شناسهٔ خبر: 41784912 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امضای سند همکاری بین معاونت اجتماعی قوه قضاییه و معاونت مبارزه با مفاسد اقتصادی وزارت اطلاعات

معاونت‌های اجتماعی و پیشیگری از جرم قوه قضاییه و معاونت مبارزه با مفاسد اقتصادی وزارت اطلاعات سند همکاری مشترک امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، محمدباقر الفت معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در نشست با معاون مبارزه با مفاسد اقتصادی وزارت اطلاعات و مدیران کل دو معاونت گفت: کاهش جرایم اقتصادی مستلزم اقدام در حوزه پیشگیری است.

الفت با اشاره به اینکه درحوزه مبارزه با جرایم اگر اقدامات جزیره­ای، بخشی و مبتنی بر ارتباطات، باورها و سلایق انجام شود نتیجه قابل قبولی حاصل نمی شود افزود: ضروری است تصمیم گیری­ها، برنامه ها وجهت گیری در این باره یکسان سازی شود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که برنامه پیشگیری را مردمی کنیم و عامل اجرای این برنامه‌ها مردم باشند بیان کرد: تولید محتوا، ایجاد ساختار، تشکیلات، پژوهش و مطالعه در امر پیشگیری از جمله کارهای مقدماتی است که باید به عنوان خوراک دراختیار جامعه قرار بگیرد.

معاون رییس قوه قضاییه گفت: محصول و محتوای ایجاد شده با محوریت پیشگیری از وقوع جرایم را باید با ابزار اطلاع رسانی به جامعه تزریق کنیم و این کار خیلی مهم است.

الفت با اشاره به اینکه برخی جرایم خسارت­های جمعی وارد می­کند مثل کلاهبرداری گفت: شاید جمع ستیزی در همه جرایم شاید نباشد اما وقتی جرمی آسیبش جمعی شد ما باید جمع را آگاه کنیم که نه آماج جرم باشند نه عامل ارتکاب جرم باشند. در اثر اطلاع رسانی به موقع، جذاب، همراه باسلیقه، خوشرنگ و خالی از خشونت این اقدام حاصل مطلوبی خواهد داشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد: ما می خواهیم تلاش کنیم در امر توان افزایی و اقدام مشترک از ظرفیت هایی که نظام در اختیار تک تک مجموعه های خود قرار داده بهره مند شویم و مردم را به عنوان یک عنصر ارتکاب  جرم از صحنه خارج کنیم.

وی گفت: شاهد ارتکاب جرایم جمعی هستیم و قبح ارتکاب جرم و استفاده از آثار رفتار مجرمانه در کشور ما از بین رفته است.

 الفت افزود: کشوری اگر خود را در مبارزه با فساد اقتصادی متوقف کند نمی­تواند بر موفقیت ها مانور دهد.

او اظهار کرد: در واقع کاهش سرعت ارتکاب جرم، محدود کردن بستر وقوع جرم، افزایش هزینه ارتکاب جرم کاهش اقتصاد جرم و همین طور کاهش جمعیت مشارکت کننده در وقوع جرایم از جمله اهدافی است که در سایه اقدامات پیشگیرانه به دست می آید.

معاون رییس قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه علل عدم موفقیت در پیشگیری، نبود اعتقاد و باور به پیشگیری در کشور است گفت: نبود شفافیت، قانونمداری و پاسخگویی از جمله علل شکل گیری فساد است.

الفت با بیان اینکه پیشگیری امری فراقوه‌ای و اقدام ملی است افزود: انسجام در مدیریت کشور پایین است و جهت گیری ها خیلی متفاوت است.

وی ادامه داد: ما از جامعه مدنی بخوبی در پیشگیری استفاده نکرده ایم مدارس، دانشگاه، سمن‌ها و رسانه‌ها نقش بسزایی در پیشگیری دارند و باید از توانمندی های آنان بهره مند شویم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم همچنین با بیان اینکه شعار این معاونت تعامل است گفت: امیدوارم با کنار هم قرار گرفتن و استمرار در روابط بتوانیم درکاهش جرایم اقتصادی همکاری داشته باشیم.

انتهای پیام

نظر شما