شناسهٔ خبر: 41766067 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سامانه پایش مصرف انرژی در هفته دولت راه‌اندازی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از راه‌اندازی سامانه پایش مصرف انرژی در هفته دولت خبر داد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دو ضلع دیگر راه‌اندازی این سامانه در کنار وزارت راه و شهرسازی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده در خصوص روند راه‌اندازی سامانه پایش انرژی توضیحاتی اظهار کرد: دفتری از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای سامانه پایش انرژی راه اندازی شده که در حال آماده سازی دفتر هستیم.

وی از احتمال راه‌اندازی سامانه پایش مصرف انرژی در هفته دولت با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و افزود: سامانه پایش مصرف انرژی با هماهنگی‌هایی که با معاونت فناوری دفتر ریاست جمهوری انجام دادیم، مقرر شده تا این سامانه در هفته دولت با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، افتتاح شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سامانه پایش مصرف انرژی را به عنوان یک Big Data که محل جمع‌آوری کل استفاده کنندگان انرژی است معرفی کرد و ادامه داد: چنانچه سامانه راه‌اندازی شود به شکل آنلاین می‌توان اطلاعات مربوط به مصرف انرژی در ساختمان‌ها را جمع‌آوری کرد که این اطلاعات می‌تواند پایه برنامه‌ریزی برای شرکت‌های خدمات انرژی و همچنین سیاست گذاران این حوزه باشد و اطلاعات پایه را به آنها ارائه بدهد.

شکرچی زاده با اشاره به این مطلب که هم اکنون آمار دقیق از مصرف انرژی در نقاط مختلف کشور، با توجه به نوع ساختمان‌ها و نوع بهره‌برداران وجود ندارد، توضیح داد: نبود آمار دقیق از میزان مصرف انرژی در ساختمان‌های مختلف، برنامه‌ریزی‌ها را با مشکل مواجه کرده است. در حال حاضر اعداد تقریبی وجود دارد که کافی نیست.

وی تصریح کرد: با راه اندازی سامانه پایش مصرف انرژی، اطلاعات مصرف متوسط انرژی در ساختمان‌ها استخراج می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه، قانونگذار راه اندازی سامانه پایش مصرف انرژی را برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گذاشته است، از همکاری و اعلام آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای راه اندازی این سامانه خبر داد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان مرکز تحقیقات را در اجرای این پروژه همراهی می‌کند.

شکرچی زاده یادآور شد: سازمان نطام مهندسی ساختمان در ارتباط با برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های در طی سال‌های گذشته فعالیت‌های مؤثری انجام داده است و بسیاری از استان‌ها نرم افزارهایی را برای پیاده سازی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان؛ صرفه‌جویی در مصرف انرژی، طراحی کرده‌اند. همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی و انتشار نشریه‌های علمی از دیگر فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص مصرف انرژی است که به همین دلیل در نظر است تا از تجربیات آن سازمان نیز بهره مناسب گرفته شود.

وی از رایزنی مرکز تحقیقات با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص راه اندازی سامانه پایش انرژی خبر داد و گفت: نشستی با مهندس خرم برگزار شد و مقرر شد تا همکاری‌ها در خصوص راه اندازی سامانه تقویت شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در عین حال بر نقش تعیین کننده و کلیدی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای آموزش مهندسان در فرایند اجرایی کردن و استقرار سامانه تاکید کرد.

به گفته شکرچی‌زاده، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام آمادگی کرده است تا در راه اندازی سامانه نقش ایفا کند. زیرا در راه اندازی سامانه هدف این است تا از نیروهای موجود برای راه اندازی کمک گرفته شود و بنا نیست تا ساختاری جدید متشکل از نیروهای جدید این کار را برعهده بگیرند.

نظر شما