شناسهٔ خبر: 41785379 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

همراهی ترکیه با سوریه در مخالفت با قرارداد نفتی شرکت آمریکایی

اکرم ترابی

ترکیه و دولت سوریه گزارش‌هایی مبنی بر توافق از سوی یک شرکت نفتی آمریکایی مرتبط با میادین نفتی شرق سوریه را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، دولت سوریه تاکید دارد که این قرارداد سرقت نفت سوریه است. همزمان ترکیه که بخش شمال سوریه را به طور غیر قانونی اشغال کرده است و متحدان شورشی سوری آن به پاکسازی قومیتی اقلیت‌ها در عفرین متهم هستند، هم این توافق را مورد انتقاد قرار داده است.

به گفته آنکارا، آمریکا در حال نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی است و اینکه موضع آمریکا هرگز پذیرفته یا قانونی نخواهد شد. ترکیه به نوعی از متحدان روسیه و ایران در مسائل مربوط به سوریه است و مخالف آمریکا. این در حالی است که آمریکا و ترکیه هر دو عضو ناتو هستند.

با این حال، گزارش‌ها همچنین بیانگر این مطلب هستند که این "توافق" که در برخی از رسانه‌ها گزارش شده، حتی ممکن است آن طور که به تصویر کشیده می‌شود، نهایی و قطعی نشده باشد. این ممکن است به علت توافق‌های محرمانه یا عدم تمایل به جنجال یا به علت این باشد که توافق کامل نیست. هنوز سوالات بسیاری درباره میادین نفتی در شرق سوریه وجود دارد.

اقدام ترکیه و سوریه در محکومیت این توافق به نظر می‌رسد که روی آنچه بعدا حاصل می‌شود، سایه می‌اندازد. براساس گزارش المانیتور، ایالات متحده ممکن است پالایشگاه‌های کوچکی برای اداره خودمختار در شرق سوریه ایجاد کند. شرق سوریه در دست نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) و شاخه غیرنظامی آن است که یک بروکراسی چندین لایه‌ای است.

آمریکا در ابتدا اعلام کرد دسامبر ۲۰۱۸ شرق سوریه را ترک می‌کند و دونالد ترامپ در اکتبر ۲۰۱۹ نیروهای آمریکایی را از مرز ترکیه دور کرد که این اتفاق بعد از آن افتاد که ترکیه به حمله به مناطقی تهدید می‌کرد که آمریکا از عملیات‌های ضد داعش قسد حمایت به عمل می‌آورد.

ترکیه بعد حمله کرد و دولت‌های روسیه و سوریه نیروهایی اعزام کردند و قسمتی که تحت نفوذ آمریکا بود، به دست گرفتند. این یکی از اولین نشانه‌ها از این بود که آنکارا، روسیه را به ایران و دولت سوریه را به نیروهای آمریکایی در سوریه ترجیح می‌دهد.  

در حالیکه ترکیه و سوریه به قراردادی اعتراض دارند که ظاهرا شرکت "دلتا کرسنت انرجی" (Delta Crescent Energy) امضا کرده است، همچنین سوالاتی درباره خود این قرارداد وجود دارد.

براساس گزارش پولتیکو، این شرکت چندان شناخته شده‌ای نیست و بیش از یک سال با کردها در حال مذاکره بوده اما تنها توانست در ماه آوریل یک مجوز از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای کار دریافت کند. این توافق برای پالایش و استفاده محلی از بخشی از این نفت است اما همچنین صادرات از طریق شمال عراق و ترکیه را هم شامل می‌شود. با توجه به مخالفت ترکیه، نام بردن از این کشور در آن قرارداد مشکل‌آفرین خواهد بود. موضع عراق هم مشخص نیست.   

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما