شناسهٔ خبر: 41769486 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تلویزیون همچنان در پی کنترل رقیبانش است

پای سیما در کفش برنامه‌سازان فضای مجازی

دنیای اقتصاد : تلویزیون در یک دهه گذشته روزهای پرتنشی را پشت سر گذاشته است. ادامه بحران ریزش مخاطبان برای بزرگ‌ترین مجموعه رسانه‌ای کشور که از امتیاز انحصاری و بدون رقیب نیز برخوردار است، خبر بسیار بدی است. سازمان صدا وسیما بارها تلاش کرده با تولید سریال و برنامه‌های ترکیبی و... از این بحران خارج شود اما جز در بزنگاه‌هایی خاص و دوره‌هایی مقطعی نتوانسته بر این بحران چیره شود. اما شاید از همین رو باشد که حالا پا در کفش رقبایش در شبکه‌های اجتماعی و توزیع خانگی و... کرده و می‌خواهد مرجع مجوز و نظارت بر همه آنها باشد. در چند هفته‌ اخیر که این خبر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، کارشناسان و فعالان رسانه‌ای بسیاری در نقد این تصمیم صداوسیما اظهار نظر کرده‌اند. اما این انتقادها نه تنها تاکنون تاثیری نداشته بلکه گویا مدیران سازمان را بر تصمیم خود مصرتر هم کرده است. در روزهای گذشته در برخی منابع خبرهایی از توقف ساخت یا پخش برخی برنامه‌های محبوب در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مبتنی بر وب عرضه و منتشر شد.

صاحب‌خبر -

  توقف ام‌شو

«ام‌شو» برنامه‌ای بود که با اجرا و کارگردانی مجید صالحی و با همکاری سامان احتشامی و جواد خواجوی شنبه‌ها ساعت۲۱ به‌صورت زنده از صفحه اینستاگرامی این برنامه پخش می‌شد و در روزهای بعد نسخه کامل آن در پلتفرم‌های مختلف از نماوا گرفته تا آپارات و یوتیوب عرضه می‌شد.

این برنامه که در طول ۱۰ قسمتی که از پخش آن می‌گذشت با گفت‌وگوهای خودمانی مجید صالحی و مهمانان برنامه خبرساز شده بود و ویدئوهایش به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، به تازگی اسپانسر گرفته و موفق شده بود بخشی از هزینه‌هایش را جبران کند اما در قسمت آخر حاشیه‌ساز و با وجود عذرخواهی مجید صالحی در نهایت متوقف شد.

اکبر عبدی و امیر نوری میهمانان قسمت دهم «ام‌شو» بودند که در بخش‌هایی از گفت‌وگویشان با مجید صالحی مسائلی مطرح شد که جنجال به وجود آورد. اکبر عبدی در این برنامه با لحن شیرین و البته صریحش از محمدرضا شریفی‌نیا تا رئیس‌جمهور و دولت را نواخت و ویدئوهای این برنامه که ویدئواسکرین از لایو صفحه اینستاگرامی برنامه بودند خیلی زود در تمام شبکه‌های اجتماعی اصطلاحا وایرال شد. پخش این برنامه از پلت‌فرم‌ها اما با ممانعت ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) روبه‌رو شد و قسمت دهم «ام‌شو» با وجود اعمال اصلاحیه‌های مورد نظر این سازمان بر روی پلت‌فرم نماوا قرار نگرفت و همین موضوع گمانه‌زنی‌هایی را درباره توقف «ام‌شو» در فضای مجازی به وجود آورد. از سوی دیگر در حالی که معمولا میهمانان هر قسمت «ام‌شو» ظهر جمعه از طریق صفحات مربوط به این برنامه معرفی می‌شدند در ۲۴ساعت گذشته خبری از انتشار اسامی مهمانان قسمت جدید این برنامه نیست و به نظر می‌رسد این موضوع مهر تاییدی باشد بر شایعات منتشرشده درباره متوقف شدن برنامه «ام‌شو». اما روز گذشته صفحه اینستاگرامی این برنامه ابراز امیدواری کرد که با رفع مشکلات پیش آمده از هفته‌‌های آینده برنامه ام‌شو طبق روال پخش شود.

