شناسهٔ خبر: 41784318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

مدیرعامل موسسه خیریه دارالاکرام:

خیریه‌ها مردم را با مشکلات اقشار آسیب پذیر آشنا کنند

مدیرعامل موسسه خیریه دارالاکرام گفت: مردم اگر مشکل دیگران را خوب درک کنند و بدانند آسیبی که در این وضعیت کرونایی متحمل شده‌اند، برای اقشار آسیب پذیرجامعه چند برابر بوده، بی‌تفاوت نخواهند بود، از این رو این وظیفه سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها است که مردم را با مشکلات افراد کم برخوردار بیش از پیش آشنا کنند.

صاحب‌خبر - به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، مصطفی میراحمدی زاده با بیان اینکه در شرایط کنونی با شیوع بیماری کرونا و مشکلات معیشتی، مردم فشار اقتصادی بیشتری را تجربه می کنند، افزود: ممکن است در این شرایط مردم دچار مشکل شوند اما باید به خاطر داشته باشند که افرادی در جامعه هستند که مشکلات و آسیب های آنها نسبت به گذشته چندبرابر شده است. وی ادامه داد: این وظیفه سازمان های مردم نهاد(سمن ها) است که مشکلات گروه های آسیب پذیر را برای جامعه ملموس تر کنند. درست است که کمک های مردمی جنبه رضایت باطنی را برای فرد نیکوکار به همراه دارد اما با نگاهی واقع گرایانه باید بدانیم ما با کمک به اقشار آسیب دیده در واقع آینده خود و فرزندانمان را نیر نجات می دهیم. مدیرعامل موسسه دارالاکرام افزود: کرونا با ابعاد شیوع جهانی خود نشان داد که همه ما سوار یک کشتی هستیم و نمی توانیم به مشکلات یکدیگر بی تفاوت باشیم. چون اگر این کشتی آسیب ببیند، همه غرق خواهیم شد. میراحمدی زاده با بیان اینکه در شرایط کنونی خیریه ها و سازمان های مردم نهادی موفق هستند که شفافیت مالی و اعتماد بیشتری میان مردم دارند، تاکید کرد: اغلب سمن ها حیات شان به کمک های مردمی وابسته است و در وضعیت کنونی به مشکل برخورده اند. از طرفی کرونا فرصتی بوده تا برخی خیریه ها به مشکلات خود پی ببرند. در حال حاضر به دلیل بروز مشکلات اقتصادی مردم اغلب به خیریه هایی که بیشتر مورد اطمینانشان است کمک می کنند. به همین دلیل این فرصت خوبی است تا بعضی از خیریه ها که به مشکل برخورده اند، بر روی بحث شفاف سازی مالی خود و جذب اعتماد مردم کار کنند و از مشکلات داخلی و درون سازمانی شان بکاهند. وی تصریح کرد: اکنون خیریه ها به چند روش دچار مشکل شده اند. یکی کاهش کمک های مردمی است. دیگری نیکوکارانی هستند که وقت و تخصص خود را با خیریه ها و جامعه هدفشان سهیم می شدند اما در حال حاضر به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی این مسئله نیز محدودتر از قبل رخ می دهد زیرا جامعه هدف خیریه ها که اغلب گروه های آسیب پذیر جامعه هستند نیز رفت و آمدهایشان محدود شده. در نتیجه نمی توانند از یکسری خدمات به صورت حضوری بهره مند شوند. این درحالیست که با آنلاین شدن آموزش ها، این بار مشکل عدم دسترسی افراد کم برخوردار به وسایل الکترونیکی مطرح است. اگر آنها به این ابزار دسترسی نداشته باشند عملا نمی توانند آموزش ها را دریافت کنند. میراحمدی زاده گفت: مردم اگر مشکل افراد دیگر را خوب درک کنند و بدانند آسیبی که خود در این وضعیت متحمل شده اند، برای گروهی دیگر از جامعه چندبرابر بوده، بی تفاوت نخواهند بود. به همین دلیل این وظیفه سازمان های مردم نهاد و خیریه ها است که مردم را با مشکلات گروه های آسیب پذیر بیش از پیش آشنا کنند. مدیرعامل موسسه دارالاکرام افزود: یکی از راهکارهای فنی برای نجات خیریه ها در این شرایط می تواند افزایش تعداد حامیان و کاهش مبلغ حمایتشان باشد. وی گفت: برای مثال گردش مالی یک خیریه در سال ۲۰ میلیارد است که این را از پنج هزار نیکوکار دریافت کرده است. اما اگر حامیان خود را افزایش بدهد با مبلغ کمتر، یعنی ۲۰ میلیارد را از ۲۰ هزار نفر دریافت کند و در این میان با سخت تر شدن شرایط پنج هزار نفر حامی ریزش کنند، باز ۱۵ هزار حامی برای کمک وجود دارند. حال مبلغ کمک ها می تواند کم باشد. برای مثال حامی به جای ۲۰۰ هزار تومان در ماه ۲۰ هزار تومان کمک کند. پس در هنگام سخت تر شدن شرایط وقتی این اتفاق بیفتد برای حامی نیز برای کمک مشکلی ایجاد نخواهد شد. میراحمدی زاده با بیان اینکه در وضعیت کنونی شاید تعدادی از حامیان ریزش کرده باشند اما وضع مالی عده ای از حامیان نیز بهتر از قبل شده، تاکید کرد: درست است که مشکلات اقتصادی به وجود آمده اما ثروت هنوز در کشور هست. اما باید به دنبال راهکارهایی برای جذب این کمک های مردمی باشیم. برای مثال شاید وضعیت عده ای از حامیان و نیکوکاران بد شده باشد اما از آن طرف وضعیت یک سری از بانیان امر خیر مثل افرادی که در بورس یا بازار سکه فعالیت می کنند بهتر شده و بیش از قبل به خیریه های مدنظرشان کمک مالی می کنند. پس مسیرهای جذب این کمک ها برای خیریه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. ایرنا انتهای پیام/

نظر شما