شناسهٔ خبر: 41735318 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مذاکره با تولیدکنندگان بزرگ واکسن در دنیا

صاحب‌خبر -
گروه جامعه: وزیر بهداشت با بیان اینکه دنیا هنوز نمی داند واکسن کرونا چگونه اثر خواهد کرد و چه مدت ایمنی زایی خواهد داشت، گفت: ما به جای اینکه برای کشورهایی که بلاتکلیف هستند و نمی دانند آیا واکسن ایمنی را در برابر کرونا می دهد یا خیر، پیش پرداخت دهیم، بر روی زیرساخت‌هایمان سرمایه گذاری انجام می‌دهیم و مذاکراتی را با تولیدکنندگان بزرگ واکسن در دنیا داریم تا بتوانیم در قالب پروژه ای مشترک با ستاد اجرایی فرمان امام، شرکت‌های دانش بنیان و صاحبان تکنولوژی بیرونی، یک زیر ساخت درازمدت برای تولید واکسن‌های انسانی و دامی در کشو ایجاد کنیم.به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در نشستی با رییس ستاد اجرایی فرمان اما (ره)، گفت: در حال حاضر زحماتی که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و تیم‌شان کشیدند چه در حوزه تهیه داروها و چه در حوزه تولید داروها در داخل کشور، بسیار حائز اهمیت است. اینکه رییس ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کردند که ممکن است بعد از مدتی کمیته‌های علمی اعلام کنند که برخی داروها کم تاثیر یا بی تاثیر است، این روال در همه دنیا وجود دارد؛ چراکه کرونا ویروس پیچیده‌ای است و ویروسی است که هر لحظه از آن یک پدیده نو ببینیم. من از روزهای ابتدایی اعلام کردم که ویروس کرونا یک ویروس نوظهوری است و پیچیدگی‌های زیادی بروز می‌دهد. بر این اساس بارها خواهیم دید که دارویی امروز موثر است و فردا نیست یا اینکه امروز موثر نیست و فردا هست.
 
در اوج تحریم ها حتی یک بیمار پشت درهای بیمارستان سرگردان نشد
نمکی تاکید کرد: مهم این است که ملت ما احساس حقارت نکند. ملت ما این را باور کرد که اگر در فلان کشور مقتدر سرمایه‌دار دنیا فلان دارو را با احتمال اثرگذاری استفاده می‌کنند، در کشور ما نیز هست و فراهم است و در اوج تحریم و گرفتاری‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه ملت ما هرگز احساس حقارت نکردند. این افتخار جمهوری اسلامی است که یک بیمارمان پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نبود و یک بیمار به دلیل سن و سال یا کمبود امکانات بر بیماران دیگر ارجح نشد، یک بیمار حتی افاغنه بدون کارت اقامت هم وقتی مبتلا به کووید-19 شدند، پشت در بیمارستان به دلیل بی‌بضاعتی اقتصادی محروم از درمان نماندند و این از افتخارات جمهوری اسلامی است و از اضلاع موثر در این حرکت بزرگ ملی کمک ستاد اجرایی فرمان امام بود.

ضرورت تله مدیسین در بحران کرونا
وی با اشاره به تولید داروی رمدسیویر و فاویپیراویر در کشور، گفت: از همه مهمترین کارهای زیربنایی است که در ستاد اجرایی فرمان امام در حوزه تله مدیسین و پزشکی از راه  دور انجام شده است. با توجه به اینکه اگر خدایی نکرده در پاییز پیکی از کووید-19 و آنفلوآنزا را به طور همزمان داشته باشیم و نخواهیم که افراد با بیماری های زمینه ای به مراکز درمانی آمده و آلوده شوند، تله مدیسین و به ویژه پزشکی از راه دور بسیار به ما کمک می کند  و بسیار موثر خواهد بود.

دنیا هنوز نمی داند واکسن کرونا چه مدت ایمنی زایی خواهد داشت
نمکی با اشاره به وضعیت تولید واکسن کرونا، گفت: من به عنوان یک ایمنولوژیست که از گروه هایی که در این حوزه در کشور دارند کار می کنند، شناخت پیدا کردم و یکی از قسمت‌های عمده این فعالیت‌ها در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است. البته نه ما بلکه دنیا نمی‌داند که واکسن کرونا چگونه اثر خواهد کرد و چه مدت ایمنی‌زایی خواهد داشت. رویکرد به واکسن به عنوان واکسنی برای پیشگیری از کووید-19، تردید آمیز است. خوشبختانه در این زمینه هم در کشور اقداماتی انجام شده است و ما از هیچ کجای دنیا عقب نیستیم. بزرگترین افتخار ما این است که ملت ما می داند که ما در اوج فشار و تحریم، محتاج بیرون از مرزها نیستیم که افتخار غرور آمیزی است؛ حتی در حوزه تولید واکسن.

مذاکره با تولیدکنندگان بزرگ واکسن در دنیا
وی تاکید کرد: ما به جای اینکه برای کشورهایی که بلاتکلیف هستند و نمی دانند آیا واکسن ایمنی را در برابر کرونا می دهد یا خیر، پیش پرداخت دهیم، با مقداری بسیار کمتر از آن در حوزه سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌هایمان انجام می‌دهیم و با همت عزیزان، مذاکراتی را با تولیدکنندگان بزرگ واکسن در  دنیا داریم تا بتوانیم در قالب یک پروژه مشترک با ستاد اجرایی فرمان امام، شرکت‌های دانش بنیان و صاحبان تکنولوژی بیرونی، یک زیر ساخت درازمدت برای تولید واکسن‌های انسانی و دامی در کشو ایجاد کنیم و در آینده بتوانیم برخوردار شویم.نمکی تاکید کرد: واقعا یکی از دلگرمی های همه ما حمایت های بی دریغ مقام معظم رهبری است که الگویی خردمندانه، هوشمندانه و بسیار بلندنظرانه را به دنیا ارائه کردند. اینکه یک رهبر سیاسی، اجتماعی، دینی و فرهنگی در حمایت از پروتکل های بهداشتی کشور الگو شوند بسیار مهم است و بفرمایند که من هم منتظرم تا ببینم کارشناسان چه می گویند و ما هم به همان عمل کنیم. این ویژگی در تمام این مدت در رهبران سیاسی دنیا وجود نداشت.نمکی گفت: امیدوارم در سایه لطف الهی و در آینده نزدیک بتوانیم شاهد مهار و کنترل مجدد کرونا در کشور باشیم و به عنوان یک الگوی فعال و پویا در عرصه بین المللی باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما