شناسهٔ خبر: 41746018 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

پرتاب سنگ‌های ضدعفونی شده به شیطان/ عکس

خبرگزاری ایسنا

مراسم رمی جمرات با جمع اندکی از حاجی‌ها، درحالی که ماسک به صورت زده و از یکدیگر فاصله گرفته بودند و از سنگ‌های استریل‌شده استفاده می‌کردند، به پایان رسید.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

رمی جمرات یکی از ارکان حج است. زائران پس از احرام بستن و طواف مکه، از شهر خارج می‌شوند تا اعمال حج را در سرزمینی معروف به «مشاعر» ادامه دهند. زائران روز را در صحرای عرفات سپری می‌کنند، شب تا طلوع صبح را در بیابان «مشعر» و صبحگاه به منا می‌روند تا به نمادهای شیطان سنگ بزنند و قربانی دهند.

منا در ۷ کیلومتری شمال شرقی شهر مکه قرار دارد و به بزرگ‌ترین شهر چادر در جهان معروف است. چادرهای این شهر تا سال گذشته جمیعتی بالغ بر دو و نیم میلیون نفر را پوشش داده است. امسال به علت کووید-۱۹ عربستان تصمیم گرفت حج را با جمعیت محدودی از ساکنان مقیم در این کشور برگزار کند. مقامات سعودی گفته‌اند حج با حدود یک هزار نفر برگزار شده است اما منابع خبری این کشور اعلام کرده‌اند تعداد حجاج از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته است.

مراسم رمی جمرات سه روز طول می‌کشد اما گاهی برخی زائران روز چهارم هم در جمرات حضور دارند و مراسم پرتاب سنگ را تکرار می‌کنند. امسال، زائران در دسته‌های کوچک با همراهی یک راهنمای بهداشت، درحالی که ماسک به لباس احرام آن‌ها اضافه شده بود، وارد جمرات شدند و با رعایت فاصله، این مراسم را به جای آوردند. این زائران پیش از آنکه در حج شرکت کنند، قرنطینه بودند و تست کرونا داده‌اند. در طول مراسم نیز تب‌سنجی آن‌ها ادامه داشته است. آن‌ها ملزم هستند بعد از مناسک حج، قرنطینه را ادامه دهند.

عربستان که با انتشار مکرر تصاویر از حج سعی دارد نشان دهد این مراسم را با شیوع ویروس کرونا به درستی مدیریت می‌کند، حج امسال را به ۵ روز محدود کرده است. این مراسم رسما از روز چهارشنبه (هشتم مردادماه) آغاز شد. این درحالی است که سال‌های گذشته زائران به انگیزه حج تا یک ماه در مکه و مدینه حضور داشتند اما زائران امسال اجازه سفر به مدینه و زیارت مزار پیامبر (ص) را در طول برنامه حج نداشتند.

 

به زائران کیسه‌هایی از سنگ‌های ضدعفونی شده داده می‌شود. در سال‌های گذشته زائران خود این سنگ‌ها از اطراف مکه جمع‌آوری می‌کردند. زائران بعد از رمی جمرات در روز اول، به مکه برمی گردند، کعبه را طواف می کنند و از لباس احرام خارج می شوند.

عربستان اعلام کرده ۷۰ درصد شرکت کنندگان حج امسال، خارجی‌های مقیم این کشور و ۳۰ درصد دیگر از شهروندان سعودی هستند. سن زائران دعوت شده به حج هم از ۲۰ تا ۵۰ سال اعلام شده است.

نظر شما