شناسهٔ خبر: 41784766 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برهم صالح خواهان تسریع در تکمیل قانون انتخابات عراق شد

پریسا فیضی

رئیس جمهوری عراق امروز (سه شنبه) تسریع در تکمیل قانون انتخابات و تصویب آن را خواستار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق از پارلمان کشورش خواست تا قانون انتخابات را در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل کرده و آن را به منظور تصویب و آغاز اجرایش، به ریاست جمهوری بفرستد و در تصویب اصلاح قانون دادگاه عالی فدرال سریع‌ عمل شود.

در حالی که انتخابات در عراق یک خواسته مردمی است اما در عین حال، یک تسویه حساب میان گروه‌های سیاسی نیز به حساب می‌آید.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در چارچوب عمل کردن به وعده‌هایی که در هنگام رسیدن به قدرت داده بود،‌ زمانی را برای برگزاری انتخابات زودهنگام تعیین کرد.

برهم صالح تصریح کرد که دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام آزاد و سالم، از ملزومات اصلاحات سیاسی مطلوب به حساب می‌آید و حقی ملی است که اعتراضات مردمی آن را به دنبال داشته است.

وی در بیانیه‌ای مطبوعاتی عنوان کرد که این مساله در نشست اخیر روسای جمهوری، پارلمان و دولت عراق مورد بررسی قرار گرفت و بر لزوم پایبندی به انتخابات زودهنگام آزاد و سالم تاکید شد.

برهم صالح ادامه داد: ما از پیشنهاد نخست وزیر برای اعلام زمان برگزاری انتخابات زودهنگام که در راستای پایبندی وی به تعهداتش در برنامه‌های دولتی صورت گرفت، استقبال می‌کنیم و بر اهمیت تلاش جدی جهت تحقق این تعهد دولتی در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید می‌کنیم،‌ چراکه بحران سیاسی عراق، تعلل ورزیدن را برنمی‌تابد. شرایط رنج‌هایی که بر ملت ما می‌گذرد، می‌طلبد که یک تصمیم ملی شجاعانه اتخاذ شود که برخاسته از حق ملت برای انتخاب یک دولت ملی مستقل و منسجم از طریق انتخابات آزاد و شفاف است.

برهم صالح عنوان داشت: راه‌حل‌های ثمربخش برخاسته از شهروندان و تصمیم مستقل آنها به دور از تقلب و تاثیر بر گزینه انتخاباتی آنها است تا کشور بتواند به سمت اصلاح بنیادی مطلوب پیش برود.

وی بر لزوم تامین بودجه و تسهیلات مطلوب جهت فعالیت کمیسیون عالی مستقل انتخابات که استقلال داشته باشد و سالم بودن روند انتخابات را تضمین کند، تاکید کرد.

برهم صالح ادامه داد: در صورتی که دولت پیشنهادی را برای انحلال پارلمان ارائه دهد، ما تصمیم داریم که با ارائه آن به پارلمان موافقت کنیم تا برای رای گیری مطرح شود. با صدور مصوبه پارلمان، ما به صورت رسمی، زمانی را تعیین خواهیم کرد که بیشتر از ۲۰ ماه از زمان انحلال پارلمان نخواهد بود که این امر بر اساس قانون اساسی صورت می‌گیرد.

وی گفت: برگزاری انتخابات زودهنگام آزاد و سالم، می‌طلبد که همکاری بین المللی با کمیسیون عالی مستقل انتخابات وجود داشته باشد و همچنین، ناظران بین المللی نظارت داشته باشند تا انتخابات بدون مدخله‌ها برگزار شود و اعتماد مردم به روند انتخابات بیشتر شود.

برهم صالح عنوان داشت: حقوق ملی می‌طلبد که انتخاباتی سالم و بسیار زود برگزار شود تا کشور ما از بحران سیاسی خطرناکش بیرون آید و شهروندان بتوانند سرنوشت کشور خود را آزادانه و با استقلال و به دور از باج خواهی و تقلب، تعیین کنند. جوهره بحرانی که عراق از آن رنج می‌برد، برخاسته از شیوع فساد و تاثیر آن بر ممانعت از اصلاحات مطلوب است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما