شناسهٔ خبر: 41788582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

نائب رئیس اتاق اصناف تهران:

بازگشت کوپن به سبد اقتصاد، بازار را شوکه می کند

ابراهیمی نیا، نائب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: هیچ کمبودی در تأمین مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی نداریم و مطرح کردن کوپن در جامعه نه تنها ضرورتی ندارد بلکه به بازار شوک وارد خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: گرچه ما الان در شرایط جنگ تحمیلی نیستیم اما تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان هم شرایط را نامناسب کرده و لذا لازم است در این شرایط حواسمان به دهک های پایین و قشر آسیب پذیر باشد.

وی افزود: دولت چند سال قبل سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را با رویکرد تأمین نهاده ها اتخاذ کرد اما متاسفانه نه تنها این سیاست محقق نشد بلکه فسادهایی هم شکل گرفت.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: ما دوست نداریم که یاد و خاطره زمان جنگ تحمیلی و بمباران و در صف ایستادن های طولانی مردم دوباره تکرار شود اما از طرفی هم شاهدیم از پولی که دولت برای حمایت از دهک های پایین اختصاص داده خیلی ها بی دلیل از این سفره منتفع می شوند.

شریعتی بر این باور است که اگر بازگشت کوپن به سبد اقتصادی مردم با سازوکار صحیح، توسعه دولت الکترونیک و با رویکرد حمایتی از دهک های پایین انجام شود قطعاً با وجود فروشگاه های زنجیره ای و ۲۰ هزار شعبه ای کمترین فساد را خواهیم داشت و کار مفیدی است.

وی در پاسخ به این سوال که ارائه کالابرگ می تواند به عنوان راهکار برون رفت از وضعیت نامساعد اقتصادی مطرح باشد یا خیر گفت: از طرفی سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، که از پرهزینه ترین سیاست های دولت در راستای سیاست حمایتی محسوب می شود تا به این لحظه نتیجه ای نداده و از طرف دیگر هم جامعه آماری دولت دقیقاً مشخص نیست لذا به نظر می رسد که حمایت از دهک های آسیب پذیر با کالابرگ الکترونیک و نه کوپن عام ضروری و لازم باشد.

شریعتی همچنین در پاسخ به یک پرسش دیگر مبنی بر اینکه بهتر نیست به جای کالابرگ الکترونیکی میزان یارانه نقدی تا ۱۰ برابر افزایش یابد؟ گفت: این موضوع هم می تواند به عنوان یکی از شیوه های اجرا مطرح باشد و البته نیازمند زیرساخت هایی است.

در ادامه این مبحث، خسرو ابراهیمی نیا نائب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: تجربه نشان داده که دو سه نرخی شدن و طبقه بندی قیمت کالاها قطع به یقین تالی فاسد دارد و چهل سال است که ما همچنان این آزمون و خطاها را تکرار می کنیم.

نائب رئیس اتاق اصناف تهران افزود: کوپن دادن عملاً به معنای افزایش تقاضا در بازار و مصرف است و لذا بهتر است که این هزینه و خطا کردنها آن هم در شرایط تحریمی کشور را مجدداً تکرار نکنیم.

وی تأکید کرد: ما در حال حاضر هیچ نوع کمبودی در تأمین مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی نداریم و لذا مطرح کردن این مباحث در جامعه نه تنها ضرورتی ندارد بلکه به بازار شوک هم وارد خواهد کرد.

ابراهیمی نیا با تذکر این نکته که تخصیص ارز یارانه ای به برخی کالاهای اساسی و با حساسیت مانند دارو با وجود همه مشکلات اما تقریباً مانعی ندارد تأکید کرد: اما دو نرخی شدن قیمتها و تخصیص ارز یارانه ای به سایر کالاها بی معناست و قطعاً تالی فاسد دارد.

نظر شما