شناسهٔ خبر: 41791691 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت اعلام کرد

جریان مرموز تحریف

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ حسن روحانی از دو جریانی یاد کرد که به دنبال محقق کردن هدف دشمنان برای زمینگیر شدن نظام هستند؛ «تحریم و تحریف». به گفته رئیس جمهوری این دو جریان برای رسیدن به هدف خود، از طریق توقف حرکت اقتصادی کشور، سیاه نمایی نسبت به دستاوردها و یأس نسبت به آینده عمل می‌کنند. تحریم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، پدیده تحمیلی به جمهوری اسلامی بوده و ناکامی در تحقق اهداف آن حالا وجه دیگری از آن را آشکار کرده است؛ «فشار حداکثری». دونالد ترامپ بعد از اعلام رسمی خروج از برجام در 18 اردیبهشت 97 این کارزار را کلید زده و دامنه تحریم‌های خود را به حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی و حتی فرهنگی هم کشانده است.
همین چند روز پیش یعنی نهم مردادماه «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا به کمیته روابط خارجی مجلس سنا رفته بود تا درباره کم و کیف سیاست فشار حداکثری به ایران توضیح دهد. او در پاسخ به سئوال یک سناتور گفت که «کارزار فشار حداکثری، اثرگذار بوده اما نتوانسته به هدفش برای تغییر رفتار حکومت ایران دست پیدا کند.»
اعمال فشارهای امریکا علیه ایران بعد از خروج ترامپ از برجام اگر چه به ظاهر به قصد تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران معرفی شد، اما در باطن سودای دیگری را دنبال می‌کرد. همان که رودی جولیانی مشاور ترامپ تیرماه 97 در نشست فرقه رجوی از آن رونمایی کرد و وعده داد که کار نظام جمهوری اسلامی ایران تمام است. حالا دو سال و نیم بعد از این هدف گذاری، وزیر خارجه امریکا اعتراف دارد که کارزار فشار حداکثری به هدف خودش نرسیده و این میسر نبوده مگر با اقدامات متقابل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک دولت. همه گیر شدن ویروس کرونا و شیوع آن در ایران، با توجه به تبعات غیر قابل انکار تحریم‌ها، روزنه امید دیگری برای بدخواهان ایران گشود که چه بسا دولت در مصاف همزمان با تحریم و کرونا، قافیه را خواهد باخت و در نهایت یا تن به شرط و شروط کاخ سفید می‌دهد یا آرزوی دیرین آنها یعنی فروپاشی از درون محقق خواهد شد.
سنگ اندازی‌ها بر سر اختصاص اعتبار یا وام به ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با کرونا را باید در همین چارچوب ارزیابی کرد. حالا اما هیچ کدام از این گمانه‌ها محقق نشده است. این اما پایان کار نیست، به موازات برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دولت در مصاف با ویروس تحریم و کرونا، جبهه بدخواهان پیگیری اهداف خود را به حوزه جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی هم کشانده‌اند. محور یا هدف اصلی تعیین شده در این رویارویی، القای ناکارآمدی نظام و دولت در برابر مشکلات و فشارها است.
این گونه است که شایعه پراکنی، خبرسازی، سیاه نمایی، عبور آرام از کنار موفقیت‌ها و تحریف واقعیات خودنمایی می‌کند. لذا بیراه نیست اگر گفته شود دولت روحانی حالا در کنار مقابله با دو عامل بیرونی تحریم و کرونا، ناگزیر از مقابله با ضلع سومی به نام عملیات روانی یا تحریف واقعیات و شایعات هم هست. اما آنچه این مصاف را دشوارتر می‌کند، همنوایی آگاهانه یا غیر آگاهانه برخی جریان‌ها هایی که روحانی آنرا «جریان مرموز»می خواند با جریان هایی پشت تحریم قرار گرفته اند است.
به نظر می‌رسد سخنان دیروز روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و اشاره او به ستون پنجم دشمن، ناظر بر رفتار و عملکرد همین جریان است که موفقیت خود را در ناکامی دولت جستجو می‌کند و به جای آنکه در شرایط سخت همراه و همکار رزمندگان خط مقدم باشند، روحیه آنها را تضعیف می‌کنند.
