شناسهٔ خبر: 41776049 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۵ دست به کار شده است

ایمن‌سازی حادثه‌خیزها

یکی از اقداماتی که این روزها معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۵ در خصوص کاهش تصادفات انجام می‌دهد، ایمن سازی نقاط حادثه خیز است.

صاحب‌خبر -

 همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: یکی از اقداماتی که این روزها معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۵ در خصوص کاهش تصادفات انجام می‌دهد، ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز است. با توجه به اینکه علت بخشی از تصادفات، ایمن نبودن مسیر و مشکلات هندسی است، شناسایی آن به عهده پلیس راهور و برطرف کردن مشکلات و هموار ساختن مسیر به عهده معاونت حمل‌ونقل و ترافیک است. در این میان، با توجه به وجود ۲۴ نقطه حادثه‌خیز در منطقه ۱۵، این منطقه توانسته ۲۳ نقطه را ایمن‌سازی کند و در ارزیابی‌های صورت گرفته بین معاونت‌های حمل‌ونقل مناطق ۲۲‌گانه، رتبه سوم را به خود اختصاص دهد. در گزارش زیر پای صحبت‌های «مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵ نشستیم.  
یکی از نقاط حادثه‌خیز در ناحیه ۲ مربوط به خیابان هاشم‌آباد در محدوده خیابان منصور بود که تصادفات متعددی در این نقطه اتفاق می‌افتاد. «مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «یکی از مشکلات خیابان هاشم‌آباد و منصور تداخل حرکتی گردشی با سرعت غیرمجاز بود. این نقطه شرایطش نه به گونه‌ای بود که بتوان آن را تقاطع نامید و نه همانند یک سه‌راهی است. پیشنهاد پلیس راهور برای این قسمت، اصلاح هندسی یک میدان بود یعنی یک میدان در این قسمت ایجاد شود تا خودروها از سرعت خود بکاهند که خوشبختانه با کارشناسی‌های انجام شده توسط مشاور ترافیکی، یک میدان در این قسمت ایجاد شد.» او با اشاره به مسیری در مقابل کتابخانه شهیدان جعفری‌نژاد ادامه می‌دهد: «با اجرای سرعتکاه آسفالتی، در مقابل کتابخانه شهیدان جعفری‌نژاد شرایط‌ تردد ایمن برای عابران پیاده‌راهم به وجود آورده‌ایم.»

  •  ایمن‌سازی پر ترددترین خیابان منطقه 

خیابان ۲۰ متری افسریه نیازی به معرفی ندارد و به‌عنوان یکی از پر ترددترین معابر منطقه شناخته می‌شود. ترافیک و تصادف یکی از عناصر جدا نشدنی این محور بود اما اخیراً با ایمن‌سازی‌های صورت گرفته در ۱۵ متری دوم و ۱۵ متری چهارم کمتر شاهد تصادف در این محور هستیم. لواف‌زاده می‌گوید: «در ۱۵ متری دوم افسریه‌ تردد خودروها از یک کوچه به سمت خیابان اصلی مشکل‌آفرین شده بود که با همکاری کارشناسان در قسمت ورودی ۱۵ متری دوم یک جزیره ایجاد شد تا راکبان موتورسیکلت بدون ورود به بخش اصلی خیابان به راحتی وارد ۲۰ متری افسریه شوند.» او با اشاره به ایمن‌سازی ۱۵ متری چهارم در محدوده پادگان قصر فیروزه می‌افزاید: «در این قسمت عابران به دلیل سرعت بالای خودروها تردد ناایمن داشتند که اقداماتی از جمله کاهش عرض ونصب سرعتکاه مجازی و گذرگاه عابرپیاده انجام شد.»

  •  جانمایی پل موتورسوار 

از میان ۲۴ نقطه حادثه‌خیز در منطقه ۱۵، اکنون ۲۳ نقطه ایمن‌سازی شده و در واقع منطقه ۱۵، ۹۶‌درصد از نقاط حادثه‌خیز را ایمن‌سازی کرده است. لواف‌زاده با اشاره به آخرین نقطه حادثه‌خیز می‌گوید: «میدان آقا نور (ثامن الحجج(ع)) آخرین نقطه حادثه‌خیز منطقه در نظر گرفته شده است که راکبان موتورسیکلت در این قسمت باعث ایجاد مشکلات ترافیکی و تصادف می‌شوند. در حالت عادی میدان ثامن الحجج(ع) یکی از نقاط پر تردد به لحاظ حجم‌ تردد خودروها محسوب می‌شود و در این میان راکبان موتورسیکلت از خیابان شهید صالحی در ضلع جنوب میدان درمحله مشیریه وارد میدان آقا نور می‌شوند و با عبور در خلاف جهت بزرگراه امام رضا(ع) به سمت دوربرگردان واقع در میدان آقانور می‌روند تا در مسیر شرق به غرب بزرگراه امام رضا(ع) حرکت کنند، که در این حالت با عبور خلاف درعرض بزرگراه امام رضا(ع) باعث ایجاد تصادفات جبران‌ناپذیر می‌شوند.» او می‌افزاید: «در حال حاضر اقدامات جانمایی پل موتورسوار در حال انجام است و تاکنون در این زمینه ۲۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم. امید داریم با جانمایی این پل شاهد کاهش تصادفات و ترافیک در این نقطه باشیم و بیست و چهارمین نقطه در منطقه هم ایمن‌سازی شود.»

  •  کاهش تصادفات 

یکی از آمارهایی که برای نشان دادن تأثیرات اقدامات ترافیکی قابل استناد است، آمار تصادفات فوتی به تفکیک مناطق شهرداری تهران است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵ با اشاره به کاهش آمار تصادفات توضیح می‌دهد: «آمار تصادفات منجر به فوت در منطقه ۱۵در سال ۹۵ حدود ۶۰ نفر بوده است و این درحالی است که در سال ۹۶ حدود ۵۰ نفر، در سال ۹۷ حدود ۴۵ و در سال ۹۸ با کاهش چشمگیری در حدود ۳۰ نفر روبه‌رو بوده‌ایم. هرچند این میزان هم نباید رخ بدهد اما تاجایی که در حوزه معاونت حمل نقل و ترافیک و پلیس راهور است، این اطمینان را به شهروندان می‌دهیم که هیچ کم‌کاری صورت نخواهد گرفت و ما برای حفظ جان شهروندان و تردد ایمن آنها به‌صورت مستمر نقاط حادثه‌خیز را شناسایی و آنها را ایمن‌سازی می‌کنیم.» او با اشاره به‌ ترویج فرهنگ ترافیکی میان شهروندان می‌گوید: «بخشی از تصادفات فوتی و جرحی مربوط به رفتار ترافیکی غیراصولی است که در این زمینه باید شهروندان فرهنگ ترافیکی را در میان خودشان نهادینه کنند و با کوچک‌ترین اشتباه باعث ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر نشوند.»

  • برخی از نقاط ایمن‌سازی شده توسط شهرداری 

 ۱‌ـ ایستگاه اتوبوس تندرو خاوران
عدم ایمنی: مشکل روسازی ایستگاه
اقدامات انجام شده: انجام روسازی مناسب ایستگاه‌های اتوبوس مسیر ویژه
۲‌ـ تقاطع خیابان ابومسلم
عدم ایمنی: تداخل حرکتی گردشی در تقاطع با سرعت غیرمجاز 
اقدامات انجام شده: اجرای سرعتکاه آسفالتی برای کنترل سرعت غیرمجاز
۳‌ـ تقاطع خیابان منصور و مظاهری
عدم ایمنی:‌ تردد ناایمن عابران پیاده و سرعت غیرمجاز خودروها
اقدامات انجام شده: اجرای سرعتکاه آسفالتی برای کنترل سرعت غیرمجاز خودروها و تردد ایمن عابران پیاده
۴‌ـ خیابان ۱۷شهریور تقاطع خیابان تاجیک
عدم ایمنی: تداخل حرکتی گردشی در تقاطع با سرعت غیرمجاز
اقدامات انجام شده: اجرای رفیوژ میانی دوبل جدول برای کنترل حرکات گردشی
۵‌ـ خیابان شهرزاد، زیر پل بعثت
عدم ایمنی: عدم تفکیک مسیر حرکتی
اقدامات انجام شده: اصلاح هندسی رمپ ورودی به مسیر اصلی 
۶‌ـ مسعودیه، خیابان شیرازی، تقاطع محمدی
عدم ایمنی:‌ تردد ناایمن عابران پیاده و سرعت بالای خودروها
اقدامات انجام شده: اجرای سرعتکاه آسفالتی 
۷‌ـ تقاطع خیابان نبرد و بقایی
عدم ایمنی:‌ تردد با سرعت غیرمجاز در تقاطع و عدم توجه به چراغ راهنمایی فاز قرمز
اقدامات انجام شده: نصب دوربین ثبت تخلف چراغ قرمزدر مسیر جنوب به شمال و بالعکس 
۸‌ـ خیابان بروجردی، روبه‌روی خیابان گل‌ها
عدم ایمنی:‌ تردد ناایمن عابران پیاده و سرعت بالای خودروها
اقدامات انجام شده: جانمایی پل عابرپیاده
۹‌ـ خیابان ۱۷ شهریور، خیابان سعیدی، تقاطع مظاهر 
عدم ایمنی: تداخل حرکتی در تقاطع با سرعت غیرمجاز 
اقدامات انجام شده: اجرای سرعتکاه آسفالتی 
۱۰‌ـ تقاطع خیابان ۱۷شهریور و بزرگراه بعثت
عدم ایمنی: تداخل حرکتی رمپ ورودی با مسیر مستقیم 
ادامات انجام شده: اصلاح هندسی رمپ ورودی به مسیر اصلی
۲۴ نقطه حادثه‌خیز در معابر منطقه ۱۵ وجود داشت

  1. ۹۶ ‌درصد پیشرفت نقاط ایمن‌سازی شده به نسبت نقاط پر تصادف در منطقه ۱۵ است
  2. ۲۳ نقطه در منطقه ۱۵ ایمن‌سازی شده است
  3. ۱ نقطه حادثه‌خیز به‌عنوان آخرین نقطه در حال ایمن‌سازی است

نظر شما