شناسهٔ خبر: 41786893 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چهارمحال و بختیاری| ۱۰۰ تذکر و تشکیل ۳۰ پرونده برای شایعه‌پراکنان کرونا در فضای مجازی

گروه استان‌ها - رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری گفت: در مواجهه با تخلفات فضای مجازی در حوزه‌ شایعه‌پراکنی بیش از ۱۰۰ تذکر به متخلفان و ۲۰ پرونده تشکیل شده است.

صاحب‌خبر -

مرتضی عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد اظهار داشت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا همان گونه که این ویروس در جامعه شیوع پیدا می‌کرد، شایعه‌پراکنی در این رابطه نیز در فضای مجازی شیوع پیدا می‌کرد و از آنجایی که قرار بود همه دستگاه‌ها در کنار کادر درمان با یکدیگر فعالیت کنند، پلیس و پلیس فتا نخستین گروه‌هایی بودند که کار خود را با ایجاد آرامش و امنیت برای مردم در فضای مجازی آغاز کردند.

وی افزود: نشر کلیپ‌های آموزشی، ساخت و نشر کلیپ‌های پیشگیری از شایعه‌پراکنی در فضای مجازی به منظور ایجاد سواد رسانه‌ای از جمله فعالیت‌های انجام شده در این خصوص است.

رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری بیان کرد: رویکرد پلیس فتا، افزایش سواد رسانه‌ای در میان مردم، آموزش، اصلاح و پرونده‌سازی کمتر برای جوانان است.

عسگری ادامه داد: گروه‌های فعال در فضای مجازی، کمپین‌های پلیس را با همکاری سمن‌ها در ایام قبل عید نوروز در راستای آگاه‌سازی "در خانه ماندن" و جلوگیری از خرید شب عید آغاز کردند که خوشبختانه نتایج خوبی نیز از این طریق حاصل شد.

وی به فواید کسب‌وکارهای مجازی در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: ورود گروه‌ها، کانال‌‌ها و فعالین فضای مجازی استان به گسترش کسب و کارهای مجازی از جمله اقدامات خوبی بود که در استان ما انجام شد تا ارتباط خوبی میان مردم و کسبه ایجاد شود، برای همین آموزش‌های لازم از قبیل خرید از سایت‌های معتبر،  اعتماد نکردن به تبلیغات گروه‌های خارجی و سایت‌هایی که سرورشان خارج از کشور است به مردم داده شد تا در دام افراد سودجو نروند.

عسگری با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در زمینه غربالگری هوشمند پیش‌رو بود، تصریح کرد: فعالان مجازی، اصحاب رسانه و خبرنگاران در کنار کادر علوم پزشکی قرار گرفتند و این همکاری و ایجاد بستر رسانه‌ای سبب شد تا وضعیت کمی آرام گیرد و در مقابله با کرونا اوضاع بهتری نسبت به دیگر استان‌ها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: پلیس فتا وظیفه دارد کنار مردم بماند و دستورات اعمال شده را اجرا کند لذا هر چه عمر کرونا طولانی شود، خدشه‌ای در وظیفه ما ایجاد نمی‌شود زیرا که ما همیشه وظیفه داریم  آرامش روانی و روحی مردم را تأمین کنیم و تا ریشه‌کن شدن کامل ویروس کرونا در کنار کادر درمان می‌مانیم تا آموزش‌های لازم این کادر را به مردم منتقل نماییم.

عسگری با اشاره به اینکه بهترین راه مقابله با شایعات، دریافت اخبار و اطلاعات مورد نیاز از منابع رسمی است، گفت: خبرگزاری‌های رسمی بر اساس مستندات، اخبار خود را جمع‌آوری و منتشر می‌کنند اما کانال‌ها و صفحات اینستاگرامی تنها به خاطر افزایش فالوورها و لایک بیشتر اخبار کذب منتشر می‌کنند که مردم باید به این نکته توجه کنند و تنها از منابع رسمی، اخبار را دنبال کنند.

رئیس پلیس فتا استان تصریح کرد: همانگونه که افراد هنگام مراجعه به رستوران، غذای مورد علاقه خود را انتخاب و با غذاهای دیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند، در هنگام دریافت خبر نیز باید اینگونه رفتار کنند یعنی تنها اخبار مورد نیاز خود را از رسانه معتبر دریافت کنند و در مورد اخبار اضافه دیگر کنکاش نکنند تا سبب شایعه‌پراکنی نشود.

وی به مدیریت کودکان در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: همانگونه که کودکان را در ایام شیوع کرونا با فضای مجازی آشنا کردیم تا دستورالعمل‌ها و توصیه‌های لازم کرونایی را دریافت کنند، توجه داشته باشیم که آن‌ها در این فضا تنها نگذاریم و رفتارهای غلط از جمله استرس‌ها، نگرانی‌ها و حساسیت‌های اضافی به کودک منتقل نشود و آینده و فردای مجهول برایشان ترسیم نکنیم. کودکان نگران آینده‌ای هستند که کرونا همچنان در آن حضور دارد و نتوانند با آن مقابله کنند لذا خانواده‌ها باید مراقب باشند تا چشم‌انداز خوبی از آینده در ذهن کودکان ایجاد کنند.

عسگری در پایان خاطرنشان کرد: در مواجهه با تخلفات فضای مجازی در حوزه‌ شایعه پراکنی، به دنبال درگیری با متخلفان و ارائه پرونده و یا سابقه برای آن‌ها نبوده‌ایم زیرا که افراد معمولا از قشر جوان بودند و قصد ما کمک‌رسانی به این افراد و اصلاح آن‌ها بود، برای همین تا حد ممکن تذکرات از طریق تلفن انجام شد تا بدانند پلیس فتا هوشیار است و بر اعمال آن‌ها نظارت دارد لذا بیش از 100 تذکر تلفنی به متخلفان داده و در رصدهای فضای مجازی 20 الی 30 پرونده تشکیل شد که برخی از این پرونده از استان‌های اطراف بودند که در حال پیگیری هستند.

انتهای پیام/7540/ح

نظر شما