شناسهٔ خبر: 41789993 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس هیئت کبدی استان همدان خبر داد

درنظر گرفتن زمین کبدی ساحلی در کبودراهنگ

مهدیه سلیمی

رئیس هیئت کبدی استان همدان با بیان اینکه برای توسعه کبدی استان باید کبدی را در تمام شهرستان ها فعال کنیم، گفت: برای تدوین برنامه چهارساله هیئت کشتی استان در تلاش هستیم.

صاحب‌خبر -

سیدمصطفی موسوی عصر سه شنبه ۱۴ مردادماه در جمع خبرنگاران، بیان کرد: دو ماه است که بنده به صورت رسمی رئیس هیئت کبدی استان شده ام اما در حال حاضر به علت شرایط کرونایی و از آنجا که کبدی یک ورزش پر برخورد است و فقط در شرایط سفید امکان برگزاری آن وجود دارد، فعلا فعالیت خاصی نداریم.

وی ادامه داد: به جهت حفظ انگیزه کبدی کاران و تداوم رابطه با آنها، تلاش کردیم برنامه هایی در فضای مجازی داشته باشیم. از فردا چالشی تحت عنوان کبدی کاران همدان تا ۱۰ روز خواهیم داشت و یکسری کلاس ها مانند کلاس پیش نیاز مربیگری و بازآموزی داوری در حوزه ورزش کبدی را در فضای مجازی از شهریورماه آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه لازم است یک برنامه راهبردی چهار ساله برای هیئت کبدی تدوین شود، توضیح داد: باید در این برنامه تعداد مسابقات، استراتژی رسیدن به وضعیت مطلوب مورد نظر برای هیئت کبدی استان و برنامه های حوزه همگانی و قهرمانی کبدی استان را برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: لازم است یک تقویم ورزشی نیز داشته باشیم و برنامه ای برای هر هفته در نظر بگیریم.

موسوی در رابطه با سفرهای شهرستانی هیئت کبدی بیان کرد: در این مدت تلاش کردیم به شهرستان ها سفر کنیم، با ورزشکاران این رشته ملاقات داشته باشیم، از نقطه نظرات آن ها استفاده کرده و دیدگاه های مختلف را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است در این مدت چهار ساله، سالی دو تا سه بار به شهرستان ها سفر کنیم، اگر قرار بر توسعه کبدی در استان باشد باید تمام شهرستان ها را تقویت کنیم.

موسوی با اعلام اینکه برای اکثر شهرستان ها رئیس هیئت کبدی انتخاب شده است، بیان کرد: در میان شهرستان های استان فقط شهرستان کبودراهنگ بود که رئیس هیئت کبدی داشت اما الان به جز شهرستان های درگزین، فامنین و رزن، رئیس هیئت کبدی شهرستان ها انتخاب شده یا دارد مراحل اداری آن طی می شود.

وی افزود: در انتصاب روسای هیئت های کبدی اولویت ما انتخاب کبری کاران یا ورزشی ها و افرادی است که رابطه خوبی با بخش خصوصی به جهت جذب اسپانسر داشته باشند.

وی در رابطه با حوزه بانوان کبدی استان بیان کرد: در حوزه بانوان به جز شهرستان های همدان و ملایر، باقی شهرستان ها کاملا تعطیل هستند، تقویت کبدی بانوان یکی از اولویت های ما است چراکه پتانسیل آن را داریم.

موسوی با تأکید بر اهمیت بخش همگانی ورزش کبدی توضیح داد: برای پیشرفت در بخش قهرمانی کبدی نیاز است ابتدا بخش همگانی آن توسعه یابد. کبدی یک ورزشی است که هزینه زیادی ندارد بنابراین در نقاط روستایی و کم برخوردار می شود آن را راه اندازی کرد.

وی ادامه داد: کبدی یک ورزش بومی محلی است و چون نیاز به زیرساخت خاصی ندارد می توانیم آن را به محلات ببریم و برای این کار باید از ظرفیت پارک ها استفاده کنیم.

وی افزود: در حال حاضر فقط بخش سالنی هفت نفره کبدی در استان فعال است و اگر زمین مهیا باشد می توانیم در بخش ساحلی نیز فعالیت کنیم.

