شناسهٔ خبر: 41792849 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تناقض در آمارهای دادستانی تهران و بانک مرکزی/ چه‌مقدار ارز صادراتی به کشور بازگشته است؟

آمارهای اعلامی از سوی دادستان تهران و یک مدیرکل بانک مرکزی در خصوص مقدار ارز بازگشتی صادرکنندگان در بازه زمانی تعیین‌شده تا ۳۱ تیرماه دچار تناقض فاحش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، در پی اعلام دولت مبنی بر عدم تعهد صادرکنندگان مبنی بر بازگرداندن 25 میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات غیرنفتی بخش خصوصی به کشور، دولت و بانک مرکزی، 31 تیرماه را به‌عنوان آخرین مهلت به‌منظور معرفی و تحویل ارز اعلام کردند و در عین حال قوه قضائیه مسئول پیگرد قضایی متخلفان شد.

در همین راستا بانک مرکزی اعلام کرد: لیست افرادی که مشمول بازگرداندن 27 میلیارد دلار به کشور هستند در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است. اما غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری هفتم مرداد ماه گفت: "آنچه بانک مرکزی به ما اعلام کرده 6.8 میلیارد یورو است اما خود بانک مرکزی اعلام کرده که باید 25 میلیارد یورو به کشور بازگردد که حدود یک‌چهارم را به ما اعلام کرده‌اند که جای بررسی دارد".

با این حال علی القاصی‌مهر، دادستان عمومی و انقلاب تهران جمعه 3 مرداد با حضور در تحریریه بخش خبری 21 شبکه یک سیما گفت: در این باره بانک مرکزی در دو مرحله، 2 فهرست جداگانه به قوه قضائیه اعلام کرده که در مجموع شامل 250 نفر از صادرکنندگانی است که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور برنگردانده‌اند.

القاصی‌مهر افزود: مجموع تعهدات ارزی حاصل از صادرات و رفع‌تعهدنشده، حدود 25 میلیارد یورو است، اما مجموع آن‌چه به قوه قضائیه در قالب فهرست 250 نفر اعلام شد، 6 میلیارد و 800 میلیون یورو است که از این مقدار، یک میلیارد و 200 میلیون یورو در مرحله بازپرسی برگردانده شد و در ماه گذشته پس از تشکیل کمیته اطلاعاتی، بر حسب گزارش بانک مرکزی، یک میلیارد و 700 میلیون دلار دیگر برگشته است.

این آمار رسمی دادستانی و به‌تبع آن قوه قضائیه زمانی با ابهام مواجه شد که صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: 2 هزار و 386 صادرکننده از 22 فروردین 97 تا 31 خرداد 99، 7.7 میلیارد یورو به چرخه اقتصادی برنگردانده‌اند.

وی همچنین گفت: از 250 متخلف ارزی که به قوه قضائیه معرفی شده‌اند تاکنون بیش از 440 میلیون یورو ارز بازگشته است.

کریمی افزود: بر اساس پروانه‌های صادراتی که از گمرک گرفته‌ایم، مشخص شد 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است.

با نگاهی به آمارهای ارائه‌شده از سوی مسئولان قوه قضائیه و بانک مرکزی با تناقض آشکار آمارهای اعلامی از سوی دو طرف مواجه هستیم.

در حالی بانک مرکزی بازگشت ارز ناشی از صادرات را بیش از 440 میلیون یورو اعلام کرده که دادستان تهران، تحقق بازگشت ارز را در دو مرحله یک میلیارد و 200 میلیون یورویی و یک میلیارد و 700 میلیون دلاری اعلام کرده است که بین آمارهای اعلامی دو طرف تناقض آشکاری دیده می‌شود.

انتهای پیام/+

نظر شما