شناسهٔ خبر: 41780001 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون استاندار مرکزی:

فضای مجازی دچار شلختگی شده است/ رسانه باید مقوم امنیت ملی باشد

علی فرقانی

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری مرکزی گفت: فضای مجازی در تولید محتوا و آگاه سازی صحیح مردم دچار شلختگی شده است.

صاحب‌خبر -

بهروز اکرمی امروز سه شنبه ۱۴ مردادماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی ساوه در دفتر امام جمعه این شهرستان اظهار کرد: ارتقای سواد رسانه‌ای و امنیت ملی از دستور جلسات هوشمند و مدبرانه در شورای فرهنگ عمومی است که با سه مفهوم امنیت ملی، رسانه و سواد رسانه مواجه است.

وی امنیت ملی را صیانت از مرزهای جغرافیایی، هویتی، اعتقادی و ارزشی دانست و افزود: ملت‌ها در تمامی کشورها از مرزهای امنیت ملی صیانت می‌کنند.

وی رسانه را ابزار انتقال دانش، آگاهی اطلاعات، وقایع، اخبار و ... دانست و افزود: سواد رسانه‌ای به میزانی از سطح دانش و آگاهی از کارکردهای رسانه می‌گویند و باید بین رسانه و دانش رسانه ای برای ارتقای امنیت ملی ارتباط معناداری ایجاد کرد.

معاون استاندار مرکزی  در ادامه گفت: رسانه باید تقویت کننده امنیت ملی باشد و کسی نمی تواند به بهانه انتشار اخبار و اطلاعات، مرزهای امنیت ملی را خدشه دار کند. در هیچ کشوری اجازه داده نمی‌شود که از رسانه برای تضعیف پایه‌ها و ارکان امنیت ملی استفاده شود.

وی تصریح کرد: افزایش سواد رسانه‌ای باید در بین اصحاب رسانه و جامعه مخاطب رسانه، صورت گیرد. رسانه ها باید بدانند که دیگران چه خوابی برای آنها دیده‌اند و برای خنثی سازی توطئه ها باید دانش رسانه ای را ارتقا داد.

اکرمی به شلختگی فضای مجازی اشاره کرد و افزود: پیشرفت تکنولوژی موجب شده است که به تعداد افراد جامعه، رسانه ایجاد شود. هر فردی با گوشی همراه هوشمند خود یک رسانه است و اگر دانش رسانه‌ای نباشد قطعا امنیت ملی خدشه‌دار می‌شود.

وی گفت: سواد رسانه‌ای به واکسینه کردن جامعه در مقابل هجمه‌های دشمنان کمک می‌کند و در مدیریت و کنترل فضای مجازی موثر است. توسعه فضای مجازی موجب فعالیت خبرنگار نماها شده است که باید به صورت مستمر از آموزش لازم برخوردار شوند و باید بین خبرنگار و خبرنگارنما تفکیک قائل شد.

معاون استاندار مرکزی خواستار رعایت مرزهای اخلاق و انصاف در بین رسانه‌ها برای تولید محتوا شد و افزود: نباید به راحتی قضاوت کرد البته هر مسئول در نظام اسلامی باید در معرض انتقاد قرار گیرد تا نقاط ضعف برطرف شود.

وی خواستار جلوگیری از انتشار اخبار غیرواقعی و مخرب شد و افزود: باید در انتشار اخبار خدای تعالی را در نظر گرفت و فقط نیمه خالی لیوان را ندید. تولید خبر منفی در جامعه فضای کشور را با یاس و ناامیدی مواجه می کند.

اکرمی در ادامه از جمهوری اسلامی به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه یاد کرد و گفت: نباید دستاوردهای نظام را نادیده گرفت، بلکه باید آنرا به گونه ای تبیین کرد که دشمن نسبت به مواضع خود عقب نشینی کنند.

وی افزود: در حوزه رسانه فعالیت ها بیشتر واکنشی است تا کنشی، در حالی که باید رفتار رسانه ها مبتنی بر تولید محتوا و کنشی باشد. افزایش سواد رسانه اراده ملی و همگانی را می طلبد.

وی در ادامه گفت: در نظام اسلامی نباید موضوعی از  نظر مردم مخفی بماند. مدیران وظیفه دارند با جریان سازی در روند اخبار و اطلاعات از جامعه ابهام زدایی کنند و همه مسئولان مکلف به همکاری و ارتباط موثر با خبرنگاران و رسانه‌ها هستند.

معاون استاندار مرکزی در ادامه از آحاد مختلف جامعه خواست تا از رسانه صیانت کرده و با رعایت الفبای رسانه‌ای در انتقال خبر و اطلاعات هوشمندانه عمل کنند. رفتار حرفه‌ای و ‌هوشمندانه مدیران و رسانه موجب صیانت از آرمان‌های نظام اسلامی و حفظ منافع مردم خواهد شد.

در ادامه فرماندار ساوه گفت: سواد رسانه ای از موضوعات روز و مهم است که در جلسات شورای فرهنگ بدان پرداخته شده و با مهندسی دقیق بدنبال تبیین سازوکار عملی شدن آن است.

علی میرزایی افزود: رسانه‌ها قادرند به طور تدریجی و نامحسوس سبک زندگی را تغییر دهند. رسانه‌ها می‌توانند خیلی از موضوعات را وارونه جلوه داده و بسیاری از واقعیت ها را به خوبی تبیین کنند چرا که رسانه مسیر اصلی جامعه را مشخص می‌کند.

فرماندار ساوه با بیان اینکه تصریح کرد: باید تفکر مسئولانه در جامعه ایجاد کرد، از نقش آفرینی رسانه‌های ساوه در تبیین موضوعات گوناگون بویژه پیشگیری و درمان کرونا ویروس، کمک مومنانه، ارتقای امنیت ملی، پیشگیری از وقوع جرم در جامعه تقدیر کرد.

انتهای پیام

نظر شما