شناسهٔ خبر: 41782528 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مسجدی: باید در شیوه نامه‌های بهداشتی لیگ برتر فوتبال تجدیدنظر شود

محمداسد مسجدی، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی، درباره انجام بازرسی‌های جدی توسط ناظران بهداشتی و برخورد با متخلفان احتمالی صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

محمد اسد مسجدی، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تخلف برخی از باشگاه‌ها و رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی گفت: از اواخر سال گذشته با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم، از آنجایی که به دنبال حفظ سلامت مردم عزیز و ورزشکاران هستیم، دستورالعمل‌های خاصی را تهیه کردیم و تایید وزارت بهداشت را هم گرفتیم و آن‌ها نیز شیوه نامه ها را به وزارت ورزش و جوانان ابلاغ کردند. ما به عنوان مجری این کار، ناظرانی را به صورت آنلاین آموزش داده ایم که آن ها حدود ۷۰۰ نفر  می شوند. در مجموع بیش از ۱۱ هزار باشگاه ورزشی را بازرسی کرده ایم. حدود ۵ هزار  گزارش‌ مبنی بر بازگشایی خلاف قانون یا رعایت نکردن شیوه نامه ها  هم دریافت کرده ایم.

بسیاری از مردم و صاحبان باشگاه‌ها مقررات را رعایت می‌کنند

مسجدی افزود: اگر باشگاهی دستورالعمل‌ها و موارد بهداشتی را رعایت نکند، طبق قانون مواخذه خواهد شد. خوشبختانه، نتایج خوبی در بازرسی های خود گرفته ایم. بسیاری از مردم و صاحبان باشگاه‌ها، مراقب سلامتی خود و مراجعان هستند. باید قبول کرد فشار‌های اقتصادی که به مسئولان باشگاه‌ها تحمیل شد، موضوع قابل چشم پوشی نیست. این مسئله باعث شد برخی از افراد از موارد ابلاغ شده تخطی کنند.

اقداماتی برای کمک به باشگاه‌های استیجاری انجام شده است

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان برای کمک به باشگاه ها در این شرایط وام هایی را در نظر گرفته است. برخی از مالکان همراهی کردند و اجاره را به مدیران باشگاه‌ها بخشیدند. مبلغ اجاره بهای برخی از اماکن دولتی که در اختیار بخش خصوصی هستند، بخشیده شد. این مسائل باعث شد افرادی که در مکان‌های اجاره‌ای بودند، فشار کمتری را تجربه کنند و میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، خیلی بهتر و جدی‌تر شود.

تدوین شیوه نامه های بهداشتی، به مسئولان استانی سپرده شده است

مسجدی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی استان‌ها، موضوع تدوین دستورالعمل‌ها در سطح استانی به مسئولان هر استان سپرده شده است. اگر تخلفی به ما گزارش شود، آن‌ را به هیئت استانی ابلاغ می‌کنیم و هیئت مکلف است ناظرین را برای ارائه گزارش اعزام و  نتیجه را به ما اعلام کند. پس از آن، با توجه به مقررات با متخلفان برخورد خواهیم کرد. در بیشتر موارد، مردم و صاحبان باشگاه‌ها مقررات را رعایت کرده اند.

درباره تیم‌های ملی، وظایف مهمی داریم

او درباره تیم‌های ملی بیان کرد: در بحث تیم‌های ملی، ما و فدراسیون‌ها وظیفه‌ای اساسی داریم. برخی از فدراسیون‌های ورزشی، خود وارد عمل شدند و دستورالعمل‌هایی را آماده کردند. ما هم آن‌ها را به وزارت بهداشت ارسال کردیم. مسئولان وزارت بهداشت، این پیشنهادات را بررسی کردند و نظر ما را نیز خواستند. سپس این موارد به وزارت ورزش و بعد به فدراسیون مربوط ابلاغ شد.

