شناسهٔ خبر: 41790299 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

شایعات قوی پیرامون حذف نام داور برجسته از فهرست بین‌المللی ایران

فغانی از دیده و دل رفت!

صاحب‌خبر -

[شهروند]‌ علیرضا فغانی که مدتی است تصمیم گرفته از ایران مهاجرت کند و در استرالیا هم زندگی و هم داوری خود را ادامه دهد، حالا برای قرارگرفتن به‌عنوان سرفهرست داوران الیت از سوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال با اعتراض‌ها و حاشیه‌هایی مواجه شده است. با توجه به جایگاه بین‌المللی فغانی و شانس بالای او برای قضاوت در جام‌جهانی 2022 قطر فدراسیون فغانی را از فهرست خود بیرون نیاورده تا این داور همچنان با نام ایران در رقابت‌های بین‌المللی حاضر شود؛‌ اگرچه در طول ‌سال در لیگ استرالیا قضاوت می‌کند.

اعتراض برخی داوران به حضور فغانی
علیرضا فغانی با توجه به سابقه درخشانی که در قضاوت بازی‌های بین‌المللی مثل جام‌جهانی،‌ المپیک و جام‌ملت‌های آسیا در سال‌های اخیر داشته، در صدر فهرستی قرار گرفته که فدراسیون می‌خواهد تا یکی، دوماه آینده برای فیفا ارسال کند. این فهرست که داوران الیت را به شکلی محدود برای قضاوت در بازی‌های بین‌المللی معرفی می‌کند، با اعتراض برخی داوران مواجه شده است. این دسته معتقدند فغانی که در ایران حضور ندارد و در لیگ‌برتر قضاوت نمی‌کند، نباید در فهرست الیت آن‌هم به‌عنوان نفر اول قرار داشته باشد. در همین راستا، شایعات زیادی طی روزهای اخیر مطرح شده بود که موعود بنیادی‌فر به‌عنوان نفر اول فهرست الیت جای فغانی را گرفته و اعتراض داوران باعث شده فغانی از فهرست خارج شود؛ اتفاقی که ارتباط علیرضا فغانی به‌عنوان موفق‌ترین داور سال‌های اخیر فوتبال ایران را احتمالا برای همیشه با فدراسیون فوتبال قطع خواهد کرد.

واکنش رئیس کمیته داوران به شایعات
اسماعیل صفیری، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در مورد اینکه گفته می‌شود قرار است نام علیرضا فغانی از فهرست داوران بین‌المللی ایران خارج شود و موعود بنیادی‌فر به‌عنوان داور شماره یک در این فهرست قرار بگیرد، این‌طور واکنش نشان داد: «هیچ صحبتی در این مورد ندارم. نمی‌دانم چه کسانی می‌نشینند و این حرف‌ها را می‌زنند. دوستانه می‌خواهم که به این مسائل نپردازید، چون این صحبت‌ها ضربه است. از این قضیه نه اطلاعی دارم و نه اظهارنظری می‌کنم.» او همچنین در پاسخ به این سوال که چه زمانی فهرست هفت‌نفره داوران بین‌المللی فوتبال ایران به فیفا ارایه می‌شود، عنوان می‌کند: «هنوز فیفا چیزی اعلام نکرده است. فیفا معمولا در ماه اکتبر(مهر) این موضوع را اعلام می‌کند و موعد آن در همین ماه است.»
این صحبت‌ها درحالی از سوی صفیری عنوان شده که ممبینی، رئیس سابق کمیته داوران ‌سال گذشته و بعد از مهاجرت علیرضا فغانی موضوع حذف او از فهرست داوران بین‌المللی ایران را کلید زده بود. این پرونده اما درنهایت با مخالفت مهدی تاج و اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون موقتا بسته شد تا اینکه امسال برخی داوران به این مسأله ورود کردند و معتقدند حق آنها نادیده گرفته می‌شود. البته فغانی هم چندباری به این اتفاقات واکنش تندی داشته و حضور در فهرست بین‌المللی داوران را حق خودش می‌داند.

نظر شما