شناسهٔ خبر: 41755326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چگونه لیدر سرمایه خود باشیم؟

سپیده قلندری اسفدن

معامله گر بازار بورس گفت: از نظر ادبیات مالی و تجربه سرمایه‌گذاری این را باید مدنظر داشت که قاعده و قانون این است که به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، باید در چند حوزه سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

صاحب‌خبر -

مجتبی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اینکه پس انداز خود را کجا سرمایه‌گذاری کنیم، اظهار کرد: حوزه‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی وجود دارد.

وی افزود: بازار ملک، بازار ارز، بازار طلا، بانک، بازار سرمایه و حوزه‌های خردتری به عنوان حوزه‌های عمده سرمایه‌گذاری هستند که می‌توان پول خود را در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: اینکه پول و سرمایه خود را در حوزه زمین ، طلا، سکه یا در بانک سرمایه‌گذاری کنیم و یا اینکه در بورس، سهام شرکت‌ها را خریداری کرده، از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخریم یا در صنایع خودرویی، پالایشی و یا داروی سرمایه خود را بگذاریم، هر کدام شکل و شمایل مختلفی در دل خود دارند.

ابراهیمی ادامه داد: از نظر ادبیات مالی و تجربه سرمایه‌گذاری این را باید مدنظر داشت که قاعده و قانون این است که به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، باید در چند حوزه سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

این تحلیلگر بازار بورس افزود: اگر قصد داریم مبلغی پول را سرمایه‌گذاری کنیم، لازم است بخشی را سهام بخریم، بخشی را در بانک سرمایه‌گذاری کنیم و بخشی را به عنوان مثال طلا بخریم. دلیل این کار این است که اگر زمانی مثلاً بازار سرمایه دچار تنش شد، سرمایه روانه محلی می‌شود که امن است.

ابراهیمی اظهار کرد: به طور مثال، اگر نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش یافت، پولی که می‌خواهد از بورس خارج شود، روانه بانک می‌شود و ما نیز به سهمی که در بانک سرمایه‌گذاری کردیم، می‌توانیم در سودآوری آن سهیم باشیم.

وی با بیان اینکه باید در حوزه سرمایه‌گذاری این گونه عمل کنیم تا از ریسک سرمایه‌گذاری در امان باشیم، افزود: باید به این نحو سرمایه‌گذاری کرد تا در تمام بازارهای مالی به نسبت مشارکت داشته باشیم.

این تحلیلگر بازار بورس بیان کرد: در مواقعی ممکن است اقبال در حوزه بازار سهام وجود داشته باشد و وقتی همه پول خود را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنیم، بازدهی خوب بگیریم که اگر پول خود را در محل‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کردیم، مجموعاً به این بازدهی نمی‌رسیدیم، اما ممکن است عکس این اتفاق نیز رخ دهد.

ابراهیمی ادامه داد: ممکن است در مواقعی بازار روی دیگری را به ما نشان دهد و تمام سرمایه و یا بخش عمده‌ای از آن را از دست دهیم که این امر، اثر روانی مخربی بر ذهن دارد.

وی با بیان اینکه باید سعی کنیم در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنیم تا ریسک را به حداقل برسانیم، افزود: اگر وارد بازار بورس شدیم، باید از صنایع مختلف سهم‌های مختلف خریداری کنیم تا به نوعی با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.

این تحلیلگر بازار بورس بیان کرد: نباید تمام پول را در یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری کنیم  چراکه اگر عواقب مثبت و یا منفی آن بسیار بر روی سرمایه ما اثرگذار خواهد بود.

ابراهیمی اظهار کرد: لازم است هر بخشی از سرمایه را در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنیم و با این شکل و شمایل ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را به حداقل می‌رسانیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اکنون لیدر سرمایه‌گذاری، بازار سهام و بورس است، می‌توانیم در آن سرمایه‌گذاری کرده و از آن طرف نیم نگاهی به بازارهای موازی این بازار شامل بازار طلا، مسکن و یا سیستم بانکی داشته باشیم.

این تحلیلگر بازار بورس بیان کرد: در این صورت اگر برای یک حوزه سرمایه‌گذاری، تنش ایجاد شود، سرمایه‌ها مجبور است روانه حوزه دیگری شود که به اصطلاح ریسک سرمایه‌گذاری را به این شکل کاهش خواهیم داد.

ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه اکنون اقبال عمومی بر روی بازار سرمایه و بازار سهام بیش‌تر است، همین موارد را باید در دل بازار سهام رعایت کرد.

وی یادآور شد: باید پول خود را در صنایع و شرکت‌های مختلف به نوعی تقسیم‌بندی کنیم تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهیم.

انتهای پیام   

نظر شما