به عبارتی دیگر به جای آنکه «یار شاطر» باشند، «بار خاطر» شده‌اند. در این چارچوب است که به نظر می‌رسد تحریف در شکل بی توجهی به موفقیت‌های دولت و سیاه نمایی علیه آن خواسته یا ناخواسته در خدمت تحریم در آمده است.
رئیس جمهور ناامید کردن مردم و تضعیف رزمندگان خط مقدم جبهه نبرد اقتصادی را از نمونه‌های عملکرد جریان تحریف در یک جنگ فرساینده، هوشمند و سخت اقتصادی به عنوان ستون پنجم دشمن دانست و افزود: با توجه به آشکار شدن نشانه‌های شکست و عدم موفقیت دشمن در تحقق اهداف اساسی جنگ اقتصادی، القای ناکارآمدی دولت و نظام و تحریف توانایی‌ها و انکار یا ضعیف جلوه دادن موفقیت‌های بزرگ کشور و ملت، محور اصلی جنگ روانی دشمنان است.
 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به تلاش جریان مرموز ناامیدساز و تحریف برای مانع تراشی‌های اقتصادی در دوران تحریم و ترسیم آینده مبهم و غیرواقعی از وضعیت کشور، تصریح کرد: در حالی که تحریم کنندگان و دشمنان این ملت و سرزمین بیش از همه شکست خود را شاهدند، ترویج پی‌در‌پی شایعات، سیاه نمایی از طریق ارائه آمار و اطلاعات نادرست و القای ناتوانی و ناکارآمدی و شکاف میان مسئولان و قوای کشور و مهم‌تر از همه ایجاد فاصله میان مردم و مسئولان، به نوعی حرکت در راستای تحقق توطئه دشمنان علیه کشور و نظام است.
رئیس جمهور تأکید کرد: دولت در مدت بیش از دوسال و نیم اعمال فشار بی سابقه و جنگ تمام عیار اقتصادی توانسته است با کاهش چشمگیر اتکا به درآمد نفت، کشور را مدیریت کرده و علاوه بر تأمین مایحتاج ضروری و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، جریان صادرات غیرنفتی را ادامه داده و از تعطیل شدن تولید و تشدید بیکاری جلوگیری کند.
وی  افتتاح و راه‌اندازی طرح‌های بزرگ در بخش‌های مختلف را که در پنجشنبه‌های جهش تولید در سراسر کشور انجام می‌شود، خاری در چشم دشمنان دانست و گفت: جنگ افروزان اقتصادی و جریان تحریف و تحریم از این توانایی و موفقیت ملت عصبانی بوده و برای القای ناکارآمدی دولت احساس درماندگی کرده و از این‌رو با سوء استفاده از طرح مشکلات موجود، تحریف توانایی‌های ملت بزرگ ایران و انکار خودکفایی‌های کشاورزی و افزایش تولید در بخش‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
رئیس جمهوری با اشاره به آسیب‌های سنگین شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد جهان و حتی کشورهای پیشرفته و قدرتمند، تصریح کرد: دولت همزمان با نبرد در جبهه تحریم و اعمال فشار اقتصادی، مقابله با بیماری ویرانگر کرونا چه در زمینه پیامدهای اقتصادی و چه در زمینه حفظ سلامت مردم، موفقیت‌های غیر قابل انکار و به اذعان دیگر کشورها پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، اما جریان تحریف و تحریم برای انکار و تضعیف این موضوع که یک دستاورد داخلی و بین‌المللی محسوب می‌شود، تلاش می‌کند.
 روحانی ادامه داد: مقایسه وضعیت تولید در ایران با سقوط تولید ناخالص داخلی در دیگر کشورها که در اروپا بیش از 10 درصد و در امریکا بیش از 30 درصد کاهش یافته است، بخوبی نشان می‌دهد که در این ابتلای جهانی، اقتصاد ایران تاب‌آوری بالاتری را به نمایش گذاشته است.
گفتنی است در این جلسه پیشنهاد وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و نفت برای استفاده از ابزارهای متنوع مالی مطرح شد و طراحی‌های انجام شده برای تسریع در عرضه بیشتر و متنوع تر دارایی‌های مازاد دولت به بورس و همچنین نوآوری و تنوع بخشی به بازار سرمایه و مدیریت منطقی بورس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم درخصوص هدایت نقدینگی جامعه به بخش مولد اتخاذ شد.

