شناسهٔ خبر: 41784758 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نگاهی به ۴ دهه اهمیت کشاورزی در کلام رهبری به بهانه ساخت یک مستند

مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» تلاش دارد با تمرکز بر علل و عوامل مشکلات موجود در کشاورزی ایران به بررسی ریشه‌ای این صنعت بپردازد. مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌هایشان تاکید ویژه‌ای بر لزوم ارتقای صنعت کشاورزی داشته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» به نقیصه‌هایی که در صنعت کشاورزی وجود دارد پرداخته و ضمن گفت‌وگو با کارشناسان مختلف به دنبال پاسخ به این سؤال است که چگونه می‌توان در صنعت کشاورزی‌مان به بهره‌وری بالاتری رسید؟ 

«در پدید آمدن وضع موجود همه ما مقصریم»؛ این جمله انتهایی این مستند است که تلاش دارد با تمرکز بر علل و عوامل مشکلات موجود در حوزه کشاورزی ایران انتقادی از وضعیت موجود در این حوزه داشته باشد. این مستند برای اولین‌بار در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری رونمایی شد. 

با این همه توصیفات، نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که مقام معظم رهبری در طی 4 دهه گذشته بارها و بارها در صحبت‌ها و بیانات خود به اهمیت این بخش و به‌خصوص خودکفایی در «امنیت غذایی» اشاره کرده‌اند اما برخلاف این توجه ویژه از سوی ایشان مستندی در این حوزه ساخته نشده است. مستند میوه‌ها روی درخت مانده‌اند ریشه‌ها و دلایل متعدد عقب ماندگی بخش کشاورزی و به‌خصوص فریاد کشاورزان از سوء مدیریت و نقش دلالیسم در تعیین قیمت‌ها را به تصویر کشیده است.

آمار زیر به خوبی نشان می‌دهد که چرا کشاورزی از منظر رهبر انقلاب این‌قدر اهمیت دارد و در مقابل، صنعت تصویر تا چه حد در زمینه نشان دادن این اهمیت کم‌کاری کرده است؛ «هلند یک‌چهلم مساحت ایران و یک اقلیم دارد؛ ایران 40 برابر هلند مساحت و 11 اقلیم از 13 اقلیم و 11 هزار سال سابقه کشاورزی دارد. در سال 2019 صادرات کشاورزی هلند 103 و ایران 5 میلیارد دلار بوده است؛ یعنی «20برابر»!

رهبر معظم انقلاب طی سالیان گذشته دست‌کم 20 نوبت در این زمینه اظهارنظر کرده و به‌صراحت فرموده‌اند که ایران می‌تواند 4 برابر جمعیتش، غذا تولید کند. خواسته رهبر انقلاب از یک دستور ساده فراتر بوده است. ایشان حتی در دولت اول هاشمی رفسنجانی از هیئت دولت می‌خواهند که با توجه به اهمیّت و اولویت بخش کشاورزی، همه کابینه کارشان را یک سال تعطیل کنند و در خدمت کشاورزی به فعالیت بپردازند و پس از رونق سریع این بخش به فعالیت‌های تخصصی‌شان برگردند و آن را ادامه دهند.

در زیر به بهانه این فیلم مستند، 4 فراز از 4 دهه اهمیت کشاورزی در کلام رهبر معظم انقلاب نقل شده است تا صنعت تصویر نیز بیش از گذشته به اهمیت تصویرسازی درست و مناسب از اهمیت کشاورزی در توسعه پایدار کشور اهتمام ورزد.

* 14 تیر 1368 ــ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی  در مراسم بیعت اصناف و روستاییان

اگر بخواهیم‌ کشورمان‌ به‌‌طور نسبی‌ به‌ استغنا و خودکفایی‌ و بی‌نیازی‌ از دیگران‌ نائل شود، باید در روستاها سرمایه‌‌گذاری‌ کنیم‌ و زحمت‌ بکشیم‌. پایه‌‌ اول‌ خودکفایی‌، خودکفایی‌ در امور تغذیه‌‌ مردم‌ است‌. این‌که‌ می‌گوییم‌ خودکفایی‌ نسبی‌، به‌ خاطر آن‌ است‌ که‌ یک‌ کشور نمی‌تواند به‌ طور کامل‌ از دیگر کشورهای‌ جهان‌ بی‌نیاز باشد. تبادل‌ میان‌ ملت‌ها و کشورها، امری‌ عادی‌ و معمولی‌ تلقی‌ می‌شود. عمده‌ این‌ است‌ که‌ یک‌ کشور بتواند روی‌ پای‌ خود بایستد و اساس‌ زندگی‌ خود را تأمین‌ کند... امیدواریم‌ ان‌شاءالله‌ همه‌ این‌ کارها به‌ نحو شایسته‌ و مناسبی‌ انجام‌ گیرد و در کنار کارهای‌ صنعتی‌، استعداد عظیمی‌ که‌ در کشور ما برای‌ فعالیت‌های‌ کشاورزی‌ نهفته‌ است‌، مورد توجه‌ قرار گیرد. 

