شناسهٔ خبر: 41782464 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

اکران آثار بی‌رمق در سینمای کرونایی

سینمای کشور در سال ۹۹ درگیر شکستی بزرگ شده است، هر چند تلاش‌هایی برای بقا این سینما صورت گرفته، اما عدم برنامه ریزی و حمایت از آثار سینمایی باعث شده تا آثاری که در وضعیت عادی هم گیشه نداشتند راهی سینما‌ها شوند.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، سینما‌های سراسر کشور از اسفند ماه سال گذشته با تعطیلی طولانی مدت به دلیل شیوع بیماری کرونا روبرو بودند، اهالی سینما و منتقدین با توجه به تعطیلی نزدیک به پنج ماهه سینما این هنر را در آستانه شکستی بزرگ اعلام کردند.

این پیش بینی، اما دور از ذهن نبود و بسیار سریع به وقوع پیوست، از همان روز‌های ابتدایی همه در انتظار پایان سریع تعطیلات و شروع اکران نوروزی بودند، اما کرونا به کار خود ادامه داد تا بازگشایی سینما‌ها تا اول تیر ماه سال ۹۹ به طول بینجامد.

در این بین بسیاری از تولیدات سینما هم با وقفه روبرو شدند، تهیه کنندگان با وسواس بیشتری به انتخاب آثار پرداختند و بخش عمده‌ای از بازیگران و عوامل پشت صحنه سینما مدت‌ها طعم بیکاری و کم کاری را تجربه کردند، در این بین، اما سازمان سینمایی و خانه سینما تحرک خاصی نداشته و حمایت ویژه‌ای هم از سینماگران صورت نگرفت.

چرخه اکران که به طور کامل متوقف شده بود، از سویی دو پدیده اکران آنلاین و سینما ماشین بارقه‌ای از امید به سوی سینماگران روشن کردند، اما با قاچاق سریع السیر آثار اکران آنلاین و عدم استقبال مردمی از سینما ماشین این دو پدیده نیز به سرعت با کاهش درخواست از سوی فیلمسازان روبرو شدند.

سینما ماشین شاید در ابتدا به واسطه بدعت خود توانست مخاطبانی را به خود جذب کند، اما نبود بستر‌های صوتی و تصویری مناسب و اکران آثار بی رمق به سرعت این مدیوم از اکران را با شکست روبرو کرد.

تیر ماه سال جاری مصادف با شروع کار سینما‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود، از همان ابتدا اکران دو فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و همین طور فیلم سینمایی «خوب بد جلف: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسمخانی موجی از امید در سینما ایجاد کرد، اما این دو فیلم در همان ابتدا با حرف و حدیث‌های فراوان اکران شدند.

در کنار این دو فیلم آثار زیادی وارد چرخه اکران شدند، اما هیچکدام فروش مناسبی نداشتند، از میان تمامی آثار تنها دو فیلم اصلی فروختند، آثاری که بعد از نزدیک به یک ماه از چرخه اکران خداحافظی کردند، خوب بد جلف راهی اکران آنلاین شد و شنای پروانه هم اکران خود را به زمانی دیگر موکول کرد تا علنا سینمای کشور هیچ اثر مهمی را در چرخه اکران نبیند.

در این میان شاید تنها فیلمی که گیشه خوبی به ثبت رسانده «زن‌ها فرشته اند ۲» است، فیلمی که در مرز فروش ۳ میلیاردی قرار دارد، مابقی آثار چرخه اکران تا به امروز در بهترین وضعیت ۴۰ میلیون و در بدترین وضعیت ۱ میلیون تومان فروش داشته اند.

از چهارشنبه هفته جاری دو فیلم جدید هم به چرخه اکران اضافه می‌شوند، دو فیلمی که نه بازیگر مطرحی دارند، نه کارگردان مطرح و نه از خلاصه آن‌ها بر می‌آید که بتوانند گیشه داشته باشند، سینمای کشور در سال ۹۹ درگیر شکستی بزرگ شده است، هر چند تلاش‌هایی برای بقا این سینما صورت گرفته، اما عدم برنامه ریزی و حمایت از آثار سینمایی باعث شده تا آثاری که در وضعیت عادی هم گیشه نداشتند راهی سینما‌ها شوند.

در فهرست فیلم‌های حاضر در چرخه اکران فیلم سینمایی عطر داغ نزدیک به ۲۷ میلیون تومان، یادم تو را فراموش ۲۱ میلیون تومان، یلدا ۱۲ میلیون تومان، چهل و هفت ۷ میلیون تومان، قطار آن شب ۹۰۰ هزار تومان و بی وزنی ۴۰۰ هزار توما فروش داشته اند.

این فهرست نشان می‌دهد که سینمای کشور نیازمند اکران آثار با کیفیت در شرایط بحران کرونا است و باید دید مسئولین سینما تا چه زمان می‌خواهند این هنر را به حال خود رها کنند، سینمایی که بی شک هیچ امیدی برای موفقیت آن در سال جاری نیست. جهان نيوز

برچسب‌ها:

نظر شما