شناسهٔ خبر: 41778075 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

بازار هنر در بحران کرونا هم مقاوم است / اولین گزارشات مالی از حراج‌های بین‌المللی

خانه حراج بین‌المللی ساتبیز امروز سوم آگوست 2020 (14 مردادماه) گزارش داد در دوران شیوع ویروس کرونا که باعث قفل شدن بسیاری از رویدادهای هنری در جهان شده، این موسسه توانسته به فروش 2.5 میلیارد دلاری دست یابد، چیزی که نشان می‌دهد بازار هنر چقدر مقاوم است.

صاحب‌خبر -

سرویس تجسمی هنرآنلاین: هنر به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نقشی تعیین‌کننده در اقتصاد جهان دارد، زیرا ارزش افزوده‌ای که آثار هنری به مرور زمان پیدا می‌کنند، جریان اقتصادی پایداری را ایجاد خواهد کرد. امروزه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا که بسیاری از کسب کارهای را دچار خسران کرده، اما گزارشات مالی که در فعالیت‌های چند ماه اخیر از بازارهای مالی هنر به دست آمده نشان می‌دهد که اقتصاد هنر کمتر از این شیوع دچار خسارت شده است.

در اولین گزارش مالی از حراج‌های بین‌المللی، ساتبیز امروز اعلام کرد که در سال جاری تاکنون 2.5 میلیارد دلار از آثار هنری و کلکسیونی را فروخته است.

این موسسه خصوصی که مانند حراج‌های بین‌المللی رقیب خود؛ کریستیز، فیلیپس و بونامز، هیچگونه مسئولیتی در انتشار آمار فروش ندارد. در انتشار رسمی خود فاش نکرده که چگونه رقم 2.5 میلیارد دلار طی هفت‌ماه گذشته  را بدست آورده و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چقدر کمتر یا بیشتر شده و همچنین این موسسه چقدر سود و زیان داشته است.

با این حال ساتبیز با انتشار فروش 2.5 میلیارد دلار می‌گوید که این رقم بازتاب بازار مقاوم هنر در برابر ویروس کرونا است؛ اما برخی از تحلیلگران اقتصاد هنر هنوز عقیده دارند این رقم کاهش 25 درصدی فروش این حراج‌خانه را نشان می‌دهد.

چارلز استوارت، مدیراجرایی ساتبیز، در بیانیه‌ای با تأیید این گزارش، گفت: "بازارهای هنری و کلکسیونی به طرز خارق‌العاده‌ای در ایام همه‌گیری کرونا مقاوم بوده‌اند و تقاضا برای آثار کیفی در بین دسته‌ها مختلف متفاوت بوده است."

استوارت تایید کرده که در آمار ارائه شده بیش از 285 میلیون دلار از حراج‌های آنلاین و 575 میلیون دلار در فروش خصوصی این موسسه به دست آورده‌اند.

اما براساس داده‌هایی که به طور مستقل توسط شرکت تحلیلی بازارهنر (Pi-eX) لندن گردآوری شده، فروش ساتبیز از حراج‌های آنلاین از ژانویه تا ژوئیه امسال 540 درصد رشد داشته است، اما حراج‌های زنده این موسسه 1.6 میلیارد دلار کاهش یافته است که نشان دهنده کاهش 42 درصدی است. در نتیجه این تحلیل ساتبیز نسبت به فعالیت‌های مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش فروش داشته است. البته طبق آمار ارائه شده (Pi-eX) فروش آنلاین و زنده معادل حراج‌خانه کریستیز کاهش 53 درصدی را نشان می‌دهد.

داگ وودهام، رئیس پیشین حراج کریستیز در آمریکا درباره این گزارش ساتبیز می‌گوید: "خانه‌های حراج اطلاعات دقیق در مورد فروش را منتشر می‌کنند تا همواره به یاد بیاورند، در مواقعی مانند امروز که با بحران مواجه هستیم، خریداران و فروشندگان آثار هنری بر تجارت آزاد در بازار هنر چقدر اهمیت می‌دهند."

وی افزود: "این جالب است که چگونه ساتبیز توانسته است فروش‌های زیادی در این دوران بحرانی داشته باشد. بدون شک به دست آوردن این عدد، متعلق به ایجاد شرایط برای خرید فروش از طریق ارتباطات از راه دور است و به نظر می‌رسید ساتبیز سریع‌تر از رقبای خود از نوآوری دیجیتال بهره گرفته است. "

باید توجه داشت که بازار هنر، مانند بسیاری از اقتصادهای جهانی، تحت تأثیر بحران ویروس کرونا قرار گرفته است و تعداد زیادی نمایشگاه و حراج‌های هنری در این ایام لغو و یا به یک قالب آنلاین تبدیل شده‌اند. طی هفت ماه گذشته سال 2020 بیش از 180 حراج آنلاین برگزار شده است که برپایی این تعداد حراج تاکنون بی‌سابقه بوده است.

از سویی دیگر در سال‌های اخیر، همواره حراج‌های زنده هنر، ارزش افزوده بالایی داشته‌اند و آثار هنری مدرن و معاصر درآمد اصلی خانه‌‌حراج‌های بین‌المللی را رقم می‌زدند. به طور مثال حراج ساتبیز بهار سال پیش در نیویورک 692 میلیون دلار درآمد داشت که امسال این حراج زنده لغو شد و در ماه ژوئن (خرداد) به صورت آنلاین با بروزترین تکنولوژی‌ها برگزار شد که به فروش 363.2 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

کریستین بورون، مدیر اجرایی (Pi-eX) در این باره گفت: "رشد فروش آنلاین در حراجی‌ها بسیار چشمگیر است، اما مسئله اصلی برای حراج‌خانه‌ها کاهش درآمد حاصل از حراج‌های زنده است. زیرا فروش آنلاین به طور متوسط ​​هنوز درآمد بسیار کمتری نسبت به حراج‌های زنده به همراه دارد."

 

نظر شما