ممکن است برخی فدراسیون‌ها هنوز آماده شروع اردو‌ها و تمرینات نباشند

مسجدی در ادامه گفت: در مواقعی که شرایط مداوم تغییر می کند، برخی از شیوه نامه ها یا آماده نبوده و یا هنوز فدراسیون مربوط برای چگونگی اقدامات به نتیجه نرسیده است. به عنوان مثال، فدراسیون کشتی به دنبال این است که حداقل اردو‌ها را برگزار کند. با رایزنی‌ با وزارت بهداشت، دستورالعمل‌هایی را آماده کردیم. مسئولان قول دادند که در اسرع وقت آن‌ها را به ما اعلام کنند تا بتوانیم به فدراسیون‌ها ابلاغ کنیم و با توجه به شرایط کشور و با رعایت مسائل بهداشتی، اردو‌های هر رشته‌ ورزشی آغاز شود.

مسجدی: تجدید نظر در پروتکل‌های بهداشتی لیگ برتر فوتبال را لازم می‌دانم

در کنار حفظ سلامت، موضوع مدال آوری نیز مهم است

مسجدی اضافه کرد: حفظ سلامت ورزشکاران و مدال آوری، طبیعتا پیگیری و اقدامات شبانه روزی بسیار زیادی را می‌طلبد. ما نمی‌توانیم شرایط کشور را نادیده بگیریم. اگر رویدادی در سطح جهانی تاییدیه گرفته، طبعا فدراسیون ملی مربوط به آن ورزش، ناچار است خود را برای آن رویداد آماده کند؛ بنابراین ما مکلف هستیم این موضوع را پیگیری کنیم و دستورالعمل‌هایی را تدوین کنیم که سلامت ورزشکاران حفظ شود. در عین حال، رویداد‌های جهانی و بحث مدال آوری بسیار مهم است. باید با طمانینه و ظرافت آماده شویم. ضمن اینکه سلامت ملی پوشان اهمیت دارد، باید به بحث مدال آوری توجه ویژه داشته باشیم.

طبق نظر وزیر ورزش، تمامی دست اندر کاران ورزش باید اطلاعات به روزی درباره کرونا داشته باشند

مسجدی درباره حمایت روانی ورزشکاران در شرایط فعلی گفت: مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان در آخرین جلسه ای که داشتیم گفت: وزارت ورزش علاقمند است تا تمام زیرمجموعه وزارت خانه، خصوصا مدیران ، ستاد کل‌های استانی و دیگر افرادی که به نوعی در مقابله با کرونا مسئول هستند، اطلاعات به روزی داشته باشند. ما کمیته‌های مختلف علمی تشکیل داده ایم و کارگروه علمی ما کانالی ایجاد کرده است که چکیده مقالات به روز دنیا، اقداماتی که در کشورمان انجام شده و زحمات دانشمندان را در آن منتشر می‌کنیم تا همه بتوانند در بحث مقابله با کرونا به روز باشند. با توجه به اینکه هر لحظه شاهد تغییرات گسترده در شکل و علائم بیماری کرونا هستیم، ناچاریم هر لحظه به خوبی شرایط را رصد کنیم و بتوانیم اطلاعات خوبی را در اختیار مسئولان ورزشی قرار دهیم. با این شرایط تصمیمات خوبی را هم از آنان انتظار داریم. این خبررسانی به موقع موارد علمی، دست خیلی از مربیان، ورزشکاران و مسئولان ذی ربط را باز می‌گذارد تا بتوانند تصمیمات خوبی را اتخاذ کنند.

ورزشکاران را به لحاظ روحی، پایش می‌کنیم

مسجدی در ادامه توضیح داد: یعنی اگر تعطیلی صورت می‌گیرد با علم باشد و اگر بازگشایی انجام می‌شود نیز با علم باشد. مطمئن هستم یک شاخه بسیار مهم در این زمینه، موضوع روان شناسی است. از قبل هم کمیته‌های روان شناسی را مکلف کرده بودیم با ورزشکاران به ویژه قهرمانان استانی تماس تلفنی بگیرند. در بسیاری از این مصاحبه‌ها که به شکل وبیناری برگزار شده است خود من حضور داشتم. ورزشکاران از این بابت خیلی خوشحال شدند که با آن‌ها تماس گرفته و وضعیت روحی آنان رصد می‌شود. بسیاری از آن‌ها دچار وسواس و ضربات روحی و روانی شده اند. به هر حال افراد فعالی هستند و در اثر نداشتن فعالیت فیزیکی این عارضه‌ها به وجود آمده و بی تحرکی خیلی از آن‌ها را اذیت کرده است. از چند ماه گذشته ارتباط خوبی با ورزشکاران داشته ایم. در حال آماده کردن اطلاعاتی در بحث روان شناسی و مشاوره هستیم؛ چرا که می‌دانیم حتی با پایان شیوع این بیماری، عوارض روانی آن بر جای خواهند ماند که لازم است مداخله خوبی در این زمینه داشته باشیم.

