شناسهٔ خبر: 41783223 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جایگاه رسانه در چهلمین سالگرد دفاع مقدس چیست؟

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اگر امروزه از روز خبرنگار سخن می‌گوییم، به دنبال بیعت جامعه خبری با اهداف بلند ایثارگری هستیم؛ خدمتی که باید تأسی گرفته از فرهنگ شهادت باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سعید اوحدی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح امروز سه شنبه 14 مرداد ماه 99 در نخستین نشست خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به رسالت جایگاه خبرنگار در جامعه، اظهار کرد: شهدا با جامعه و خانواده خود ارتباط برقرار می‌کنند. حساسیت و شرایط امروز جامعه ما و نقش رسانه و خبرنگار در شرایط بسیار پیچیده جامعه قابل تأمل است. یکی از ویژگی‌های ماندگار انقلاب که با همه دنیا و تمامی نهضت‌های جهان متفاوت بوده است، ویژگی منحصر به فرد و بارزی است که تحول و دگرگونی در شکل و ماهیت و محتوای همه اجزای جامعه را ایجاد کرده است.

وی افزود: مبارزه با استکبار جهانی و دفاع از محرومین از جمله اتفاقاتی است که به لحاظ شکلی و محتوایی نشأت گرفته از نگاه امام(ره) و بعد از ایشان مقام معظم رهبری است. اگر از مبارزه با امپریالیسم و آمریکا شروع کنیم، می‌بینیم که مصداقش در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا دیده شده است. در شعارهای انقلاب، دفاع از محرومین مطرح شده بود که آن نیز با تشکیل نهادهای مختلف تحقق یافت. این‌ها تحولاتی بود که نشأت گرفته از آرمان‌های انقلاب در حوزه ساختاری اتفاق افتاد. حتی در حوزه عناوین و واژگان هم شاهد تحول بوده‌ایم. 36 هزار شهید دانش‌آموز مانند شهید حسین فهمیده که امام(ره) فرمودند رهبر ما آن طفل 13 ساله است، نشان دهنده تغییر واژگان دانش‌آموز در مکتب انقلاب است و این واژگان در شکل ظاهر هم دچار تحول شده‌اند. 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی و کسانی همچون شهید حسین علم‌الهدی این موضوع را اثبات کردند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ایثارگری در بخش درمان کشور، گفت: امروزه می‌بینیم در بخش درمان کشور نیز ذهنمان به سراغ ایثارگری و تلاش ماندگار جامعه پزشکی می‌رود. پزشکی ما در رفتار و اخلاق تفاوت ماهوی با دنیا دارد. در کشورهای پیشرفته در حوزه مقابله با کرونا پرستاران تحصن می‌کنند و به ساعت کاری خود اعتراض دارند؛ ولی در کشور ما اثر گرفته از فضای ایثارگری انقلاب پرستاری را می‌بینیم که خواهان خدمت بیشتر به بیمار است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران ،

اوحدی ادامه داد: خبرنگار و حوزه رسانه هم از این تحول انقلابی مستثنی نبوده است. جمهوری اسلامی برای هر عنوان نسبت به بزرگداشت و تحولی که ایجاد شده روزی را نامگذاری کرده است. روز پرستار، روز دانش‌آموز و روز خبرنگار از این جمله است. خوشبختانه امروزه هیچ مانعی نمی‌تواند برای جامعه خبرنگاری کشورما محدودیتی ایجاد کند. شهید محسن خزایی در عرصه دفاع از حرم، شهید رهبر در دفاع مقدس و مرحوم روح الله رجایی در عرصه اجتماعی از جمله فداکاران این عرصه هستند.

وی با اشاره به عرصه ایثار و فداکاری در خبر گفت: اوایل شیوع ویروس کرونا در کشور از طرف رسانه‌های مختلف هجمه خبری سنگینی علیه نظام صورت گرفت تا فضا را مسموم جلوه دهد. خبرنگاران ما در این شرایط خبر تهیه کرده و خواستند حقیقت را نشان دهند. این افراد دنبال دیده شدن خود نیستند، بلکه به دنبال معرفی دیگران هستند. امروز جامعه خبرنگاران ما در کنار شاخصه‌ها و ضوابط علمی خبری دنیا رسالت مضاعفی بر دوش دارند و آن هم رسالت ارزشی نام خبرنگار انقلابی است. در روزگار ما خبرنگار در جامعه کارش فقط انتقال خبر نیست؛ بلکه به عنوان عنصر متخصص در حوزه خودش فعالیت دارد و باید به آخرین تحول دنیا و جامعه خود آگاهی داشته باشد. امروزه خبرنگاران به دنبال حل مسائل موجود هستند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ایثار و فداکاری‌های سیدحمیدرضا حسینی خبرنگار شهید حادثه منا اضافه کرد: خبرنگاران شهید نمونه‌های ایثار و فداکاری جامعه خبری بودند تا رسالت خبر در رسانه امروز با نام آنان عزت پیدا کند. اگر امروزه از روز خبرنگار سخن می‌گوییم، به دنبال بیعت جامعه خبری با اهداف بلند ایثارگری هستیم. خدمتی که باید تأسی گرفته از فرهنگ شهادت باشد و آن گاه است که به دل‌های مخاطب می‌نشیند.

