شناسهٔ خبر: 41766631 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

فضای مجازی رها شده جولانگاه دشمن در«جنگ روایت‌ها»

صاحب‌خبر -


 وحید محبی
در چند ماه گذشته دستگاه رسانه‌ای دشمن از آتش گرفتن علف‌های هرز یک بوستان کوچک تا انفجار در نطنز را طوری زیر پوشش وسیع رسانه‌ای خود قرار دادند گویی فتح‌الفتوحی بزرگ کرده‌اند ولی همان رسانه‌ها  از آتش گرفتن (بخوانید انفجار) ناو «یو‌اس‌اس بونهایم ریچارد» در بندر استراتژیک سن‌دیگو و آتش‌سوزی‌های بزرگ دیگر در آمریکا حرفی به‌میان نمی‌آورند بلکه لال شده‌اند! کافی بود این آتش‌سوزی خدای نکرده در بندر شهید رجایی رخ می‌داد تا اکانت‌های فیک سعودی، ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی، من و تو از یک طرف و کانال‌های معاند در فضای مجازی و دنباله‌های آنها در داخل از هر طرفی مسئولان و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را آماج حمله‌ها و تهمت‌های ناجوانمردانه خود قرار دهند.
البته باید گفت این حرکات اقتضای طبیعت دشمنان است ولی روی سخن به مسئولان فضای مجازی رها شده در کشور می‌باشد که با عدم سامان دادن و حمایت نکردن از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی ‌و عدم تحقق و تکمیل شبکه ملی اطلاعات، هزینه‌ها و چالش‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی را به کشورمان تحمیل نموده‌اند که با تعلل و تاخیر بیش از این، صدمات جبران‌ناپذیری را متوجه مصالح عمومی خواهد کرد.
ژنرال «جرج پتن» یکی از نظامیان شناخته‌شده آمریکا که در هر دو جنگ جهانی شرکت داشت می‌گوید:«اگرچه نبرد با جنگ افزار درمی‌گیرد اما فتح با انسان‌ها ممکن می‌گردد. بهترین ابزار برای ایجاد یک تأثیر شناختی نامطلوب، پاشیدن بذر بی‌اعتمادی در شبکه‌های فردی است. ما باید عملیاتی را طراحی کنیم که بر ظرفیت ذهنی دشمن تأثیر بگذارد. فهم موضوعات نرم نیازمند زمان، صبر و تلاش است.»
 یکی از اصول جنگ شناختی، موج سواری رسانه‌ای بر روی دوقطبی‌های کاذب است، همان‌طور که دیدید ژنرال پتن نیز اذهان مردم کشور حریف را هدف قرار داده است.
با حمایت نکردن مسئولان فضای مجازی کشور از پیام رسان‌های ایرانی به دست خودمان اجازه داده‌ایم بیش از ۴۰ میلیون نفر در شبکه‌های اجتماعی خارجی حضور داشته باشند و در معرض تحریف و تلاش دشمن در جنگ روایت‌ها قرار گیرند.
در کنار این، به‌راحتی به دشمنان اجازه داده‌ایم اطلاعات بزرگ
 (Big data) و ارزشمند جامعه را از هموطنان به سرقت ببرند و بدین وسیله ‌اشراف دقیقی بر سلایق، اختلاف‌ها و شکاف‌ها و ایده‌آل‌های جامعه ما پیدا کنند. دشمن و وابستگان آن با تسلط بر فضای مجازی غیربومی ‌برای ما که زمین آن را خود طراحی کرده است، هرازگاهی برتری خود را در فضای مجازی و رسانه به ما دیکته می‌نمایند که ماجرای دختر آبی، رومینا ‌اشرفی و... از این دست هستند، حال آنکه در جنگ روایت‌ها طرفی پیروز می‌شود که روایت خود از ماجرا را در اذهان عمومی بهتر جا بیندازد.
این شرایط در حالی است که رهبر معظم انقلاب سال‌هاست بر ایجاد شبکه ملی اطلاعات و لزوم کنترل بر فضای مجازی سخن گفته‌اند.
همان‌طور که همگان می‌دانند رهبر انقلاب در حوزه فرهنگی و علی‌الخصوص فضای مجازی بسیار حساس و دغدغه‌مند هستند به‌طوری که اهمیت فضای مجازی را به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی می‌دانند و در جای دیگری می‌فرمایند که اگر بنده امروز رهبر انقلاب نبودم حتما ريیس فضای مجازی کشور می‌شدم.
در حال حاضر مهم‌ترین مطالبه از نظر ایشان ایجاد شبکه ملی اطلاعات است، معظم‌له می‌فرمایند: «در مسئله فضای مجازی آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله شبکه ملی اطلاعات است.» (۲۲ /۳ /۹۶) البته لازم به توضیح است راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با فیلتر شدن یا قطع اینترنت خارجی فرق می‌کند به تعبیر ساده فقط گلوگاهی  برای کنترل داده‌هاست که متأسفانه  در حال حاضر یله و رها می‌باشد و اپلیکیشن‌های خارج پایه اطلاعات کاربران را به یغما می‌برند.
رهبر معظم انقلاب حتی در بیانیه  گام دوم انقلاب هم از ابزارهای رسانه‌ای و پیشرفته و فراگیر سخن به میان  آورده و از آنها به‌‌عنوان امکانات بسیار خطرناک در اختیار کانون‌های ضدمعنویت و اخلاق نام می‌برند و وظایف مسئولان و دستگاه‌های دولتی را برای مقابله با آنها سنگین توصیف می‌کنند.
جان کلام اینکه راه تبدیل کردن این تهدید به فرصت حمایت از پیام رسان های بومی و بازنگری در قوانین فضای مجازی منطبق بر منویات رهبر انقلاب است.

نظر شما