شناسهٔ خبر: 41790833 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سد بلطاق آب شرب بوئین‌میاندشت را تأمین می‌کند

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب از منطقه خارج می‌شود در حالی که منطقه فریدن آب شرب ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بوئین‌میاندشت، حسین محمدصالحی عصر امروز در نشست با مدیران و جمعی از صنف کشاورزان شهرستان بوئین‌میاندشت با بیان اینکه مشکلات کشاورزی در منطقه فریدن بزرگ گسترده است، اظهار داشت: بیشترین اشتغال مردم این منطقه در بخش کشاورزی است اما از این بخش تنها ۳۰ درصد سود می‌برند و مابقی نصیب دلال و واسطه‌گران می‌شود، با این حداقل درآمد کشاورزی و مشکلاتی که دولت و بازار ایجاد کرده است امکان نفس کشیدن برای کشاورز نیست.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی  گفت: منطقه فریدن تولید افزایش داشته باشد یا نباشد سودی نصیب کشاورز منطقه فریدن نمی‌شود، کود شیمیایی در بین کشاورزان به موقع توزیع نمی‌شود یا موجود نیست اما در بازار سیاه با قیمت گران‌تر به فراوانی موجود است که نشان می‌دهد در کشور کمبود کود شیمیایی نداریم بلکه برنامه‌ریزی درستی وجود ندارد، همین ناهماهنگی‌ در بازار نفت و گازوئیل کشاورزان نیز هست.

وی با بیان اینکه دولت برای نوسازی تراکتورهای فرسوده کشاورزان تسهیلاتی قرار نداده و به بهانه فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی سهمیه سوخت را کاهش داده است، گفت:‌ اگر برنامه‌ریزی درستی در بخش کشاورزی از کاشت تا تولید و توزیع وجود داشت در ماه بهمن، اسفند و فروردین پیاز به قیمت ۱۵ هزار تومان نمی‌‌رسید اما موقع برداشت به هزار تومان می‌رسد و روی دست کشاورز منطقه فریدن می‌ماند.

محمدصالحی خاطرنشان کرد: اگر یکسال در بخش نظارت کشاورزی برنامه‌ریزی شود تا این مقدار پیاز و سیب زمینی و غیره کشت کنید تا حمایت شوید و اگر بیشتر از این میزان کشت شود حمایت نمی‌شوید کشاورز نیز به برنامه کشت عمل می‌کرد، اگر قیمت تضمینی برای محصول مشخص می‌شد محصول به واسطه دلال بازی کاهش یا افزایش پیدا نمی‌کرد و کشاورز نیز ضرر و زیان نمی‌دید.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ابزار یک نماینده مجلس تذکر و سؤال و تحقیق و تفحص است و در مدت حضور در مجلس بیشترین تذکرات را به وزارت جهاد کشاورزی در خصوص نبود کودشیمیایی، سوخت، مشکل وثیقه بانکی و سود بانک کشاورزی و عدم بخشودگی بخشی از تسهیلات بانکی مردم منطقه فریدن داده‌ام.

وی با بیان اینکه در شهرستان بوئین میاندشت هشت هزار هکتار اراضی دیم داریم و در این چند سال اخیر زمین‌هایی زیادی به اراضی ملی تبدیل شد، تصریح کرد: بیشترین اراضی ملی غرب استان متعلق به چهار شهرستان‌ است اما باعث تأسف است که در مرز جغرافیایی با شهرستان خوانسار درگیری داریم و از طرف دیگر با تیران و کرون و همواره اراضی منطقه ما مورد تعرض قرار گرفته است.

محمدصالحی افزود: سال گذشته ۷۲۰ هکتار اراضی ملی منطقه فریدن به شهرستان تیران و کرون واگذار شد و مرز جغرافیایی ما از نزدیک روستای کردعلیا به منطقه کشاورزی و دشت کِیز دامنه رسیده است یعنی نصف زمین یک کشاورز در شهر دامنه به منطقه تیران واگذار شده است و دیگر دالان کوه نیستیم.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرانه پروانه چرای دام در منطقه کاهش یافته است اما جایگزین نشده است، دامداری ما به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته است، بعد منتظریم که بخش خصوصی در منطقه دامداری چند هزار رأس دام یا مرغداری ایجاد کند، بیشترین شکایات کشاورزان منطقه ما به ادارات منابع امور آب و منابع طبیعی و آبخیزداری است.

محمدصالحی گفت: درخواست تحقیق و تفحص به آب منطقه‌ای و منابع طبیعی استان دادم و بحث و دعوایی با مسؤولان استان و کشور نداریم اما مشخص شود آیا حق با کشاورز است یا با ادارات منابع طبیعی و آب منطقه‌ای است؟ چرا بیشترین تعادل بخشی چاه‌های کشاورزی کشور در منطقه فریدن اتفاق افتاده است؟ پروانه چاه آب کشاورزی و میزان برداشت دبی آب منطقه کم شده است و اگر برداشتی شود جریمه می‌شوند.

وی گفت: کشاورزی که زمین وی تصاحب و به اراضی ملی تبدیل شده توان مالی نداشته که وکیل در دادگستری بگیرد و حکم علیه وی و به نفع منابع طبیعی صادر شده است که این یعنی ظلم به کشاورز است.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی افزود: کشاورزان چهار شهرستان در برداشت آب با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند، اداره آب منطقه‌ای بوئین میاندشت به کشاورزان می‌گوید کنتور هوشمند نصب کنید کشاورز چطور می‌تواند کنتور هوشمند که ۲۲ میلیون تومان هزینه دارد نصب کند؟ در حالی که ۷۰ درصد چاه‌هایی که در بستر زاینده رود بدون مجوز حفاری شده، آیا قانون فقط برای کشاورزان منطقه فریدن است؟ این موارد نیاز به تحقیق و تفحص دارد که بررسی شود، قانون اگر عادلانه باشد هیچ کس اعتراض نمی‌کند.

محمدصالحی در رابطه با قطعی برق گفت: با پیگیری در استان برق چاه‌های کشاورزی که مصرف بیشتری دارند قطع خواهد شد، کشاورزان برای رعایت مصرف برق در ساعات پیک مصرف با اداره برق شهرستان قرارداد ببندید تا بخش زیادی از هزینه‌ها رایگان شود، همکاری کشاورزان با اداره برق ضروری است.

وی با بیان اینکه بیشترین انتقادات کشاورزان روستا نبود اعتبار برای لایروبی قنوات و سیمان کاری جوی‌ آب کشاورزی است که در این خصوص به صورت مکتوب نامه بفرسید تا اعتبار جذب کنیم، تصریح کرد: پایانه بار کشاورزی در منطقه به زودی در مکانی که جاده دسترسی داشته باشد جانمایی و ایجاد می‌شود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از منطقه شامل حدود ۵۰ میلیون متر مکعب سالانه آب به سمت قمرود، نزدیک ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب از سمت چادگان به سمت زاینده رود و حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آبریز رودخانه پلاسجان در فریدن به سمت زاینده رود و حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب از شهرستان فریدونشهر به سمت دِز و کارون سراریز می‌شود در صورتی که منطقه فریدن آب شرب ندارد اما در پایین دست با آب این منطقه کشاورزی می‌کنند چون مدیریت درستی در بحث آب منطقه انجام نشده است.

محمدصالحی در پایان بیان داشت: احداث سد بلطاق تأمین کننده آب شرب شهرستان بوئین‌میاندشت و موجب ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی است و در وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه به دنبال تأمین اعتبار سد بلطاق هستیم.

انتهای پیام/۶۳۰۷۱/ص۲۰/

نظر شما