شناسهٔ خبر: 41742969 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین اخبار انتخاباتی 2020 آمریکا؛

سرمایه داران جمهوری خواه آمریکا در حال صف آرایی علیه ترامپ/ بایدن خطاب به ترامپ: گلف‌بازی بس است!

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-یک نشریه انگلیسی با اشاره به محدودیت قانونی دونالد ترامپ درباره جابه جایی تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نسبت به احتمال دخالت او در نحوه برگزاری انتخابات هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از ایندیپندنت، «جو بایدن» رقیب دمکرات دونالد ترامپ سه ماه پیش به طرفدارانش هشدار داده بود که ترامپ تلاش خواهد کرد انتخابات ماه نوامبر را به تاخیر انداخته و برای این کار بهانه ای می تراشد. به گفته او «این تنها روشی است که ترامپ گمان می کند پیروز خواهد شد»
ایندیپندنت در ادامه نوشت: اظهارات بایدن در آن زمان باعث تعجب شد اما در شرایطی که بحران کرونا بسیاری از برنامه ها و جلسات مهم در سطح بین المللی را به تاخیر انداخته، این سووال مطرح است که آیا درخواست ترامپ هم مضحک به نظر می رسد؟
بنابر این گزارش، ترامپ قدرت جابه جایی و یا تعویق تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ندارد؛ چون بر اساس قانون اساسی آمریکا قدرت تعیین زمان، مکان و نحوه برگزاری انتخابات در اختیار کنگره است. 
دکتر «اروین چمرینسکی» رئیس دانشکده حقوق دانشگاه برکلی در این باره می گوید حتی اگر کنگره هم با تعویق انتخابات موافقت کند این بدین معنا نیست که ترامپ می تواند فراتر از دوره خود رئیس جمهوری آمریکا بماند. 
او با بیان اینکه ترامپ به لحاظ قانونی اجازه تاخیر در انتخابات را ندارد افزود: حتی اگر انتخابات به تعویق بیفتد اما دوره ریاست جمهوری او در تاریخ 20 ژانویه 2021 (2 بهمن 1399) به پایان می رسد. بنابراین اگر تا آن زمان رئیس جمهوری و معاونش انتخاب نشدند رئیس مجلس نمایندگان، به طور موقت رئیس جمهوری می شود.
ترامپ پیشتر در واکنش به اتهام «جو بایدن» درباره تاخیر انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که مشتاقانه چشم انتظار انتخابات آبان ماه است و این تارخ را تغییر نخواهد داد.

بایدن خطاب به ترامپ: گلف‌بازی بس است!
نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید کم کاری ترامپ در مهار کرونا به بحران اقتصادی دامن زده حال آنکه وی همچنان سرگرم کارهای بیهوده‌ای چون گلف‌بازی است.
 جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات 2020 آمریکا، در یک رشته پیام توئیتری، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور را به باد انتقاد گرفت و او را به بی‌تفاوتی در قبال مشکلات مردم متهم کرد.
وی خطاب به ترامپ نوشت: میلیون‌ها آمریکایی در عرض یک شب مزایای بیکاری خود را از دست دادند. هیچ برنامه مؤثری برای تست‌گیری در سطح ملی و یا حتی طرحی برای کنترل کرونا نداریم. کارکنان حوزه سلامت به حد کافی تجهیزات حفاظت شخصی ندارند. آقای رئیس‌جمهور دست از گلف‌بازی‌های آخر هفته بردار و به وظایفت رسیدگی کن.
بایدن در پیام دیگری به عواقب اقتصادی بی‌مسئولیتی ترامپ در زمینه مهار کرونا اشاره کرد و خطاب به او نوشت: همین الان کاری بکن تا آمریکایی‌ها مجبور نباشند بین سقف بالای سر و غذای روی میزشان یکی را انتخاب کنند.
انتقادهای بایدن از رقیب جمهوریخواه درحالی است که تا صبح امروز یکشنبه، شمار افراد مبتلا به کرونا در آمریکا به چهار میلیون و 764 هزار و 318 نفر رسید.
برهمین اساس، تعداد قربانیان کرونا در آمریکا نیز به 157 هزار و 898 نفر رسیده است.
کارشناسان پیشتر هشدار داده بودند چنانچه ترامپ نتواند عواقب اقتصادی شیوع کرونا را مهار کند، ممکن است شانس خود را برای پیروزی در انتخابات 2020 از دست بدهد حال آنکه اغلب نظرسنجی‌ها نیز از پیشتازی بایدن در ایالت‌های کلیدی خبر می‌دهند.