موتور محرک جامعه را خاموش نکنیم

محسن حاجی میرزایی
وزیر آموزش و پرورش
دشمن با تحریم‌های گسترده خود اهدافی مانند فروپاشی اجتماعی، فلج شدن اقتصاد و مختل شدن زندگی مردم را در دستور کار خود قرار داده بود. کتمان نمی‌توان کرد که به واسطه تحریم‌ها فشارهای زیادی به ملت و دولت وارد شده است، اما به رغم این فشارها دشمن نتوانست به اهداف تعیین شده خود دست یابد.
باوجود این، امروز دشمن در تلاش است تا از طریق تحریف، همان سیاست‌ها یا اهداف تحریم‌ها را پیش ببرد. زیرا مهم ترین موتور حرکت جامعه، امید به آینده است. اگر امید به آینده از جامعه گرفته شود، انرژی و توان او برای ساختن تخلیه می‌شود. کتمان موفقیت‌ها یا کوچک‌انگاری آنها، یکی از راه‌های تحریف موفقیت‌ها و دستاوردها است.
برای تثبیت و تزریق امید در جامعه، باید توجه داشته باشیم که هر جامعه‌ای با مسائل، مشکلات و تنگناهای خاص خود روبه‌رو است، اما در کنار این تنگناها، ظرفیت‌ها، واقعیت‌ها و توانمندی‌هایی نیز وجود دارد.
به عبارت دیگر، ما در کشور خود هم داشته‌هایی داریم و هم نداشته‌هایی. اما گاهی نداشته‌ها به حدی ذهن را تسخیر می‌کند که حتی داشته‌های خود را نیز از یاد می‌بریم. متأسفانه فضای رسانه‌ای که تحت القائات دشمن شکل گرفته است، دائماً در مسیر پمپاژ مشکلات و ناامیدی در جامعه حرکت می‌کند.
تردیدی نیست که ما مشکلاتی در کشور داریم، بویژه اینکه امروز ما با شدیدترین تحریم‌ها هم روبه رو هستیم. اما در کنار این مشکلات، دستاوردهای بزرگی هم داریم که می‌تواند امیدبخش بوده و روحیه اجتماعی و ملی ما را تقویت کند. درعین حال که برخی موفقیت‌ها حتی در شرایط غیرتحریمی هم اعجاب‌آور است، چه رسد به شرایط تحریمی.
در طول این مدت دولت خدمات بسیاری داشته که برخی از آنها در طول دولت‌های گذشته بی سابقه است. افزایش تولید فولاد و پتروشیمی در زمانی اندک یا رشد قابل قبول سالانه در کشاورزی از جمله این موارد است. یا زهکشی دشت‌های خوزستان و ایلام و آماده شدن زمین‌های این مناطق برای کشت نیز گام بسیار مهمی است.
این پروژه از سال 79 دنبال شده بود تا اینکه در نهایت در این دولت، 500 هزار هکتار از اراضی این مناطق احیا شد. در کنار این، در حوزه حمل و نقل، جاده، دریا و بندر یا آموزش هم کارهای خوبی انجام شده است.
به عنوان مثال افزایش حقوق فرهنگیان در هفته‌های اخیر، طی 10 سال گذشته بی سابقه بوده است. اینها تنها نمونه‌هایی از تلاش‌ها و کارهای انجام شده است که البته در کنار آن، ضعف‌ها و کاستی‌هایی هم وجود دارد.  
منظور از بیان این اقدامات این نیست که درباره مشکلات حرف نزنیم یا آنها را کتمان کنیم، بلکه باید هم مشکلات را ببینیم و هم داشته‌های خود را دوباره برجسته کنیم. به گونه‌ای نباشد که تمرکز بر نداشته‌ها ما را از داشته‌ها و ظرفیت‌های خود غافل کند، زیرا همان طور که اشاره شد، دشمن امید جامعه را هدف گرفته که بهترین ابزار برای هدف گرفتن امید، تحریف و قلب واقعیت‌ها است. این مسئولیت متوجه تریبون‌دارها و همه کسانی است که با مردم حرف می‌زنند و با جامعه ارتباط دارند. انتظار می‌رود آنان به گونه‌ای حرف نزنند که جامعه را نسبت به آینده نگران کنند، بویژه اینکه دولت وجه اجرایی نظام است و تافته جدابافته‌ای از نظام نیست.


نظر شما