* 9 اردیبهشت 1377 ــ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از کارگران و معلمان

یکی از بزرگ‌ترین جرائم و گناهان رژیم محمّدرضا پهلوی، عبارت بود از اینکه کشور را از لحاظ فنّی، صنعتی و اقتصادی، وابسته نگه داشت و وابسته‌تر کرد. سرنوشت یک کشور را در نانش، در گندمش، در سیلوی گندمش، در وسیله‌ی آرد کردن گندمش، در مواد غذاییش و در همه‌چیزش، به خارج وابسته کرد! شما از این مواد غذایی و نان بگیرید، تا سایر چیزها، ایران به خارج از مرزها وابسته شد؛ به طوری که اگر دشمنان اراده کنند، بتوانند این ملت را از همه چیز محروم کنند. کسی که این‌طور کشوری درست کند و اداره نماید و به اینجا برساند، خیانتی مرتکب شده است که هیچ خیانت دیگری جز آنکه در همین سطح باشد، با آن قابل مقایسه نیست.

14 دی  1382 - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جهادگران و کشاورزان

دستگاه کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است؛ چون امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پُرجمعیت و دارای هدفهای بلند، بسیار مهم است؛ لذا بخش کشاورزی و دامداری ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند.

در اسلام هم آگاهانه و با توجه، نسبت به کشاورزی تأکید شده است. حدیث بسیار پُرمعنا و پُر مضمونی درباره کشاورزان نقل شده است: «الزّارعون کنوز اللّه فی ارضه»؛ یعنی کشاورزان کسانی‌اند که گنجینه‌های خدا در زیر زمین را می‌دِروند و استخراج می‌کنند. مهم‌ترین گنجینه خدا در زمین و خاک عبارت است از موادی که مایه ادامه حیات بشر و حیوانات است؛ این از طلا و نفت مهم‌تر است. طلا و نفت وسیله به دست آوردن مایحتاج زندگی است؛ اما محصول غذایی، مهم ترین مایحتاج زندگی است.

این را برای این عرض می‌کنیم که همه دست‌اندرکاران کشور و به‌خصوص مسئولان وزارت جهاد کشاورزی توجه کنند ـ همان‌طور که از اول انقلاب بارها تکرار شده است ـ که کشاورزی یکی از اساسی‌ترین محورهای توسعه در کشور ما است؛ یک چیز حاشیه‌ای نیست. توجه به صنعت ـ که لازم است ـ نباید موجب عطف توجه از کشاورزی شود. کشاورزی، پایه و زیربنا و اساس است. این کار، مقدماتی دارد؛ باید این مقدمات را طی و اجرا کرد. مسئولان در این زمینه تلاش‌های خوبی کرده‌اند.

کشور ما مستعد است. دیدید سال گذشته بحمداللّه بارندگیِ خوبی شد و کشور تقریباً در تولید گندم خودکفا شد؛ این همان چیزی بود که من تأکید می‌کردم و بحمداللّه مسئولان، خودکفایی گندم را دنبال کردند.

البته گندم یکی از چیزهای لازم ما است؛ در بقیه مواد لازم ـ مثل لبنیات، روغن و گوشت ـ هم باید کشور کاملاً خودکفا و غنی شود و بتواند این محصولات را صادر کند. ما باید این مسئله را دنبال کنیم، و این به نظر ما کاملاً ممکن است. ما دشت‌های وسیع و خوبی داریم. در همین منطقه بم دشت وسیع بسیار خوبی وجود دارد. در خوزستان دشت‌های وسیعِ عجیبی است که باید استحصال شود و به کار بیفتد. از لحاظ آمادگی برای کشاورزی، کشور مستعدی داریم؛ بنابراین باید همت کنیم.

8 اردیبهشت 1395ــ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگران

یک مسئله‌ دیگری که خیلی مهم است و من این را هم باز با تعدادی از وزرای ذی‌ربط -چه وزرای کشاورزی، چه وزرای صنعتی و چه بعضی از مسئولین دیگر دولتی- مکرّر در گذشته درمیان گذاشته‌ام، [این است که‌] گاهی اوقات یک جنسی در داخل می‌تواند تولید بشود، [امّا] بعضی‌ها که از واردات آن جنس سودهای کلانی می‌برند می‌آیند جلوی این تولید داخلی را می‌گیرند؛ اگر شد با رشوه -آقا، این کارخانه را تعطیل کن یا نساز و این پول را بگیر- اگر زیر بار نرفت، با تهدید، با جنایت. من نمی‌خواهم حالا اسم کالاها را بیاورم؛ کالاهایی را می‌شناسیم که توان داخلی تولید در آنها است امّا وارد می‌شود به‌خاطر اینکه عدّه‌ای از واردات منتفع‌اند و نمی‌گذارند در داخل تولید بشود.

مستند ، کلیدواژه‌های بیانات مقام معظم رهبری ،

انتهای پیام/

نظر شما