  استندآپ شو

رامبدجوان دیگر برنامه‌ساز تلویزیونی است که به ساخت برنامه بر بستر اینترنت رو آورده است. او که «خندوانه» را در شش فصل روی آنتن شبکه نسیم برده بود، درحالی‌که گفته می‌شد پس از بازگشت از سفر جنجالی‌اش به کانادا قرار است فصل جدید این برنامه را بسازد، تصمیم گرفت برنامه‌ای با عنوان «استندآپ‌شو» برای عرضه در نمایش خانگی تهیه و تولید کند. برنامه‌ای که فراخوان‌ شرکت در آن ابتدا در صفحات مجازی رامبد جوان منتشر شد و آنقدر استقبال از آن زیاد شد که رامبد جوان اعلام کرد مهلت ارسال ویدئو برای شرکت در این رقابت را افزایش می‌دهد. در نهایت ۱۲شرکت‌کننده برای حضور در رقابت نهایی انتخاب شدند و اولین قسمت «استندآپ‌شو» هم در دکوری گران‌قیمت و با دو اسپانسر قَدَر ساخته شد اما این برنامه هم نتوانست مجوزهای لازم را از ساترا کسب کند. گفته می‌شود، شرط تلویزیون برای مجوز دادن به «استندآپ‌شو» این است که رامبد جوان فصل جدید «خندوانه» را کلید بزند و باید دید آیا رامبد جوان به این درخواست تلویزیون پاسخ مثبت می‌دهد یا خیر.

  و... عادل

مجری محبوب برنامه «نود» پس از تعطیلی برنامه ۲۰ساله‌اش و جدا شدن از شبکه سوم سیما با درخواست‌های مختلف از سوی دوستداران فوتبال برای ساخت برنامه‌ای شبیه به «نود» در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو بود. فوتبال‌دوستان با هر اتفاق عجیبی در عرصه فوتبال داخلی به یاد فردوسی‌پور و گفت‌وگوهای جنجالی و بعضا افشاگرانه او می‌افتادند و از نیاز به یک برنامه شبیه به «نود» حتی در بستر وب می‌نوشتند. «کلاسیکو» اولین برنامه عادل فردوسی‌پور بود که به بهانه مسابقه ال‌کلاسیکو ضبط و در سه پلتفرم به‌صورت همزمان عرضه شد. برای پخش این برنامه اما از زمان ضبط تا ۲۴ساعت بعد که قرار بود عرضه شود، مسوولان و مدیران پلتفرم‌های عرضه محتوا، با انواع و اقسام تماس‌ها برای جلوگیری از پخش برنامه روبه‌رو شدند اما در نهایت این برنامه عرضه شد و رکوردهای بسیاری را در زمان خود شکست. پس از این برنامه اما بار دیگر عادل فردوسی‌پور سعی کرد به کارهای شخصی خودش بپردازد و تنها در صوتی کردن دو کتاب «فوتبال علیه دشمن» و «هنر شفاف اندیشیدن» که با ترجمه خودش به بازار عرضه شده بود حضور داشت. در روزهای گذشته اما خبرهایی منتشر شد درباره اینکه عادل فردوسی‌پور قرار است یک برنامه تخصصی در زمینه فوتبال برای پخش در بستر وب بسازد. موضوعی که گفته می‌شود همان ابتدا به محاق رفته و در همان مرحله شکل‌گیری ایده آب پاکی روی دست عادل ریخته شده که مجوز ساخت این برنامه به او داده نمی‌شود. اتفاقی که این روزها در حال رخ دادن است پیش از این بارها تکرار شده است. وقتی برنامه «نود» تعطیل شد تلویزیون این برنامه را برند خودش دانست و اجازه ساخت برنامه‌ای مشابه با آن را در نمایش خانگی نداد. با تعطیلی «کلاه قرمزی» هم تلاش‌ها برای ساخت این برنامه در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی بی‌فایده ماند. این دو موضوع اما با جلوگیری از برنامه‌سازی چهره‌های مختلف و مطرح تلویزیونی در پلت‌فرم‌های اینترنتی متفاوت است. اینکه تلویزیون برند یک برنامه را متعلق به خودش بداند شاید چندان ناحق نباشد اما این موضوع که بخواهد با قدرت انحصاری که به تازگی در دست گرفته از پا گرفتن این چهره‌ها در وی‌اودی‌ها هم جلوگیری کند به نظر نمی‌رسد چندان منصفانه باشد. موضوعی که باید دید مدیران تلویزیون برای آن چه پاسخی دارند.

 

نظر شما