علی ناری به عنوان اعضای هیات داوران چهارمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر - نقالان علوی -  برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد را به این شرح معرفی کردند:

تقدیر از هشت کودک نقال در بخش مسابقه نقالان کودک

هیات داوران چهارمین جشنوار سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی) در بخش کودک آرای خود را بدون رتبه‌بندی اعلام کردند و از نقالان کودک برگزیده به شرح زیر تقدیر کردند:

لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به محدثه صالحی از استان مرکزی، آندیا حیدری از استان کرمانشاه، تامارا یکتا، آوا فیاضی، محیا محمدجعفری، سارینا حیدری و پرنیان و پریان سادات‌ندیمی همگی از استان تهران اهدا شد.

بخش نوجوان، بدون برگزیده و با تقدیر از سه نقال

هیات داوران چهارمین جشنوار سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی) با وجود آنکه در بخش نوجوان برگزیده‌ای معرفی نکرد اما با هدف حمایت و تشویق هر چه بیشتر نوجوانان به هنر نمایش آیینی از سه نوجوان نقال تقدیر به عمل آورد.

بر این اساس لوح تقدیر و جایزه نقدی به آتنا بیات از استان مرکزی، محمد میرزاپور از استان البرز و محمدرضا محمدی نصرآبادی از استان گلستان به عنوان نفرات شایسته تقدیر اهدا شد.

جوایز نقالان بزرگسال در بخش بانوان در اختیار هنرمندان استانی

در بخش بزرگسال رادیویی و صحنه‌ای بانوان هیات داوران چهارمین جشنوار سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی) جایزه نفر سوم خود را شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به شکل مشترک به لیلا سادات موسوی از استان قم و فهیمه باروتچی از استان تهران اهدا کرد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی نفر دوم به سیده نگار بهرسی از استان بوشهر تقدیم شد.

و در نهایت دیپلم افتخار، سردیس مرشد ولی‌الله ترابی و جایزه نقدی نفر اول در این بخش تقدیم به معصومه لشنی از استان خوزستان تعلق گرفت.

جایزه مشترک به نقالان بزرگسال در بخش آقایان

در بخش بزرگسال رادیویی و صحنه‌ای آقایان، هیات داوران چهارمین جشنوار سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی)، جایزه رتبه سوم خود را به صورت مشترک به علی عظیمی از استان مازندران و حسن بصیری از استان تهران اهدا کرد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی نفر دوم این بخش نیز به شکل مشترک به حمید ابراهیمی از استان تهران و سیدمهرداد کاووسی از استان همدان رسید.

دیپلم افتخار، سردیس مرشد ولی‌الله ترابی و جایزه نقدی نفر اول در این بخش به محمدرفیع شیخی از استان قزوین تقدیم شد.

یک تقدیر و پنج برگزیده در بخش نعت‌خوانی و منقبت‌خوانی آل‌الله

هیات داوران چهارمین جشنواره سراسری پرده خوانی و نقالی غدیر (نقالان علوی) در بخش رادیویی نعت و منقب‌خوانی آل‌الله، پیش از اعلام برگزیدگان اول تا سوم خود به شکل ویژه از حسین قلاس از استان خراسان رضوی تقدیر کرد.

در ادامه لوح تقدیر و جایزه نقدی نفر سوم این بخش تقدیم به جواد خرم از استان تهران رسید؛ لوح تقدیر و جایزه نقدی نفر دوم این بخش به هادی حسن‌آبادی از استان خراسان رضوی اهدا شد و دیپلم افتخار، سردیس مرشد ولی‌الله ترابی و جایزه نقدی نفر اول به شکل مشترک به سیدمرتضی آل‌احمد، عباس دروکی و سیدمرتضی ناظمی آزاد از خراسان رضوی تقدیم شد.

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در راستای ارتقای فرهنگ علوی و تقویت، بازپیرایی و به‌روزرسانی هنر سنتی و دیرینه پرده‌خوانی، نقالی و حماسه‌خوانی (نعت و مناقب‌خوانی آل‌الله) در کشور، چهارمین دوره جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) را، هم‌زمان با دهه ولایت و امامت (از عید سعید قربان تا عید غدیر خم) برگزار کرد.

بیش از ۳۰۰ اثر به دبیرخانه چهارمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) رسید که از این میان ۳۷ اثر برای شرکت در جشنواره توسط هیات انتخاب متشکل از علی ناری، دکتر امیر صادقی و استاد مهدی چایانی انتخاب شدند.

چهارمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر - نقالان علوی - در بخش صحنه‌ای و رادیویی در بخش‌های کودک، نوجوان و بزرگسال بانوان، بزرگسال آقایان با محوریت هنر آیینی و کهن نقالی، پرده‌خوانی و حماسه‌خوانی (نعت و مناقب‌خوانی آل‌الله) به مناسبت دهه کرامت از ۴ تا ۱۴ مردادماه با دبیری مرشد محسن میرزاعلی مدیر بخش نمایش نمایش‌های آیینی و تعزیه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد.

نظر شما