شناسهٔ خبر: 41733681 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نمایش گنجینه‌ای از آثار تجسمی اسلامی و دینی در موزه بلاروس

رئیس موزه ملی تاریخ بلاروس با اشاره به اختصاص بخش ویژه‌ای در این موزه به دوران اسلامی گفت: این بخش شامل کتب و هنرهای تجسمی مرتبط با اسلام است. همچنین بخش دیگری نیز وجود دارد که به ادیان مختلف در بلاروس اختصاص یافته و در آن آثاری از فرهنگ اسلامی، مسیحیت و یهودیت به نمایش درآمده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلاروس ضمن بازدید از موزه ملی تاریخ این کشور با پاول ساپتكو، رئیس این موزه دیدار کرد و درباره همکاری‌های دوجانبه به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

مختاریان با اشاره به اهمیت موزه تاریخ در کشورهای مختلف، اظهار کرد: موزه تاریخ در هر کشوری حافظ هویت ملی آن کشور است و بزرگان هر ملتی ریشه‌های تاریخی آن ملت را می‌سازند. در ایران و بلاروس بزرگانی نظیر فردوسی و فرانسیس اسکارینا از جمله افرادی هستند که تأثیر آنها در فرهنگ مردم، حتی در روزگار معاصر مشهود است.

وی اظهار کرد: همکاری موزه‌های ایران و بلاروس، در کنار همکاری‌های دوجانبه میان کتابخانه‌ها، سینماها و دیگر مراکز علمی و فرهنگی، از موارد مندرج در موافقتنامه فرهنگی دو کشور است. به منظور اجرایی کردن موارد مطرح شده در موافقتنامه فرهنگی و با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود به دلیل شیوع ویروس کرونا، می‌توان از طریق ویدئوکنفرانس جلساتی را ترتیب داد تا طی آن مدیران دو موزه بتوانند آشنایی بیشتری با فعالیت‌ها و توانایی‌های یکدیگر پیدا کنند و در مراحل بعد با مذاکرات کارشناسان امر در دو کشور، شرایط برای امضای اسناد همکاری دوجانبه فراهم شود.

رایزن فرهنگی ایران در بلاروس پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های آموزشی به‌ویژه کارگاه ایرانشناسی با حضور اساتید ایرانی برای علاقه‌مندان و متخصصان بلاروسی را مطرح کرد.

مختاریان همچنین با توجه به ظرفیت‌های موجود، اجرای پروژه‌هایی مانند نمایش فیلم‌های مستند و تاریخی و برگزاری نمایشگاه‌ها در مجموعه موزه ملی تاریخ بلاروس را مطرح کرد.

چاپ مقالات اساتید و محققان ایرانی در بلاروس

ساپتكو در دیدار با رایزن فرهنگی ایران در بلاروس با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری ایران در موزه ملی تاریخ این کشور گفت: علاقه‌مند به گسترش همکاری فرهنگی با ایران هستیم، زیرا فرهنگ و تاریخ دو کشور از ذخایر فراوانی برخوردار است.

وی در سخنانی، با تأکید بر توسعه روابط فرهنگی بین ایران و بلاروس اظهار کرد: ما برنامه‌های مشترکی را با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران، بخش فرهنگی این سفارتخانه و خانه دوستی ایرانیان اجرا کرده‌ایم. امیدواریم گفت‌وگوی امروز سرآغازی باشد برای همکاری‌های دوجانبه آینده و ما از این بابت بسیار خوشحال خواهیم شد.

رئیس موزه ملی تاریخ بلاروس ادامه داد: می‌توان برای ملاقات اول از طریق ویدئوکنفرانس، پیش‌نویس تفاهمنامه همکاری‌های دوجانبه‌ای را از پیش تنظیم کنیم و در ملاقات آنلاین، مورد بحث و گفت‌وگو بگذاریم و در آینده به امضا برسانیم.

وی آمادگی موزه ملی تاریخ بلاروس برای همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه، انجام تحقیقات علمی و حتی تبادل مقالات علمی با ایران را اعلام کرد.

