شناسهٔ خبر: 41790027 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

طرح لانچر پرتاب موشک سپاه از زیرزمین+ عکس / چگونه از زیرزمین موشک شلیک می‌شود؟

آنچه از تحلیل تصاویر منتشر شده از این دستاورد مهم برداشت می‌شود؛ مکانیزم عملکرد آن به این گونه است که موشک‌های بالستیک درون یک کپسول و یا کنیستر پرتاب عمودی موشک (VLS) قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| آنچه از تحلیل تصاویر منتشر شده از این دستاورد مهم برداشت می‌شود؛ مکانیزم عملکرد آن به این گونه است که موشک‌های بالستیک درون یک کپسول و یا کنیستر پرتاب عمودی موشک (VLS) قرار می‌گیرد و سپس با حفر گودال‌های روی زمین، این کپسول درون آن قرار داده می‌شود و روی آن را با خاک پر می‌کنند.

 

فناوری ساخت کپسول‌های پرتاب عمودی موشک که در دو نوع پرتاب گرم و پرتاب سرد در دنیا وجود دارد از جمله فناوری‌های پیچیده‌ای است که به خصوص در نوع پرتاب گرم نیازمند داشتن فناوری ساخت بسیار بالا است چراکه کپسول یا محفظه‌ای که موشک درون آن قرار می‌گیرد باید قابلیت تحمل دمای بسیار زیاد حاصل از احتراق موتور موشک در لحظات ابتدایی پرتاب را داشته باشد.

 

در خصوص شلیک موشک‌های مدفون شده سپاه زیر خاک؛ بر اساس تحلیل تصاویر منتشر شده، این موشک‌ها از سامانه پرتاب عمودی شلیک گرم استفاده می‌کنند چراکه در ثانیه‌های نخست شلیک، ابتدا گاز و آتش حاصل از احتراق موتور موشک از دریچه‌های تخلیه فوقانی، خاک‌های ریخته شده به روی کپسول برای مدفون شدن آن را کنار می‌زند و مسیر حرکت موشک به بیرون از کپسول را باز خواهد کرد. البته بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، تمام این مکانیزم از زمان فعال‌سازی تا پرتاب موشک به بیرون در مدت زمانی کمتر از یک ثانیه انجام می‌شود.

 

پپ

 

درباره موشکی که از درون این کپسول‌ها شلیک میشود اطلاعاتی در دست نیست و بنابر اعلام نیروی هوافضای سپاه نام و مشخصات این موشک محرمانه است، اما بررسی فیلم منتشرشده از لحظه شلیک این موشک‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم دو نوع موشک شلیک شده است که هر دو موشک از نوع سوخت جامد هستند.

 

یکی از موشک‌ها بدون بالک و موشک دیگر بر روی قسمت سرجنگی خود بالک‌هایی برای افزایش دقت اصابت دارد؛ استفاده از بالک در سرجنگی یکی از موشک‌های شلیک شده و همچنین سوخت جامد بودن آن تقویت کننده این گمانه است که از خانواده موشک‌های فاتح برای توسعه نمونه شلیک شده از زیر زمین استفاده شده است.

 

همچنین با توجه به پرتاب دو نوع موشک از زیر خاک، می‌توان این احتمال را به طور قوی در نظر گرفت که اکثر موشک‌های مایل‌پرتاب و یا حتی عمود‌پرتاب هم قابلیت شلیک به این روش را داشته باشند.

 

با توجه به ساختار محفظه‌های شلیک هم‌مرکز و مقایسه آن با نحوه شلیک موشک‌های مدفون در خاک، می‌توان این احتمال را به طور قوی در نظر گرفت که کپسول‌های موشک مدفون در خاک سپاه نیز از همین نوع باشند.

 

 

 

موشک قیام آماده شلیک از سیلوی زیرزمینی

 

قیام

 

 

 

منبع: فارس

نظر شما