شناسهٔ خبر: 41784723 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه شهروند؛ خداحافظی یا بقا

تهران - ایرنا- این روزها خبر از تعطیلی روزنامه شهروند دست به دست فضای مجازی و رسانه‌ها می چرخد که نگرانی و بعضا اعتراض برخی از اهالی رسانه را به همراه داشته است، در این میان برخی نیز معتقدند هلال احمر می‌خواهد با آنلاین کردن شهروند، روابط عمومی اش را گسترش داده و تقویت کند.

صاحب‌خبر -

روزنامه شهروند روزنامه ای است که همه آن را به عنوان روزنامه ای اجتماعی می شناسند. این روزها خبر از تعطیلی این روزنامه دست به دست فضای مجازی و رسانه ها می چرخد که نگرانی و بعضا اعتراض برخی از اهالی رسانه را به همراه داشته است.

دلیل هرچه می تواند باشد، رغبت کمتر مردم به مطالعه روزنامه های کاغذی، شیوع کرونا، گرانی کاغذ و یا خواست مدیران برای عدم انتشار روزنامه کاغذی و یا هر دلیل دیگری.
در نامه ۳۳ عضو از تحریریه روزنامه شهروند به رئیس و هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران خواستار واکنش به تعطیلی کاغذی این روزنامه شدند.
یکی از روزنامه نگاران شهروند در توییتی نوشت: «یک ماه پیش رئیس جمعیت هلال احمر فشار آورد که نسخه کاغذی روزنامه شهروند تعطیل شود، سردبیر و دوستان انجمن صنفی پیگیری کردند و نوبخت (معاون رییس جمهوری) قول داد که برای حفظ روزنامه هزینه آن را خواهد داد. هلال احمر پول را از سازمان برنامه گرفته مدیرمسئول را عوض کرده و می‌خواهد آن را آنلاین کند.»
همچنین در این راستا یک فعال رسانه ای در وبلاگش نوشت «روزنامه شهروند از بهترین و موثرترین رسانه ها در حوزه مسائل اجتماعی و محیط زیست در سال های اخیر بوده است تعطیلی یا تغییرات شنیده شده در این روزنامه خبر بدی برای فعالان این حوزه است آیا هلال احمر بهترین ابزار خود برای ارتباط با شهروندان را تعطیل می‌کند.»
در جلسه یازدهم مرداد هیئت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران نیز تحولات اخیر روزنامه شهروند مورد بررسی قرار گرفت. بیانیه ای منتشر شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «اقدامات قبلی انجمن منجر به مساعدت سازمان برنامه و بودجه در تامین نیاز مالی روزنامه برای جلوگیری از توقف انتشار آن شد.»
 در بخش دیگر از بیانیه آمده است: «با توجه به برخی از گزارش های دریافتی در مورد دستورالعملی که برای مدیر مسئول جدید صادر شده است به نظر می‌رسد که مدیران ارشد جمعیت هلال احمر برای تعطیلی روزنامه شهروند تصمیم خود را گرفته اند، شهروند روزنامه اجتماعی که در میان مجموعه روزنامه های کشور جایگاهی اثرگذار داشته است، تعطیلی این روزنامه لطمه‌ای به روزنامه‌نگاری اجتماعی ایران تلقی می شود.»
در بخش دیگری از این بیانیه همچنین آمده است: «بیکار شدن یا اجبار به ترک فعالیت تعدادی از همکاران می‌تواند ابعاد این آسیب را بیشتر کند، هیئت مدیره انجمن تاکید دارد که همچنان در پی حل مشکل این روزنامه خواهان اجرای قول‌های داده شده قبلی برای حفظ روزنامه و اشتغال همکاران خواهیم بود؛ پذیرفتنی نیست که نهادهای عمومی و دولت در تعطیلی رسانه‌ها پیشقدم شوند.»
 

در شرایط افول مطبوعات چاپی چاره ای جز آنلاین شدن نیست

اسماعیل رمضانی سرپرست روزنامه شهروند در پاسخ به پرسشی در خصوص دلایل آنلاین شدن این روزنامه به خبرنگار ایرنا گفت: برای ادامه فرآیندهای اجرایی روزنامه مشکلاتی در حوزه رعایت ضوابط قانونی داریم، همچنین مشکلات عدیده مالی امسال گریبان جمعیت هلال احمر را گرفته و باعث شده نتوان بسیاری از فعالیت‌های غیر ضروری و یا خارج از وظایف قانونی تعیین شده را انجام داد.
 رمضانی افزود: همانطور که در بسیاری از بخش های هلال احمر تغییراتی در مسیر کاهش هزینه‌ها اتفاق افتاد در زمینه انتشار و مدیریت هزینه های روزنامه شهروند هم ناچار به انجام اصلاحاتی هستیم.
وی افزود: بحران مخاطب و افول مطبوعات چاپی موضوعی گریبانگیر همه است، روزنامه شهروند در سال ۹۸ حدود ۴۵۸ هزار نسخه چاپ کرده و فقط ۸۴هزار خریدار در طور سال داشته است. یعنی روزانه حدود ۳۰۰ نسخه و این در حالی است که نزدیک به شش میلیارد تومان هزینه شده است، این میزان هزینه کرد به نسبت فایده آن اصلاً قابل توجیه نیست و این هزینه ها روز به روز در حال افزایش است.

رمضانی افزود: روند آنلاین شدن، یک انتخاب و همچنین یک اجبار است در شرایط فعلی که کرونا سبک زندگی جدیدی را به همه تحمیل کرده افول مطبوعات چاپی بیش از پیش در ایران رخ خواهد داد، برای ماندگاری و تاثیرگذاری بیشتر چاره‌ای جز حرکت در این مسیر نداریم علاوه بر این نهادی مثل جمعیت هلال احمر که مأموریت هایش با فوریت ها و بحران ها گره خورده اگر می‌خواهد رسانه‌ای داشته باشد آن رسانه باید همچون خودش چابک به  لحظه و پرسرعت باشد و این با یک رسانه کند و دوره‌ای مثل روزنامه قابل دستیابی نیست.

وی افزود با این حال قرار نیست انتشار روزنامه متوقف شود و تنها سبک و رویه آن تغییر پیدا می کند و کار آنلاین در اولویت قرار خواهد گرفت.
رمضانی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر تغییر شکل فعالیت و کارکارد روزنامه شهروند با عنوان «روابط عمومی جمعیت هلال احمر» گفت: این حرف بسیار غیر معقول است، اداره ای به نام روابط عمومی و رسانه‌ای به نام شهروند هرکدام کارکرد و جایگاه متفاوتی دارند باید در تعامل و همکاری باشند اما در ادغام و یا تضاد با هم نیستند.
 وی افزود: هر دو ملزم به رعایت اصول و اهداف و مأموریت‌های هلال احمر هستند ولی هر یک متناسب با ویژگی‌های خود رفتار می‌کند، قرار نیست یک رسانه به یک بولتن تبدیل شود، همان گونه که قبلاً هم اتفاق نیافتاده است، شهروند خاصیت خود را به عنوان یک رسانه حفظ می‌کند و به کارکردش در مسیر اهداف و ماموریت های هلال احمر نیز ادامه می‌دهد.

نظر شما