ساپتكو بیان کرد: اساتید و محققان ایرانی می‌توانند مقالات خود را در بلاروس به چاپ برسانند و با موافقت طرف ایرانی برای محققان بلاروسی نیز این امکان فراهم آید.

وی همچنین تأکید کرد: در آغاز شیوع ویروس کرونا، موزه ملی تاریخ بلاروس دوران سختی را پشت سر گذاشت، ولی در حال حاضر درهای موزه به روی بازدیدکنندگان باز است. موزه در دوران شیوع ویروس به انتشار کتاب، برگزاری گشت‌های موزه‌ای به صورت آنلاین و اجرای طرح موزه سه‌بُعدی پرداخت.

نگهداری کتب و هنرهای تجسمی اسلامی در موزه

ساپتكو در ادامه افزود: بسیار علاقه‌مند هستیم تا بتوانیم همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف فرهنگی با ایران نیز داشته باشیم، زیرا فرهنگ و تاریخ دو کشور ایران و بلاروس، از ذخایر فراوانی برای برپایی نمایشگاه برخوردار است.

وی به اختصاص بخش ویژه‌ای به دوران اسلامی در موزه ملی تاریخ بلاروس اشاره کرد و گفت: این بخش شامل کتب و هنرهای تجسمی مرتبط با اسلام است. همچنین بخش دیگری نیز وجود دارد که به ادیان مختلف در بلاروس اختصاص یافته و در آن آثاری از فرهنگ اسلامی، مسیحیت و یهودیت به نمایش درآمده‌اند.

ساپتكو یادآور شد: یکی از آثار نفیس موجود در بخش آثار اسلامی، قرآن نفیسی است که از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در زمان سفر وی به مینسک در زمان افتتاح مسجد بزرگ اهل سنت در این شهر، به موزه اهدا شده است.

نگاهی به موزه ملی تاریخ بلاروس

موزه ملی تاریخ جمهوری بلاروس یکی از موزه‌های پیشرو در این کشور است. در این موزه بیش از 480 هزار اثر موجود است که در بیش از 58 مجموعه نگهداری می‌شوند. ساختار موزه شامل 5 شعبه است: خانه ـ موزه، موزه تاریخ تئاتر و موسیقی، موزه تاریخ سینمای بلاروس، موزه مدرن با ساختار دولتی بلاروس، موزه طبیعت و بوم‌شناسی. هر یک از شعب، دارای نمایشگاه دائمی، سالن‌های نمایش و برنامه‌های فرهنگی و آموزشی هستند. پس از اعلام استقلال جمهوری بلاروس در سال 1992، این موزه به نام موزه ملی تاریخ و فرهنگ بلاروس نامگذاری شد. در سال 2009 نام فعلی به آن اختصاص داده شد.

این موزه، اولین کنفرانس کشورشناسی ملی را ترتیب داد که بیش از 250 شرکت‌کننده از میان اساتید دانشگاهی، کارمندان موزه‌ها، کتابداران، اساتید مؤسسات آموزش عالی، متوسطه، ابتدایی و تكميلی، کلکسیونرها و ... در آن حضور داشتند.

این موزه یکی از بنیانگذاران برنامه بین‌المللی «دیپلماسی فرهنگی» با موضوع «شهروندان مسکو در بلاروس، بلاروسی‌ها در مسکو» بود. در سال‌های 2018 و 2019 نمایشگاه‌هایی در کشورهای عمان، فرانسه، اسلواکی، ارمنستان، لتونی و روسیه در حوزه‌های مختلف فرهنگی توسط این موزه برگزار شد.

همچنین، در سال 2019، این موزه کنفرانس علمی بین‌المللی در حوزه باستان‌شناسی بلاروس و مناطق همجوار را ترتیب داد.

در بخش دیگر موزه، آثاری مربوط به صنعت چاپ و مؤسس چاپ در بلاروس، فرانتسیس اسکارینا به نمایش گذاشته شده است. از دیگر آثار می‌توان به کمربندهای معروف اسلوتسکی با قدمتی 600 ساله که به ایرانیان منتسب است، لباس‌هایی از مناطق مختلف بلاروس و آثار مختلف هنری مسیحی از شهر پولتسک، اشاره کرد.

انتهای پیام

نظر شما