شناسهٔ خبر: 41789305 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پنج رویـــداد جهان

صاحب‌خبر -


ناهار دردسرساز

حیات وحش ونزوئلا که به‌خاطر تنوع زیستی در فهرست جهانی جزو 20 رتبه اول است، تحت تأثیر بحران اقتصادی این کشور به‌خطر افتاده است زیرا شهروندان گرسنه ونزوئلا به جایی رسیده‌اند که گونه‌های نادر حیوانی را شکار می‌کنند و می‌خورند. اخیراً در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی منتشر شده بود که در آن یک  پلنگ در خطر انقراض در ونزوئلا توسط افراد گرسنه‌ای شکار شده بود و شکارچیان در این ویدئو از  پلنگ به‌عنوان ناهار خود نام می‌بردند. در پی انتشار این ویدئو، دادستان ونزوئلا اعلام کرد، 4 فرد را در ارتباط با شکار  این پلنگ دستگیر کرده است.

تبعید اجباری پادشاه سابق اسپانیا

«خوان کارلوس اول»، پادشاه پیشین اسپانیا به علت اتهامات مرتبط با فساد مالی مجبور به ترک کشورش و زندگی در نقطه‌ای دیگر از کره خاکی شد. دادگاه عالی اسپانیا از ژوئن امسال پس از گزارش افشاگرانه روزنامه سوئیسی « لاتریبیون دو ژنو» درباره پرداخت رشوه 100 میلیون دلاری ملک عبدالله پادشاه وقت سعودی به «خوان کارلوس» 82 ساله، تحقیقات درباره دخالت او در قرارداد احداث قطار سریع السیر در عربستان را آغاز کرده بود. گرچه پادشاه سابق اسپانیا هرگز حاضر به توضیح این موضوع نشد اما وکیل او در بیانیه‌ای نوشت: «از پادشاه سابق خواسته شده است با وجود ادامه زندگی در خارج از اسپانیا، همواره برای انجام تحقیقات در دسترس باشد.»

4 سال حبس در انتظار خبرنگار الجزایری

امروز دوشنبه جلسه دادگاه خالد درارنی، خبرنگار الجزایری که تبدیل به چهره مشهور حامی آزادی مطبوعات در کشورش شده، آغاز شد. کیفرخواستی که برای این خبرنگار در نظر گرفته شده، 4 سال زندان و پرداخت جریمه است. در صورتی که او در دادگاه امروز محکوم شود، این مجازات علیه او اعمال می‌شود. او متهم است با به راه انداختن «تجمعات غیرمسلحانه»؛ «تمامیت ارضی» کشورش را نادیده گرفته است.

تلاش دادستان منهتن برای احضار ترامپ

دادستان عمومی منهتن از هیأت منصفه خواست «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا را برای پاسخ به ابهامات پرونده مالیاتی و روشن شدن جرایم سازمان ترامپ شامل تخلفات بیمه و جعل بانکی احضار کند. «سایروس وانس» به تازگی بررسی پرونده ترامپ در دادگاه فدرال را به جریان انداخته و درصدد آن است که بر چالش 8 ساله ترامپ برای حضور در دادگاه پایان دهد.

آخرین آمار کرونا در جهان

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان تا ساعت 14 امروز به 18 میلیون و 467 هزار و 839 نفر رسید. آمار قربانیان نیز 697 هزار و 876 نفر بود. امریکا همچنان در صدر آمار مبتلایان و قربانیان است. براساس آمار منتشر شده، تا ظهر امروز 4 میلیون و 862 هزار و 285 نفر در این کشور به کووید19 مبتلا شده و 158 هزار و 931 نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. پس‌‌ از امریکا، برزیل با 2 میلیون و 751 هزار و 665 نفر مبتلا و 94 هزار و 702 قربانی در مقام دوم مبتلایان به ویروس کرونا قرار دارد. هند نیز با یک میلیون و 858 هزار و 689 مبتلا و 39 هزار و 2 قربانی در جایگاه سوم جدول مبتلایان به کرونا در جهان نشسته است. در رتبه چهارم هم روسیه 861 هزار و 423 مبتلا و 14 هزار و 351 قربانی کووید 19 دارد. آفریقای جنوبی هم با 516 هزار و 862 مورد ابتلا و 8 هزار و 539 قربانی در رده پنجم جدول کرونایی نشست.






نظر شما