شناسهٔ خبر: 41766309 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

نگاهی به فصل پرفراز و نشیب منچستریونایتد؛ اوله گونار سولسشر در فصل 2019/20 چه تفاوت‌هایی ایجاد کرد؟

F.A shinobi

فصل 2019/20 برای مسابقات داخلی انگلیس به پایان رسیده است. منچستریونایتد هنوز لیگ اروپا را در پیش دارد و امید به کسب جام زنده است. در این مقاله نگاهی به نتایج کسب شده توسط منچستریونایتد و تغییرات ایجاد شده نسبت به پایان فصل گذشته خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

طرفداری- یک فصل پسافرگی دیگر سپری شد و منچستریونایتد در رده سوم لیگ برتر جای گرفت. در ادامه با نگاهی دقیق‌تر به فصل 2019/2020 آمارها، تغییرات، پستی‌ها و بلندی‌ها و نیازهای این تیم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.  نکته اینکه اکثر آمارها مربوط به مسابقات لیگ برتر است.

نتایج و فکت‌ها

منچستریونایتد در مسابقات جام اتحادیه توانست تیم‌های راچدیل، چلسی و کالچستر را شکست دهد و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. در این مرحله نیز علی‌رغم برد در بازی برگشت، در مجموع با نتیجه 3 بر 2 توسط منچسترسیتی حذف شد. در مسابقات جام حذفی نیز با غلبه بر وولورهمپتون، ترانمر، دربی‌کاتی و نوریچ‌سیتی راه تا نیمه نهایی باز شد اما شکست 3 بر 1 در مقابل چلسی باعث عدم صعود به فینال شد.

یونایتد در لیگ برتر 66 امتیاز کسب کرد؛ دقیقاً برابر با سال گذشته. اما این بار به جای رتبه ششم در رتبه سوم قرار گرفت که نشان از نزدیک شدن تیم‌ها به یکدیگر دارد. اگر یونایتد دو امتیاز کمتر کسب می‌کرد، با رکورد کمترین امتیاز منچستریونایتد در تاریخ پرمیرلیگ برابری می‌کرد؛ رکوردی که به نام دیوید مویس ثبت شده است. یونایتد پس از لیورپول کمترین تعداد باخت را داشته اما به دلیل تساوی‌های زیاد امتیازی بیشتر از 66 کسب نکرد. البته پارامتر xPTS یا امتیاز مورد انتظار برای این تیم 71 بوده است اما به دلایل مختلف از جمله فرصت طلبی بازیکنان حریف، پنج امتیاز کمتر نصیب این تیم شده است.

تصویر1. جدول لیگ برتر انگلیس در پایان فصل 2019/20

 

الدترافورد به طور میانگین در هر بازی لیگ برتری از 73400 تماشاگر میزبانی کرد که با باشگاه دوم یعنی آرسنال تفاوت 13100 نفری داشته است. با تغییراتی که اوله گونار سولسشر در تیم ایجاد کرد، منچستریونایتد در اکثر هفته‌ها جوان‌ترین ترکیب لیگ را روانه میدان کرد. این تیم از لحاظ تعداد دویدن با سرعت بالا (sprint) رده چهارم و از لحاظ میزان دوندگی رتبه چهاردهم لیگ را کسب کرده است. در نهایت باید گفت که یونایتد اولین تیم لیگ برتری شد که از مرز 2000 گل زده عبور می‌کند.

عملکرد خطوط مختلف

داوید دخیا فصل دشواری را سپری کرد. افت او از سال گذشته آغاز شده و در این دو فصل با 7 اشتباه منجر به گل، جزو پراشتباه‌ترین دروازبان‌ها محسوب می‌شود. حرف و حدیث‌های زیادی مبنی بر بازگرداندن دین هندرسون مطرح می‌شود. هندرسون فصل خوبی را در شفیلدیونایتد گذراند و بهترین بازیکن جوان این تیم در فصل جاری لقب گرفت. هندرسون و دخیا به ترتیب با 75 درصد و 73 درصد سیو جزو بهترین‌های لیگ برتر در این زمینه بوده‌اند. در اکثر آمارها نیز هندرسون برتری جزئی نسبت به دخیا دارد. البته نباید فراموش کرد که فشار روانی در منچستریونایتد با شفیلد تفاوت بسیار دارد و هنوز تردیدهایی در خصوص توانایی ذهنی هندرسون وجود دارد. نکته آخر اینکه داوید دخیا توانست در اواخر فصل از مرز 398 بازی و 112 کلین‌شیت پیتر اشمایکل عبور کند.

تصویر 2. مقایسه داوید دخیا و دین هندرسون در فصل 2019/20

 

عملکرد خط دفاعی منچستریونایتد برای کارشناسان بسیار جذاب است؛ به خصوص که هری مگوایر به گران‌ترین مدافع تاریخ تبدیل شده است و مقایسه او با ویرجیل فندایک، جذب مخاطب می‌کند. کمترین گل‌های دریافتی لیگ برتر را تیم‌های لیورپول (33 گل)، منچسترسیتی (35 گل) و منچستریونایتد (36 گل) در اختیار داشته‌اند. یونایتد نسبت به فصل گذشته 18 گل کمتر دریافت کرده است. اوضاع در سایر مسابقات بهتر هم می‌شود و آنها با 26 کلین‌شیت در تمامی رقابت‌ها بهترین تیم اروپا محسوب می‌شوند (تصویر3). آرون ون‌بیساکا و لوک شاو در فاز تدافعی (برعکس فاز تهاجمی) بازیکنان مستحکمی نشان دادند و ویکتور لیندلوف اگرچه ستاره نبود اما در کنار مگوایر به سختی مورد پرس قرار می‌گرفتند. ضمن اینکه او تا قبل از وقفه لیگ حتی یکبار هم دریبل نخورد. مشکل خط دفاعی اما مشابه هر سال مصدومیت‌های پیاپی مدافعین است. فیل جونز، اکسل توانزبه، اریک بایی، مارکوس روخو و لوک شاو بازی‌های بسیاری را از دست داده‌اند. یکی از دلایلی که مگوایر مجبور به انجام 52 بازی شد، همین مصدومیت‌ها و نداشتن جایگزین بود. این مدافع بیشترین دوندگی فصل را در بین بازیکنان یونایتد داشته است و با حضور ثابت در تک‌تک دقایق لیگ، رکوردی را زنده کرد که از فصل 1994/95 تکرار نشده است.

تصویر3. بیشترین کلین‌شیت در بین باشگاه‌های اروپایی در تمامی رقابت‌ها

 

منچستریونایتد فصل را با هافبک‌هایی نه چندان قدرتمند آغاز کرد و از اتفاق در این خط مصدومیت‌های پرشماری را تجربه کرد. پل پوگبا تقریباً دو سوم فصل را از دست داد و ماتیچ و مک‌تومینای نیز زمان زیادی از دسترس خارج بودند. عملکرد نه چندان خوب پریرا، ماتا و لینگارد در پشت شماره ده باعث شد یونایتد به دنبال جذب برونو فرناندز باشد؛ بازیکنی که پس از ورود خود تأثیر عجیبی بر کیفیت تیم گذاشت. او از زمان ورودش 14 بازی در لیگ انجام داد و یونایتد با کسب 32 امتیاز در این مدت، بیشتر از هر تیم دیگری امتیاز کسب کرد. برونو اگرچه در ژانویه از اسپورتینگ لیسبون جدا شد اما باز هم بهترین گلزن و بهترین پاسور این تیم در کل فصل لقب گرفت. او به همراه مسی و سانچو تنها بازیکنان اروپا هستند که از مرز 20 گل و 20 پاس گل عبور کرده‌اند. همچنین برونو در ماه‌های فوریه و ژوئیه عنوان بهترین بازیکن لیگ برتر را کسب کرد.  

خط هجومی یونایتد در نیم‌فصل اول با کمبود مهره مواجه بود و در این بین مصدومیت مارسیال نیز اوضاع را بدتر کرد. در نیم‌فصل دوم اما با اوج گرفتن میسون گرینوود، خرید اودین ایگالو و عملکرد بهتر مارسیال شرایط بهتر شد و در نهایت رشفورد و مارسیال هر کدام 17 گل در لیگ به ثمر رساندند که بهترین فصل آنها به لحاظ فردی محسوب می‌شود. این دو به همراه گرینوود در کل رقابت‌ها 61 گل به ثمر رسانده‌اند که باز هم می‌تواند با گلزنی در لیگ اروپا افزایش پیدا کند. همچنین یونایتد در این فصل بیشترین گل زده از زمان خداحافظی سر الکس را به ثمر رسانده است.

زنده شدن امیدها با اوله گونار سولسشر

تیم سولسشر پس از مصدومیت پوگبا با مشکل خلاقیت مواجه شد و در مقابل تیم‌های دفاعی نتیجه مطلوب نمی‌گرفت. میانه فصل یکی از سخت‌ترین دوران ورزشی اوله بود؛ یونایتد بدترین شروع سی سال اخیر را داشت، باخت به لیورپول و برنلی در ژانویه فشارها را نهایت رساند و صحبت از استخدام پوچتینو یا آلگری مطرح شد. اما با خرید فرناندز نتایج تیم دگرگون شد و  14 بازی بعدی این تیم در لیگ بدون شکست سپری شد. کمتر کسی فکر می‌کرد که این تیم با اختلاف امتیاز دو رقمی با رده سوم، در نهایت بتواند این رتبه را کسب کند. نکته مثبت دیگر استفاده حداکثری از ظرفیت آکادمی بود. گرینوود، ویلیامز، منساه و توانزبه به تیم اصلی راه یافتند و به گومز، چونگ و گارنر هم فرصت کافی داده شد. پیشرفت محسوس در عملکرد بازیکنانی مانند فرد، مارسیال و رشفورد مدیران باشگاه را برای داشتن یک تیم آینده‌دار امیدوار کرده است.

تصویر4. رتبه منچستریونایتد، چلسی و لسترسیتی در 38 هفته لیگ برتر

 

نکته بسیار مهم دیگر کنترل حواشی اطراف باشگاه و تیم بود. منچستریونایتد به معدن سوژه‌ها برای رسانه‌ها تبدیل شده بود. باز کردن درهای خروج برای لوکاکو، هررا و سانچز نشان داد که اوله تنها بعد فنی را مد نظر ندارد و کاهش حواشی و کاهش دستمزدها از اهداف او است. اوله معمولاً در رسانه‌ها حرف خاصی در مورد نقل و انتقالات بیان نمی‌کند تا به تیتر رسانه‌ها تبدیل نشود. او همیشه از بازیکنان خود حمایت می‌کند؛ تا جایی که حتی نسبت به صحبت‌های رابین ون‌پرسی و روی کین واکنش نشان داد. حالا با بهتر شدن اوضاع رایولا کمتر در مورد خروج از منچستریونایتد صحبت می‌کند و بحث تمدید قرارداد پوگبا هم مطرح شده است.   

نقل و انتقالات تابستانی

خریدهای سولسشر همگی عالی یا خوب بوده‌اند؛ ون‌بیساکا سرسخت و با ثبات بوده است. مگوایر رهبر خط دفاعی بوده و به وضوح کیفیت خط دفاعی را نسبت به سال گذشته افزایش داده است. جیمز و ایگالو نیز اگرچه در اواخر فصل کمتر به کار گرفته شدند اما در مجموع عملکرد قابل قبولی ارائه کرده‌اند. دقت کادر فنی در انتخاب گزینه‌های مناسب نیاز اورژانسی به یک مدیر ورزشی را از بین برد و با اولویت درست، تیم در حال متعادل شدن در پست‌های مختلف است. باشگاه در دو پنجره گذشته 136.6 میلیون پوند برای جذب بازیکنان هزینه کرده است. برای تابستان 2020 یونایتد حداقل باید در دو پست تقویت شود: وینگر راست و مدافع میانی.

تصویر5. هزینه خرید(قرمز)، فروش(سبز) و تفاضل آنها (آبی) در فصل 2019/20

 

پست وینگر راست سال‌هاست مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و هیچ بازیکن تخصصی در تیم وجود ندارد. با توجه به اینکه یونایتد در ترکیب اصلی خود یک شماره 9 کلاسیک ندارد، سولسشر به دنبال وینگری است که علاوه بر ایجاد موقعیت و پاس گل، خود بازیکن گلزنی باشد. در واقع هدف تقسیم بار گلزنی بین تمام مهره‌های هجومی است. جیدون سانچو تنها با 2300 دقیقه بازی 17 گل و 16 پاس گل به ثبت رسانده است و بهترین گزینه برای منچستریونایتد محسوب می‌شود.

برای مدافع میانی منچستریونایتد، مصدومیت به یک اتفاق عادی تبدیل شده است. سولسشر به روخو و جونز به دلیل عملکرد ضعیف و مصدومیت‌های بی‌اندازه اعتقادی ندارد. بنابراین هدف اول باشگاه فروش این دو بازیکن است. همچنین سابقه مصدومیت بایی و توانزبه مشخص می‌کند که یونایتد باید یک مدافع میانی دیگر داشته باشد. باشگاه البته در تابستان گذشته هزینه زیادی را برای تقویت خط دفاعی متحمل شده است و امسال اولویت با سایر پست‌ها است. احتمال دارد که یونایتد و رم بر سر انتقال کریس اسمالینگ به توافق برسند و در این صورت باشگاه پول فروش او را برای یک مدافع آینده‌دار هزینه خواهد کرد تا حداقل به صورت چرخشی کمک‌حال بازیکنان فیکس تیم باشد.

تصویر6. تفاضل هزینه خریدها از فروش‌های منچستریونایتد در چهار سال گذشته

 

بجز دو پست اشاره شده، یونایتد برای تبدیل شدن به یک مدعی می‌تواند در برخی نقاط دیگر خود را تقویت کند. بازی‌های فشرده و نیمکت ضعیف یونایتد، کاهش استقامت پوگبا و فرناندز را به همراه داشته است. در شرایطی که برای تیم‌های حاضر در اروپا تنها حدود یک ماه فرصت آماده‌سازی فصل بعدی وجود دارد، خرید یک هافبک هجومی می‌تواند به حفظ کیفیت این دو بازیکن کمک کند. در این پست بازیکنانی مانند جک گریلیش و دونی فن ده بیک به منچستریونایتد لینک شده‌اند. همچنین یونایتد باید وضعیت بهتری در مدافعین کناری و هافبک دفاعی (حداقل برای نیمکت تیم) پیدا کند که احتمالاً این موارد به سال آینده موکول شود.

سخن پایانی

منچستریونایتد در فصل جاری شروع پرقدرتی نداشت اما با ورود فرناندز و همچنین وقفه کرونایی که فرصت بازگشت مصدومان را فراهم کرد، توانست سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند. البته که هنوز فاصله‌ای 33 امتیازی تا صدر جدول وجود دارد و قدرت چلسی و منچسترسیتی در بازار نقل و انتقالات نشان می‌دهد که راه سختی در پیش است. با توجه به مشکلات سال گذشته و مصدومیت‌های بیش از حد بازیکنان، می‌توان فصل 2019/20 را فصل نسبتاً موفقی برای اوله گونار سولسشر به شمار آورد و اگر در نهایت با جام لیگ اروپا همراه شود، شیرین‌تر خواهد بود. یونایتد به دنبال تقویت ترکیب خود در تابستان است و تا دو ماه آینده فرصت دارد تعدادی از ضعف‌های خود را برطرف کند.

نظر شما