شناسهٔ خبر: 41782792 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برندسازی فرهنگی مهم‌ترین دستاورد حوزه هنری کردستان است

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان گفت: برندسازی فرهنگی مهمترین دستاورد حوزه هنری کردستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، امین مرادی ظهر امروز در جریان بازدید معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان تبلیغات اسلامی کشور از حوزه هنری کردستان و پردیس سینما بهمن سنندج، از همکاری و تعامل سازمان تبلیغات اسلامی استان با حوزه هنری تقدیر کرد و اظهار داشت: ارتباط و تعامل بسیار خوبی از گذشته فی‌مابین حوزه هنری و اداره کل تبلیغات اسلامی وجود داشته است که تلاش خواهیم کرد همسو با سیاست‌های ابلاغی و درقالب برنامه‌های مشترک تولید محور در خصوص گسترش فعالیت‌ها اقدام کنیم.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان بیان کرد: برندسازی یکی از کارهای مهمی بوده که با برگزاری جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت در حوزه هنری رقم خورده است و توانسته‌ایم در بعد جهانی نسبت به معرفی دف به عنوان یک ساز عرفانی و ثبت کردستان به عنوان پایتخت دف جهان اقدام کنیم.

وی ضمن اشاره به برگزاری موفق جشنواره دف نوای رحمت در استان کردستان، افزود: در طول 9 دوره برگزاری جشنواره در قالب تبیین هنر دینی و اسلامی مخاطبین بسیار گسترده‌ای را جذب کرده‌ایم و خوشبختانه برای نخستین بار در دنیا اجرای هزار دف به عنوان یکی از برنامه‌های نمادین در سنندج برگزار شده و مورد استقبال گسترده‌ای هم قرار گرفت.

  وی به دیگر برنامه‌های حوزه هنری استان کردستان اشاره کرد و گفت: هرساله در ایام هفته وحدت بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در قالب برنامه یادواره سید بهاء الدین شمس قریشی با حضور بیش از  به 10 هزار نفر در مسجد جامع سنندح برگزار می‌شود که یکی از برنامه‌های مشترک با سازمان تبلیغات اسلامی است که تاکنون شانزده دوره آن را برگزار کرده‌ایم. 

تولید 6 عنوان کتاب ادبیات پایداری

مرادی خاطرنشان کرد: در بخش فرهنگ و مطالعات پایداری نیز کارهای بسیار خوبی انجام شده است که با برگزاری بیش از 15 شب خاطره، تولید 6 عنوان کتاب خاطره و چند عنوان آماده چاپ در کنار پروژه های مختلفی که در حال انجام است امیدواریم بتوانیم در خصوص ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان و ایثارگران دوران انقلاب و دفاع مقدس که مهجور مانده است، گام های اساسی را برداریم.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در بخش آفرینش‌های ادبی به برگزاری 10 دوره جشنواره استانی شعر و داستان جوان اشاره کرد و افزود: تولید چندین عنوان کتاب شعر و داستان و کسب عناوین برتر از جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، برگزاری کارگاه های منظم شعر و داستان، برگزاری شب‌های شعر به مناسبت‌های مختلف و ... از دیگر برنامه‌هایی است که در این واحد انجام گردیده است.

کردستان قطب فیلم کوتاه کشور است

وی ضمن اشاره به تولید فیلم کوتاه در استان کردستان، گفت: امروز کردستان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی سینمای ایران در بخش فیلم کوتاه توانسته است در بعد جهانی و ملی خوش بدرخشد که بخش قابل توجهی از این موفقیت‌ها حاصل تولیدات صورت گرفته در حوزه هنری است.