خبرنگاران اجازه حضور در مراسم نامزدی ترامپ را ندارند
کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه در حالی نامزدی ترامپ در انتخابات 2020 را رسمی خواهد کرد که به بهانه شیوع کرونا، خبرنگاران از حضور در این مراسم منع شده‌اند.
 سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه از تصمیم حزب جمهوریخواه برای ممانعت از حضور خبرنگاران در کنوانسیون ملی این حزب خبر داد که با هدف نهایی کردن نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات 2020 تشکیل می‌شود.
البته گوشه‌هایی از این مراسم قرار است به طور زنده، به نمایش عموم گذاشته شود.
این کنوانسیون قرار بود در روزهای 24 تا 27 آگوست (3 تا 6 شهریور) در «جکسون ویل» ایالت فلوریدا برگزار شود که به منظور حفظ پروتکل‌های بهداشتی به مکانی بزرگتر در «شارلوت» کارولینای شمالی منتقل شد. عدم حضور خبرنگاران نیز متأثر از اتخاذ تدابیر کرونایی عنوان می‌شود.
همچنین تعداد افرادی که قرار است امسال به صورت حضوری در این رویداد شرکت کنند به میزان قابل توجهی کاهش یافته و حزب جمهوری‌خواه قصد دارد تنها 336 نماینده را به این جلسات دعوت کند تا بتوانند به صورت حضوری رأی دهند؛ قرار است هر یک از آنها نمایندگی شش نماینده دیگر را بر عهده بگیرند.
حتی احتمال اینکه ترامپ بخواهد نشست مطبوعاتی داشته باشد اندک است و انتظار می‌رود وی به صورت خصوصی و بدون حضور رسانه‌ها با هیئت‌های نمایندگی دیدار کند.
کنوانسیون حزب جمهوریخواه در حالی برگزار خواهد شد که طبق اغلب نظرسنجی‌ها، ترامپ محبوبیت خود را در مقایسه با جو بایدن رقیب دموکرات از دست داده حال آنکه هفته گذشته نیز خواهان تعویق زمان برگزاری انتخابات و موکول کردن آن به وقتی شد که بحران کرونا تا حدی فروکش کرده باشد

پیشنهاد عجیب بایدن به ترامپ
نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از کمبودها برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و مدیریت تبعات اقتصادی آن، از دونالد ترامپ خواست به جای گلف‌بازی کردن وظایفش را انجام دهد.
«جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا طی هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما در ادامه انتقادهایش از عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا به ویژه در زمینه مقابله با ویروس کرونا، به دونالد ترامپ به دلیل انواع کمبودها از قبیل نبود تجهیزات حفاظت شخصی برای کادر درمانی و همچنین فقدان برنامه ملی برای گرفتن تست ابتلا به کرونا تاخت.
 این نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 (13 آبان ماه) آمریکا در چند پیام توییتری به شدت از عملکرد ترامپ در زمینه‌های مختلف به ویژه مقابله با ویروس کرونا انتقاد کرد و از او خواست گلف بازی کردن را کنار بگذارد.
او در یک توییت نوشت: «دریافت مزایای بیکاری برای میلیون‌ها نفر نیمه شب منقضی می‌شود. ما یک برنامه موثر در سطح ملی برای گرفتن تست (ابتلا به کرونا) نداریم یا حتی یک برنامه برای کنترل این ویروس نداریم. کارکنان حوزه سلامت و بهداشت ما هنوز تجهیزات کافی حفاظت شخصی ندارند. سفرهای آخر هفته برای گلف بازی کردن دیگر بس است. آقای رئیس‌جمهور کارت را (درست) انجام بده».
بایدن در توییت دیگر تصریح کرد: «امروزه اجاره‌ها بالا رفته است. دونالد ترامپ مسئولیتش برای رهبری کردن ما به منظور خارج شدن از بحران کووید-19 را رها کرده است و ما اکنون به خاطر همین با یک بحران مسکن و اجاره مواجه هستیم. آقای رئیس‌جمهور همین الان اقدام کن تا آمریکایی‌ها مجبور نباشند بین یک سقف بالای سرشان یا غذا روی میزشان، یکی را انتخاب کنند».
انتقادهای شدید نفر دوم دولت سابق آمریکا از عملکرد ترامپ در شرایطی مطرح شده که طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جانز هاپکینز» مجموع مبتلایان به کرونا در این کشور به چهار میلیون و 620 هزار و 239 نفر رسید و شمار قربانیان از 154 هزار و 360 نفر عبور کرد.

بولتون: ترامپ نباید به دور دوم ریاست جمهوری آمریکا دست یابد
مشاور امنیت ملی سابق ترامپ ضمن هشدار درباره پیروزی مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: امسال برای اولین بار در زندگی‌ خود به نامزد حزبم در انتخابات ریاست جمهوری رأی نمی‌دهم.
"جان بولتون"، مشاور امنیتی ملی سابق دونالد ترامپ در گفتگویی با روزنامه "دی ولت" آلمان انتقاد شدیدی به تصمیم آمریکا برای بازگرداندن حدود 12 هزار نیروی آمریکایی مستقر در خاک آلمان وارد کرده و گفت: این یک نشانه است و البته نشانه خوبی نیست برای اینکه ما بدانیم در صورت انتخاب مجدد ترامپ چه در انتظارمان است.
وزیر دفاع آمریکا چندی پیش اعلام کرد بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حدود 12 هزار نظامی آمریکایی خاک آلمان را ترک خواهند کرد که حدود 5600 نفر از آنها در دیگر کشورهای عضو ناتو مستقر خواهند شد.
مارک اسپر در خصوص برنامه جابجایی بخشی از نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان به خبرنگاران گفت: «بر اساس برنامه‌ریزی یوکام [ستاد فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا] تقریباً 11900 نیروی نظامی از آلمان خارج خواهند شد و تعداد نیروها از 36 هزار نفر به 24 هزار نفر کاهش خواهد یافت.»
این تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتقادهای فراوانی روبرو شده و بحث‌های زیادی را در دولت ائتلافی آلمان درباره چگونگی واکنش در برابر این تصمیم ترامپ ایجاد کرده است.
ایالت‌های بایرن، بادن-وورتمبرگ و راینلند –فالتز آلمان بخصوص تحت تاثیر این تصمیم ترامپ قرار می‌گیرند. قرار است مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا از آلمان به مونس بلژیک منتقل شود. یکی از مقرهای نظامی ناتو در حال حاضر در این منطقه قرار دارد.
احتمالا بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مرکز فرماندهی آفریقا هم از اشتوتگارت آلمان به جای دیگری منتقل خواهد شد.
بولتون در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: پشت کردن ایالات متحده به همه مواضعی که ما به آن پایبند بودیم هیچ مزیتی نه برای کشور ما و نه برای امنیت غرب به صورت کلی ندارد.

رویترز: سرمایه داران جمهوری خواه آمریکا در حال صف آرایی علیه ترامپ    
سرمایه داران و افراد پرنفوذ حزب جمهوری خواه آمریکا در حال هزینه کردن برای جلوگیری از انتخاب مجدد رئیس جمهور این کشور هستند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «جیمی تاش» یکی از سرمایه داران بزرگ ایالت «تنسی» که تمام عمر خود را جمهوری خواه بوده، در حال صرف هزینه برای شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امسال است.
سرمایه داران و افراد پرنفوذ حزب جمهوری خواه آمریکا در حال هزینه کردن برای جلوگیری از انتخاب مجدد رئیس جمهور این کشور هستند.
 تعداد محافظه کاران ثروتمند آمریکایی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را دشمن دموکراسی دانسته و از رقیب دموکرات او حمایت می کنند، رو به افزایش است.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «جیمی تاش» یکی از سرمایه داران بزرگ ایالت «تنسی» که تمام عمر خود را جمهوری خواه بوده، در حال صرف هزینه برای شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امسال است.
تاش که یکی از حامیان آزادی حمل سلاح در آمریکا است در توصیف ترامپ می گوید: «با 80 درصد کارهایی که انجام می دهد موافقم اما نمی توانم یک دروغگو را تحمل کنم».
سال 2019 یک کمیته اقدام سیاسی جهت جلوگیری از انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات توسط اعضای کنونی و سابق حزب جمهوری خواه با نام «پروژه لینکلن» شکل گرفت.
شماری از جمهوری خواهان ثروتمند عضو این گروه به رویترز گفتند جمهوری خواهان منتخبی که به انتخاب ترامپ کمک کرده اند باید تنبیه شوند. به گفته آن ها حتی برخی سناتورهای جمهوری خواه نیز باید اخراج شوند.
منابع مالی این گروه از هم حزبی های ترامپ به طور بی سابقه ای وقف کارزاری با هدف بیرون کردن او از کاخ سفید شده است. این تحرکات بیش از همه ناشی از اقدامات ضعیف ترامپ در برابر شیوع ویروس کرونا و سرکوب اعتراضات سراسری در این کشور است.
در انتخابات سال 2016 آمریکا نیز شماری از جمهوری خواهان کارزار «ترامپ هرگز» را به راه انداختند که موفقیتی نداشت و با به قدرت رسیدن ترامپ، این افراد به حاشیه رانده شدند.

نظر شما