شناسهٔ خبر: 41754936 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌ها در گسترش عدالت فرهنگی مؤثرند

اسماعیل امینی گسترش محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌ها را گامی مؤثر در گسترش عدالت فرهنگی دانست و گفت: کتابخانه‌ها با تشکیل محافل ادبی می‌توانند به کشف، پرورش و شکوفایی استعدادهای ادبی جوان گمنام در نقاط محروم و دوردست کشور کمک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ در پی منویات مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به شعر و ادبیات و همچنین مطالبه همیشگی ایشان در حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از فعالان  شعر و ادب اقدام به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور و با محوریت کتابخانه‌های عمومی کرده است.

اسماعیل امینی، شاعر و منتقد ادبی، درباره ضرورت توجه و تقویت محافل ادبی در کشور گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد نوعی غفلت در توجه به اهمیت محافل ادبی بودیم که این موضوع کم‌کم به اقداماتی پراکنده در فضای مجازی تقلیل یافت که البته هیچ‌گاه نمی‌توانند کارایی محافل ادبی را داشته باشند؛ زیرا اولاً در فضای مجازی هویت بسیاری از افراد شناخته شده نیست و مشخص نیست که چقدر از آثاری که ارائه می‌دهند معتبر و متعلق به خودشان است. دوم اینکه در جلسات محافل به خصوص به صورت حضوری، تبادل تجربه اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد:‌ معمولاً در محافل ادبی یک استاد و بزرگتر حضور دارد که راهنمای سایرین است و علاوه بر انتقال دانش ادبی، منش، اخلاق و آداب هنرمند بودن، شاعر بودن و نویسنده بودن را هم به مخاطبان منتقل می‌کنند. اما در فضای مجازی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد تشویق و تحسین‌ها محدود به لایک کردن می‌شود که اعتباری هم ندارد.

این منتقد ادبی با ابراز خرسندی از اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راه‌اندازی محافل ادبی در استان‌های مختلف با محوریت کتابخانه‌ها گفت: کتابخانه‌های عمومی به دلیل اینکه محل رفت و آمد دوستداران فرهنگ و ادب بوده، از گذشته تاکنون چه به صورت محافل رسمی ادبی و چه به صورت محافل غیررسمی، محل دیدار مولفان با علاقه‌مندان مطالعه، دانش‌آموزان و دانشجویان و سایر مخاطبان بوده است.

امینی ادامه داد: به عنوان مثال جلسات دفتر شعر جوان که با حضور قیصر امین‌پور، ساعد باقری، فاطمه راکعی، محمدرضا عبدالملکیان و سیدحسن حسینی و محمدرضا محمدی‌نیکو راه‌اندازی شده بود از کتابخانه پارک‌شهر آغاز شد. این روند در سال‌های پیش از انقلاب هم به همین شکل بوده که در کتابخانه‌های بزرگ در کنار حلقه‌های کتابخوانی جلسات ادبی تشکیل می‌شد و چهره‌های ادبی بزرگی از دل آنها بیرون می‌آمدند.

وی گسترش محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌ها را گامی مؤثر در گسترش عدالت فرهنگی دانست و گفت: ظرفیت ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در میان دیگر دستگاه‌های فرهنگی باعث می‌شود که اقدامات و ابتکارات این چنینی در گستره جغرافیای وسیع‌تری به وسعت تمام ایران ارائه و اجرا شود؛ چراکه در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده، کتابخانه به عنوان تنها محل فرهنگی آن منطقه، ایفای نقش می‌کنند و بسیار امیدوارم که با پاگرفتن محافل ادبی در کتابخانه‌ها این کاستی بزرگ و غفلتی که طی سال‌های اخیر نسبت به محافل ادبی ایجاد شده بود، جبران شود.

امینی افزود: در بسیاری از مناطق جوان‌هایی را داریم که هم علاقه‌مند به حوزه شعر و ادب هستند و هم توانمندی آن را دارند، اما اغلب به دلیل اینکه کسی برای آنها انگیزه ایجاد نمی‌کند و جایی نیست که از آنها حمایت کند، معمولا پس از مدتی در گیر و دار اشتغالات روزمره آن استعدادشان از بین می‌رود. اما با این اقدام این بچه‌ها می‌توانند در این محافل گردهم بیایند و با طرح‌های انگیزشی از جمله حمایت چهره‌های شاخص استانی و انتشار آثارشان، مورد تشویق قرار بگیرند.

انتهای پیام/

نظر شما