شناسهٔ خبر: 41785117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شیری حاوی آنتی‌بادی‌های ضد باکتری و ویروس/ «شیر مادر» اولین واکسن برای نوزاد است

شیر مادر غذایی بی‌نظیر و کاملی است که در ارتقای سلامت روحی، رشد جسمی و تکامل مطلوب کودکان و افزایش روابط عاطفی در جامعه نقش ارزشمند و بی‌بدیلی دارد؛ در واقع شیر مادر از نظر مواد غذایی و ایمنی بخشی برای نوزادان ایده‌آل است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - اردبیل؛ کبری عزیزی: حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: «لَیسَ لِلصَّبِیِّ لَبَنٌ خَیرٌ مِن لَبَنِ اُمِّهِ» یعنی برای کودک هیچ شیری بهتر از شیر مادرش نیست؛ در واقع شیر مادر از نظر مواد غذایی و ایمنی بخشی برای نوزادان ایده‌آل است.

آرش سیادتی، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به این‌که شیر مادر، بهترین غذای کودک در نخستین ‌ماه‌های تولد او است اظهار کرد: تغذیه نوزاد با این شیر در ۲ سال ‌اول زندگی، یکی از نعمت‌ها و موهبت‌هایی است که خداوند به انسان‌ها ارزانی داشته و آن‌ها را به صورت فیزیولوژیک از آن‌ بهره‌مند ساخته است.

وی با بیان این‌که آیات متعددی در قرآن کریم، چگونگی مکانیسم و برنامه‌ریزی این مقوله مهم را مورد پردازش قرار داده ‌است و از والدین، به‌ویژه مادران می‌خواهد که این نعمت خدادادی را از کودک خود دریغ نکنند، افزود: شیر مادر غذایی بی‌نظیر و کاملی است که در ارتقای سلامت روحی، رشد جسمی و تکامل مطلوب کودکان و افزایش روابط عاطفی در جامعه نقش ارزشمند و بی‌بدیلی دارد.

اهمیت تغذیه انحصاری شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی 

این کارشناس ارشد تغذیه در ادامه بیان کرد: تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی برای رشد و تکامل کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری‌که در مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر، کودک نیاز به مصرف هیچ‌گونه ماده غذایی و حتی آب ندارد؛ البته مصرف به اندازه قطره مولتی ویتامین و یا A+D و یا مصرف دارو و ORS در شرایط بیماری مثل اسهال، مشکلی ندارد.

سیادتی ادامه داد: در ۶ ماه اول زندگی شیر مادر به تنهایی برای تغذیه کودک کافی است زیرا با توجه به رشد فزاینده کودک تمام نیازهای غذایی را تأمین می‌کند و بهترین و کامل‌ترین غذا با آلرژی کمتر در مقایسه با شیر مصنوعی است.

شیری حاوی آنتی‌بادی‌های ضد باکتری و ویروس

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اردبیل گفت: شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌های ضد باکتری و ویروس بوده و رشد ویروس اوریون، آنفلونزا، آبله و ... توسط ماده‌ای در شیر مادر مهار می‌شوند. 

وی بیان کرد: شیر مادر منبع لاکتوفرین است که یک پروتئین متصل به آهن است و تقریبا به‌طور طبیعی یک سوم آن با آهن اشباع می‌شود و اثر مهاری بر رشد باکتری E-coli در روده دارد.

شیر مادر اولین واکسن برای نوزاد است

سیادتی اظهار کرد: شیر مادر دارای ترکیبات زیادی بوده که یکی از این ترکیبات آنتی‌بادی‌ها هستند که نوزاد را در برابر بیماری‌هایی مثل عفونت گوش، اسهال، بیماری‌های عفونی و اگزما محافظت می‌کند و در واقع شیر مادر اولین واکسن  برای نوزاد محسوب می‌شود که منجر به تقویت سیستم ایمنی او می‌گردد.

وی افزود: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند احتمال ابتلای آن‌ها به چاقی‌، دیابت نوع ۱ و ۲ در دوران نوجوانی و بزرگسالی کمتر بوده و تغذیه با این شیر باعث رشد و تکثیر باکتری‌های مفید در روده نوزاد می‌شود که از این طریق سلامت دستگاه گوارش کودک را ارتقا می‌دهد.

شیر مادر در افزایش ضریب هوشی مؤثر است

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: تغذیه با شیر مادر باعث افزایش ضریب هوشی و افزایش توان یادگیری در کودک می‌شود؛ همچنین شیر دادن مادر به نوزاد به دلیل ترشح هورمون‌هایی مثل پرولاکتین و اکسی‌توسین، باعث ایجاد یک احساس آرامش برای مادر می‌گردد.

سیادتی بیان کرد: همچنین مادرانی که با شیر خود فرزندشان را تغذیه می‌کنند احتمال ابتلای آن‌ها به سرطان سینه، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی مثل پرفشاری خون در سال‌های آینده عمرشان کاهش یافته و حتی شیر دادن می تواند به از دست دادن وزن اضافه شده در دوران بارداری کمک کند. 

خطرات محرومیت کودک از شیر مادر 

وی ادامه داد: محروم کردن کودک از شیر مادر می‌تواند برای مادر و کودک خطراتی داشته باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اردبیل گفت: این خطرات شامل اختلال در پیوند عاطفی مادر و کودک، افزایش تحمل نکردن غذا و ابتلا به حساسیت، ابتلای بیشتر به عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های اسهالی، افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند فشار خون، اسهال‌های مزمن، چاقی، سوء تغذیه و کمبود ویتامین A، بهره هوشی کمتر، افزایش احتمال مرگ و میر، افزایش خطر ابتلا به کم‌خونی و ... است.

-انتهای پیام/۳۴۶۳/۸۲۵/

نظر شما