مسجدی درباره تعطیلی برخی رشته‌ها گفت: اگر فدراسیون‌های جهانی و آسیایی نقشه راهی برای مسابقات نداشته باشند، فدراسیون‌های ملی ما نیز صلاح نمی‌دانند که ورزشکاران را به اردو ببرند. از طرفی شاید نتوانند امکانات را هم فراهم کنند.

او ادامه داد: زمانی که شیوه نامه ها را تهیه کردیم، به عنوان مثال گفتیم هر ورزشکار در یک اتاق جدا حضور و شرایط تست PCR داشته باشد.

آماده همکاری با فدراسیون‌ها برای تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی هستیم

مسجدی افزود: ما می‌دانیم شرایطی که تعریف شده سخت است. ما مکلف به حفظ سلامت قهرمانان هستیم تا با ابتلا به ویروس کرونا از دور قهرمانی خارج نشوند. برخی از فدراسیون‌ها، خود خواستار لغو لیگ یا برگزار نشدن مسابقات شدند. در شرایطی که المپیک جا به جا می‌شود، به نظر می‌رسد که لیگ کشوری اهمیت چندانی نداشته باشد. اگر به شرایط سفید یا زرد برسیم، طبعا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند کمک کند تا این مسابقات برگزار شوند. البته با چالش‌های خاص خود که در فوتبال هم شاهد آن هستیم مواجه خواهیم شد. در حال حاضر مسابقات فوتبال برگزار می‌شود، اما چالش‌های مربوط به آن هم وجود دارد. آمادگی داریم هر فدراسیونی که صلاح می‌داند مسابقاتش را برگزار کند، اعلام کند و با هم شیوه نامه‌ها را تهیه و پس از بررسی وزارت بهداشت، با آن فدراسیون همکاری کنیم.

مسجدی: تجدید نظر در پروتکل‌های بهداشتی لیگ برتر فوتبال را لازم می‌دانم

تصمیم گیری درباره موضوعات مربوط به مقابله با کرونا در فوتبال به فدراسیون فوتبال سپرده شده است

مسجدی تجدید نظر در شیوه نامه های بهداشتی لیگ برتر فوتبال برای لیگ آینده را ضروری دانست و گفت: موضوع مقابله با کرونا در فوتبال به خود فدراسیون فوتبال واگذار شده است. ما آمادگی داریم در کنار فدراسیون فوتبال باشیم و اگر دستورالعملی لازم است تدوین کنیم. البته قطعا به بازنگری در شیوه نامه‌های فوتبالی نیاز داریم، چرا که مدام شاهد تغییر رفتار ویروس هستیم و دستورالعمل‌های متناسب با زمان باید تهیه شوند. گروه‌های علمی بسیار خوب و در این زمینه آمادگی بالایی داریم. با دریافت اطلاعات روز دنیا و تحقیقات کشور خودمان می‌توانیم به فدراسیون فوتبال کمک کنیم تا عملکرد بسیار بهتری در این زمینه داشته باشد.

تمامی رشته‌ها تنها با دستورالعمل خاص، بازگشایی شده اند

مسجدی در پایان گفت: تاکید می‌کنم، هیچ رشته‌ای بدون دستورالعمل بازگشایی را شروع نکرده است. ورزش در محیط باز، تقریبا در تمام کشور در حال انجام است. مدارس فوتبال از این موضوع مستثنی نیستند. آن‌ها هم دستورالعمل بهداشتی دارند، اجرا می‌کنند و بر انجام آن‌ها نظارت می‌شود.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما