شناسهٔ خبر: 41775635 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تأیید کشته شدن فرمانده سابق نیروهای ویژه تاجیکستان در سوریه

وزیر کشور تاجیکستان کشته شدن «گلمراد حلیم‌اف» فرمانده سابق نیروهای ویژه این کشور در درگیری‌های سوریه را تأیید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رمضان رحیم‌زاده» وزیر کشور تاجیکستان در نشست مطبوعاتی کشته شدن «گلمراد حلیم‌اف» فرمانده سابق نیروهای ویژه این کشور را تایید کرد.

وی در این مورد گفت: حلیم اف بر اثر حمله هوایی در سوریه کشته شده است، در این مورد  چندین شهروند تاجیک بازگشته از سوریه به مقامات این کشور خبردادند. 

رحیم‌زاده در ادامه افزود: در حال حاضر وزارت کشور تاجیکستان شواهد کشته شدن حلیم‌اف را در دست دارد.

وزیر کشور تاجیکستان اظهار داشت: تا زمان رویت جسد و شناسایی وی در مورد صحت این اطلاعات شک خواهیم کرد. از همین سو به طور قطعی نمی‌توان گفت که فردی که در سوریه کشته شده، حلیم اف بوده است.

حلیم اف متولد سال 1975 میلادی در منطقه «ورزاب» تاجیکستان است. از اواخر دهه 1990 میلادی وی در نیروهای ویژه وزارت کشور تاجیکستان مشغول خدمت بود. وی فارغ التحصیل آکادمی عالی وزارت کشور تاجیکستان و دارای مقام سرهنگی بود.

در سال 2015 میلادی وی ناگهان ناپدید شد و بعد از مدتی از طریق شبکه‌های اجتماعی ویدیویی را منتشر کرد که در آن از پیوستن خود به تروریست‌های داعش خبر داد. در نتیجه تاجیکستان وی را در پیگرد قانونی قرار داد.

سپس پسر حلیم اف حین عزیمت به سوریه بازداشت و محکوم به زندان شد و در سال 2019 میلادی در جریان سرکوب شورش زندانیان در زندان وحدت کشته شد.

با این حال، در سال 2016 میلادی همسر دوم حلیم اف همراه با 4 فرزندش موفق شد تاجیکستان را ترک و به سوریه سفر کند.

در آوریل سال 2017 میلادی «The Times» انگلستان از کشته شدن وی  بر اثر حمله هوایی در موصل سوریه خبر داد، اما بعدا حلیم اف عکسی را همراه با دخترش در شبکه های اجتماعی منتشر کرد.

انتهای پیام/ح

نظر شما