اوحدی همچنین افزود: بعد از جنگ جهانی دوم که دنیا به دو قطب بلوک شرق و غرب تقسیم شد و با توسل به زور نگاه مستکبرانه کشورهای دنیا را تقسیم کردند، نگاه‌ها به عرصه رسانه نیز تغییر کرد. یکی از سیاست‌مداران آمریکا می‌گفت امروزه شاهد یک تحول ایدئولوژیک و فرهنگی در دنیا هستیم و او برای نخستین‌بار تئوری جنگ نرم را در مقابل جنگ سخت عنوان کرد و گفت در جنگ نرم باید روح و روان انسان‌ها را بمباران کنیم که مهمترین ابزار در این مسیر رسانه است. این نگاه بعد از آن مقطع تاریخی ادامه پیدا کرد و امروزه می‌بینیم انقلاب اسلامی ما از آنجایی که یک انقلاب ایدئولوژیک در جهان بوده است، در این موضوع به خوبی ایستادگی کرده است.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم خبرنگاران پیش‌قراولان مقابله با جنگ نرم هستند. از آنجایی که دشمن متوجه شده است که دیگر نمی‌توان هیچ مملکتی را با توپ و توپخانه هدایت کرد، تلاش خود را می‌کند تا از طریق جنگ رسانه‌ای به اهدافش دست یابد. می‌بینیم که عربستان سعودی پشتیبان شبکه‌های مختلف می‌شود و قوی‌ترین افراد را در این رسانه به کار می‌گیرد پول زیادی به آن تزریق می‌کند تا تفکرات مردم را هدایت کند و به مسیر مورد نظر خود بکشاند و با این ابزار علیه مواضع کشور ما بمباران رسانه‌ای به راه می‌اندازد و به دنبال گسترش فضای یأس و ناامیدی میان مردم است. عرصه خبر و رسانه و فضای مجازی امروز در حد یک روزنامه در پیشخوان مغازه‌ها نیست؛ بلکه به زندگی ما وارد شده است و ما با رسانه‌ها زندگی می‌کنیم. در بنیاد شهید نیز ضرورت همکاری با رسانه قابل توجه است در آستانه بزرگداشت چهلمین سال دفاع مقدس و اربعین آغاز جنگ هشت ساله وظیفه سنگینی بردوش داریم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: امروز در شرایطی هستیم که مقام معظم رهبری با عزت عنوان می‌کند که ما به پاس خون پاک شهدا 40 سال از فراز و نشیب روزگار گذشتیم و قله عزت را با افتخار فتح کردیم. خودسازی، جامعه‌پردازی و رسیدن به تمدن انقلاب هدف ما در این قله است. شهدایی که خودسازی کردند بهترین الگو برای پیشرفت انقلاب هستند. ثروت و گنجینه‌ای از ارزش‌های شهدا و آزادگان در دفاع مقدس در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. با کمک رسانه می‌توانیم در بنیاد شهید رسالت بزرگ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از بستر رسانه که قوی‌ترین بستر برای ماندگار شدن این پیام است به افق خوب و اهداف مقدس دست پیدا کنیم.

اوحدی در پایان با اشاره به سؤالات مطرح شده در رابطه با بیمه دی گفت: در مصوبه بیمه دی به دلیل حجم بدهی متراکم بیمه برخی از قراردادها با طرف مجموعه درمانی بحث شده است که با رایزنی وزیر بهداشت و وزارت رفاه مجددا طرف قرارداد با این مجموعه‌ها خواهیم شد؛ البته آقای نوبخت در جلسه هیئت دولت به من گفت به مردم اطمینان بدهید که ظرف دو هفته مشکلات بیمه دی را حل خواهیم کرد و می‌دانیم بخش زیاد جدی جانبازان، آزادگان و خانواده‌های شهدا در حوزه مسئله بیمه است. طبق گفته آقای نوبخت تا هفته آینده این مشکلات حل و فصل خواهد شد.

در پایان این مراسم، از خانواده خبرنگار شهید محمود صارمی و مرحوم روح الله رجایی، سردبیر روزنامه جام جم تجلیل شد.

انتهای پیام/

نظر شما