موسوی در رابطه با ساخت خانه کبدی در شهرستان ها خاطرنشان کرد: در سفر های شهرستانی تلاش کردیم خانه کبدی شهرستان ها را فعال کنیم. در کبودراهنگ استارت ساخت آن از سه سال پیش زده شده بود اما پروژه آن تعطیل شده و نقشه آن نیز غیراستاندارد بود و به تازگی عملیات ساخت مجدد آن آغاز شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت کبودراهنگ یک قطعه زمین را با هماهنگی شورای شهر کبودراهنگ برای کبدی ساحلی در نظر گرفته ایم.

موسوی با اعلام اینکه ناکامی در جذب اسپانسر باعث انصراف تیم کبدی کبودراهنگ از لیگ برتر در سال 98 شد، توضیح داد: سال ۹۷ تیم کبودراهنگ نایب قهرمان لیگ برتر کبدی کشور شد اما در سال ۹۸ نتوانستیم اسپانسر جذب کنیم و این تیم نتوانست در لیگ برتر حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل ناکامی در جذب اسپانسر، عدم معرفی ظرفیت ها و قابلیت های این رشته است.

موسوی در رابطه با برنامه های هیئت کبدی بیان کرد: برنامه ما این است که در تمام رده های سنی در بخش آقایان و خانم ها در لیگ برتر تیم داشته باشیم اما از آنجایی که سال گذشته ما از حضور در لیگ انصراف دادیم برای تیم بزرگسالان آقایان نمی توانیم در لیگ برتر باشیم و باید در لیگ دسته دو حضور داشته باشیم اما تلاش ما این است که بتوانیم حداقل امتیاز یک تیم لیگ یکی را بخریم.

وی افزود: احساس بنده این است که عدالت در سازمان ورزش و جوانان رعایت نمی شود و هر هیئت ورزشی که روابط بهتری داشته باشد بیشتر می تواند از امکانات دولتی استفاده کند. عدالت باعث دلگرمی میان ورزشکاران می شود، اداره ورزش و جوانان باید بررسی کند کدام تیم ها دست آوردهای بیشتری برای استان دارد و امکانات بر اساس ظرفیت ها به هیئت ها داده شود.

موسوی در رابطه با تعداد کبدی کاران استان توضیح داد: سال ۹۴، ۱۱۵۰ نفر بیمه شده برای ورزش کبدی داشتیم اما آخرین آمار در سال ۹۸، ۱۳۹ بیمه شده بود که این روند نزولی اصلا قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: در ورزش کبدی، ۱۵ مربی و ۱۱ داور در استان داریم که چهار نفر از داوران در سطح بین المللی قضاوت می کنند و در تمام مسابقات ملی یا بین المللی دو یا سه داور از استان همدان حضور دارند وآقایان خلبانی و محب علی از مربیان همدانی تیم ملی در بازیهای آسیایی جاکارتا بودند.

وی افزود: سال گذشته آقای غفاری از استان همدان لژیونر ورزش کبدی بودند و در حال حاضر نیز آقایان غفاری، جباری، کبودراهنگی و میرزایی ظرفیت لژیونر شدن را دارند.

موسوی با گلایه از سازمان ثبت اسناد و املاک استان گفت: سه ماه است ما در تلاش برای دریافت شناسه ملی از سازمان ثبت اسناد و املاک استان هستیم اما متأسفانه با وجود این که دو بار تمام مدارک را تکمیل و برای آنها فرستادیم، شناسه برای ما ثبت نشده و الان می گویند سیستم کاملا تغییر کرده و ما منتظر هستیم تا مجدد مدارک را بر اساس سیستم جدید تحویل دهیم.

وی در پایان تأکید کرد: تا زمانی که یک میزبانی ملی یا بین المللی در مسابقات نداشته باشیم جایگاه این ورزش مشخص نمی شود، میزبانی ورزشی می تواند حتی در بخش گردشگری نیز موثر باشد. ما با فدراسیون صحبت کرده بودیم که همدان میزبان مسابقات استعدادهای برتر کبدی باشد که قرار بود در تابستان برگزار شود اما متأسفانه فعلا تکلیف این مسابقه مشخص نیست.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما