شناسهٔ خبر: 41756346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

نگاهی به بازیگران کلیدی مجلس اصولگرا

صاحب‌خبر -

 

 

به گزارش «جمله» چند اتفاق مهم در دو ماه اخیر در مجلس رخ داده که با بررسی این اتفاقات جایگاه‌ها کلیدی برخی نمایندگان روشنتر می‌شود. انتخابات هیات رئیسه و ریاست محمد باقر قالیباف بر مجلس، حذف غلامرضا تاجگردون نماینده منتخب گچساران و رای منفی مجلس به اعتبارنامه او و نهایتا انتخاب بحث برانگیز مهرداد بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات، بازوی نظارتی مجلس.
محمدباقرقالیباف نماینده تهران که بالاترین رای مردمی نمانیدگان کنونی مجلس را هم دارد، توانست با ۲۳۰ رای موافق رییس مجلس شود. او رقیب جدی نداشت و لابی موفقی برای کسبی کرسی ریاست پارلمان داشت. نزدیک به ۴۰ نماینده به قالیباف رای اعتماد ندادند. هرچند قالیباف تلاش می‌کند که بی‌طرفی خود را حفظ کند، در ماجرای مهرداد بذرپاش آشکارا از او حمایت کرد. او به عنوان رییس مجلس روند انتخاب بذرپاش را قانونی دانست این درحالی است که انتقادات زیادی در این باره به قالیباف وارد شده است. قالیباف به نوعی تلاش کرد خطای بذرپاش را نادیده بگیرد.
علیرضا زاکانی حالا رییس مرکز پژوهش‌های مجلس است، بازوی تحقیقاتی پارلمان که می‌تواند در تصمیمات کلان موثرترین نقش را داشته باشد. زاکانی در فرآیند انتخاب بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات حداقل در ظاهر امر رویکرد بی‌طرفانه را اتخاذ کرد. احتمالا او نمی‌خواهد کسی را در جریان اصولگرا از خود برنجاند.با این حال عده‌ای می‌گویند او مخالف این انتخاب بوده است.
حمیدرضا حاجی بابایی نماینده با تجربه همدان که حالا رییس کمیسیون بسیار مهم و کلیدی برنامه و بودجه است، سومین چهره با نفوذ مجلس به حساب می‌آید. او نقش موثری در ارتباط با دولت و به ویژه تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور دارد. حاجی بابایی در جایگاهی قرار گرفته که پیشتر غلامرضا تاجگردون فعالیت می‌کرد. او در انتخابات ریاست مجلس به عنوان یکی از رقبای قالیباف مطرح شد، اما در روز رای گیری همچون ادوار گذشته، کناره گیری کرد. شاید بتوان گفت مهمترین نقش حاجی بابایی در دو ماه اخیر، قرار دادن نام بذرپاش به عنوان گزینه ریاست دیوان محاسبات بود. سوابق گزینه‌های مختلف را کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می‌کند و سابقه بحث‌برانگیز مهرداد بذرپاش در این رابطه توسط این کمیسیون تائید شده است. احمد توکلی از این جهت حاجی بابایی را در انتخاب بذرپاش به عنوان رییس دیوان مقصر شماره یک می‌داند.
انتظار می‌رفت الیاس نادران، اقتصاددان مشهور اصولگرا روسای یکی از کمیسیون‌های اقتصادی را بر عهده گیرد و یا اینکه رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شود، اما نهایتا نادران به عنوان عضو کمیسیون برنامه فعالت خواهد کرد. نادران هم رقیب حاجی بابایی بوده و هم رقیب زاکانی. سوابق نادران نشان می‌دهد که او کمتر تمایل به ریاست دارد. او بیشتر به عنوان چهره‌ای پشت پرده فعالیت می‌کند. نادران در ماجرای انتخاب بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات از منتقدان عملکرد مجلس است. او طی نامه‌ای به قالیباف برخلاف سخنان رییس مجلس روند انتخاب بذرپاش را غیرقانونی خواند نیکزاد وزیر مسکن دولت احمدی‌نژاد نه تنها رقیب قالیباف برای ریاست مجلس بود بلکه در حال حاضر به عنوان گزینه ریاست جمهوری نیز در جریان اصولگرا مطرح است. نیکزاد از حمایت نمایندگان مناطق ترک نشین هم برخوردار است. حمایتی که در مواقع خاص برای او کلیدی محسوب می‌شود. نیکزاد را هم می‌توان در میان رقبای قالیباف قرار داد.
چهره‌های بانفوذ دیگری هم در مجلس یازدهم حضور دارند از جمله مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری که نقش پشت پرده در مراوادات سیاسی مجلس دارد. مجتبی ذوالنوری نماینده قم هم از جمله نمایندگان با نفوذ در نهادهای نظامی_امنتی است، اما تندروی‌های گاه و بی‌گاهش مانع از آن می‌شود نقش کلیدی در مجلس پیدا کند. او در همین دو ماه اخیر طرح استیضاح و سوال از رییس جمهور را مدیریت می‌کرد که با مخالفت رهبر معظم انقلاب، این دو طرح به بایگانی رفتند.

نظر شما