مرادی عنوان کرد: با تعامل بسیار خوبی که فی مابین هنرمندان و حوزه هنری وجود دارد شاهد تولیدات فاخری در بخش فیلم کوتاه بوده ایم که امیدواریم این تلاش‌ها با توجه به پتانسیل‌های ارزشمندی که در استان وجود دارد منجر به تولیدات بلند سینمایی می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در زمینه هنرهای نمایشی و تجسمی نیز گفت: برگزاری چندین جشنواره تولید محور، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاه‌های تجسمی متعدد و حمایت از هنرمندان این بخش در کنار بسترسازی جهت اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی در کنار توجه به  تئاتر بچه‌های مسجد که با اقبال خوبی  روبه‌رو شده است و همچنین فراهم کردن بسترهای مورد نیاز در جهت جذب، کشف و پرورش استعدادهای هنری و حضور و واکنش به موقع هنرمندان در اتفاقات روزاز جمله دوران کرونا و پاسخ به توطئه‌های دشمنان نظام با برپایی نمایشگاه و کارگاه‌های تولیدی موجب شده است تا حوزه هنری به عنوان کانون اصلی فعالیت‌های هنری و فرهنگی استان معرفی شود.

وی به آغاز به کار دفتر حوزه هنری در شهرستان بیجار اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با این رویکرد این دفتر نیز با همکاری همکاران تلاشگر استان توانسته است در تمامی بخش‌ها موفق عمل نماید و امیدواریم در دوره جدید شاهد به ثمر نشستن اتفاقات ارزنده هنری و فرهنگی در این شهرستان باشیم.

افزایش سرانه صندلی سینمای کردستان به 2 هزار صندلی

مرادی در زمینه زیر ساختی هم با توجه به محرومیت استان در این زمینه، گفت: امروز حوزه هنری با ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز از جمله سینما گام‌های بلندی را برداشته است و با حمایت موسسه فرهنگی تبلغیاتی بهمن سبز علاوه بر پردیس سینمایی بهمن سنندج که در حال تبدیل شدن به 7 سالن سینمایی است در شهرستان بیجار با سه سالن سینمایی و در شهرستان سقز نیز در حال احداث یک پردیس مجهز سه سالنه است.

وی با اشاره به پیش بینی‌های صورت گرفته برای بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرا، گفت: امیدواریم تا سه ماه آینده پروژه‌های سینمایی حوزه هنری کردستان به بهره‌برداری برسد تا سرانه صندلی سینمایی استان را  ارتقاء بخشیده و استان را که بیش از این تنها دارای 5 سالن سینمایی بوده است به 17 سالن سینمایی افزایش دهیم و در کنار این مهم تعداد صندلی های سینمایی کردستان به 2 هزار  صندلی برسند.

وی تأسیس کتابخانه تخصصی هنر با 4500 عنوان کتاب را بخشی دیگر از اقدامات حوزه هنری بر شمرد و افزود: ایجاد گالری استاندارد در سنندج و بیجار، چند منظوره کردن سالن‌های سینمایی و ایجاد استودیو را از دیگر اقداماتی است که در این جند سال در حوزه هنری انجام گردیده است. 

مرادی در پایان به دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان هم اشاره کرد و گفت: تأسیس دبیرخانه دانشنامه و برنامه ریزی جهت تدوین و چاپ 110 عنوان کتاب در این حوزه که 4 عنوان آن چاپ و 6 عنوان دیگر آماده چاپ می باشد با حضور اندیشمندان و پژوهشگران عرصه دانشگاهی و هنرمندان برجسته استان زمینه ارتباط بسیار خوب دانشگاه و هنر را رقم زده است که امیدواریم با حمایت‌های مسئولین استانی ازروند فعالیتی این دبیرخانه بتوانیم در زمینه معرفی فرهنگ وهنر استان اقدامات لازم را به انجام رسانیم.
وی در پایان ضمن تقدیر از حمایت های صورت گرفته از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، بیان کرد: یکی از مشکلات حوزه هنری کردستان نداشتن ساختمان اداری است و انتظار داریم که در سایه نگاه ویژه سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین مسئولان استان، بتوانیم این مشکل را نیز در کوتاهترین زمان ممکن رفع کنیم.

انتهای پیام/2330/71

نظر شما