شناسهٔ خبر: 41770257 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

آمار خردادماه سيستم بانكي اعلام شد

18/6 هزار ميليارد تومان چك برگشتي

صاحب‌خبر -

پژوهشكده پولي و بانكي گزارش داد: براساس تازه‌ترين آمار بانك مركزي حدود ٧ ميليون و ۹۰۰ هزار فقره چك به ارزشي بالغ بر 154.4 هزار ميليارد تومان در خرداد ماه امسال مبادله شد كه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۱.۲درصد كاهش و از نظر مبلغ ۱۳.۷درصد افزايش نشان مي‌دهد. در خرداد ماه و در استان تهران بالغ بر ۲.۵ ميليون فقره چك به ارزشي حدود 80 هزار ميليارد تومان مبادله شد.
در خرداد ماه سال جاري ۵۰.۳درصد از تعداد چك‌هاي مبادله‌اي كل كشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان‌رضوي مبادله شده كه به ترتيب با ۳۲.۲درصد، ۱۰.۴درصد و ۷.۷درصد بيشترين سهم را در مقايسه با ساير استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنين ۶۳.۵درصد از ارزش چك‌هاي فوق در سه استان تهران (۵۱.۱درصد)، اصفهان (۶.۴درصد) و خراسان‌رضوي (٦درصد) مبادله شده است كه بيشترين سهم را در مقايسه با ساير استان‌ها دارا بوده‌اند.

چك‌هاي وصولي
بيش از ۷ ميليون فقره چك به ارزشي بالغ بر ١٣٥٨ هزار ميليارد ريال در خردادماه ١٣٩٩ در كل كشور وصول شد كه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب ۰.۴درصد و ۱۴.۱درصد افزايش نشان مي‌دهد. از كل تعداد و مبلغ چك‌هاي مبادله شده در ماه مذكور به ترتيب ۸۸.۸درصد و ٨٨درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چك‌هاي وصول شده در ارديبهشت ماه ١٣٩٩ به ترتيب معادل ۸۷.۵درصد و ۸۷.۷درصد و در خرداد ماه ١٣٩٨ به ترتيب برابر ۹۰.۶درصد و ۸۸.۹درصد بوده است.
حدود ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار فقره چك به ارزشي حدود ٧٠٢ هزار ميليارد ريال در خرداد ماه ١٣٩٩ در استان تهران وصول شد كه از نظر تعداد و ارزش (هر كدام ٨٩درصد) از كل چك‌هاي مبادله‌اي وصول شده است. در ماه مذكور در بين ساير استان‌هاي كشور، بيشترين نسبت تعداد چك‌هاي وصولي بـه كل چك‌هاي مبادله‌اي در استان، به ترتيب به استان‌هاي گيلان (۹۲.۳درصد)، البرز (۹۰.۵درصد) و مازندران (٩٠درصد) اختصاص يافته است و استان‌هاي كهگيلويه‌وبويراحمد (۸۱.۹درصد)، چهارمحال‌وبختياري (٨٥درصد) و كردستان (۸۵.۴درصد) پايين‌ترين نسبت تعداد چك‌هاي وصولي به كل چك‌هاي مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.
در ماه مورد بررسي در بين ساير استان‌هاي كشور، بيشترين نسبت ارزش چك‌هاي وصولي به كل ارزش چك‌هاي مبادله‌اي در استان به ترتيب به استان‌هاي گيلان (۹۱.۴درصد)، البرز (۹۰.۷درصد) و هرمزگان (۹۰.۴درصد) اختصاص يافته است و استان‌هاي خراسان‌جنوبي (۷۸.۶درصد)، سيسـتان‌وبلوچسـتان (۸۰.۲درصد) و لرستان (۸۰.۸درصد) كمترين نسبت ارزش چك‌هاي وصولي به كل ارزش چك‌هاي مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چك‌هاي برگشتي
بالغ بر ٨٨١ هزار فقره چك به ارزشي حدود 18.6 هزار ميليارد تومان در خرداد ماه ١٣٩٩ در كل كشور برگشت داده شده است كه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۱۱.۷درصد كاهش و از نظر مبلـغ ۱۱.۲درصد افزايش نشان مي‌دهد. از كل تعداد و مبلغ چك‌هاي مبادله شده در ماه مذكور به ترتيب ۱۱.۲درصد و١٢درصد برگشت داده شده است. درصد تعداد و مبلغ چك‌هاي برگشت داده شده در ارديبهشت‌ ماه ١٣٩٩ به ترتيب معادل ۱۲.۵درصد و ۱۲.۳درصد و در خرداد ماه سال ١٣٩٨ به ترتيب برابر ۹.۴درصد و ۱۱.۱درصد بوده است.
در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود ٢٦٩هزار فقره چك بـه ارزشي حدود ٨٧ هزار ميليارد ريال برگشت داده شد كه از نظر تعداد ۱۰.۶درصد و از نظر ارزش ١١درصد از كل چك‌هاي مبادله‌اي برگشت داده شده است. در ماه مذكور در بين ساير استان‌هاي كشور، بيشترين نسبت تعداد چك‌هاي برگشتي به كل چك‌هـاي مبادله‌اي در استان، به ترتيب به 
استان‌هاي كهگيلويه‌وبويراحمد (۱۸.۱درصد)، چهارمحال‌وبختياري (١٥درصد) و كردسـتان (۱۴.۶درصد) اختصاص يافته است و استان‌هاي گيلان (۷.۷درصد)، البرز (۹.۵درصد) و مازندران (١٠درصد) پايين‌ترين نسبت تعداد چك‌هاي برگشتي به كل تعداد چك‌هاي مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند. در ماه مورد بررسي در بين ساير استان‌هاي كشور، بيشترين نسبت ارزش چك‌هاي برگشتي به كل ارزش چك‌هاي مبادله شده در استان به ترتيب به استان‌هاي خراسـان‌جنوبي (۲۱.۴درصد)، سيستان‌وبلوچستان (۱۹.۸درصد) و لرستان (۱۹.۲درصد) اختصاص يافته است و استان‌هاي گيلان (۸.۶درصد)، البرز (۹.۳درصد) و هرمزگان (۹.۶درصد) كمترين نسبت ارزش چك‌هاي برگشتي به كل ارزش چك‌هاي مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چك‌هاي برگشتي به تفكيك علل
حدود ٨٥٨ هزار فقره چك به ارزشي حدود ١٧٣هزار ميليارد ريال در خرداد ماه ١٣٩٩ در كل كشور به دلايل كسري يا فقدان موجودي برگشت داده شده است. در واقع در كل كشور از نظر تعداد ۹۷.۳درصد و از نظر ارزش ۹۲.۹درصد از كل چك‌هاي برگشتي به دلايل كسري يا فقدان موجودي بوده است.
در ماه مورد بررسي در استان تهران حدود ٢٥٩هزار فقره چك به ارزشي بالغ بر ٧٦ هزار ميليارد ريال به دلايل كسري يا فقدان موجودي برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ۹۶.۴درصد و از نظر مبلغ ۸۸.۲درصد از كل چك‌هاي برگشتي به دلايل كسري يا فقدان موجودي بوده است.

نظر شما