شناسهٔ خبر: 41733649 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

عملیات شکار سرکرده تندر

هنوز جوهر حکم روح‌الله زم، سرکرده تیم ضدانقلاب آمد نیوز خشک نشده که این بار وزارت اطلاعات یک برگه تازه از ضربه غافلگیر‌کننده به یک گروهک برانداز رو کرده است. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

 هنوز جوهر حکم روح‌الله زم، سرکرده تیم ضدانقلاب آمد نیوز خشک نشده که این بار وزارت اطلاعات یک برگه تازه از ضربه غافلگیر‌کننده به یک گروهک برانداز رو کرده است. سرکرده گروهک تروریستی تندر وابسته به جریانات سلطنت‌طلب که در چند عملیات مسلحانه و انفجار دست داشته، شکار جدید نیروهای امنیتی ایران بوده است.
وزارت اطلاعات ظهر دیروز اعلام کرد: در جریان ضربه سنگین و اساسی سربازان گمنام امام زمان به یک گروه تروریستی مستقر در آمریکا، سرکرده گروه تروریستی تندر در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارد.
در اطلاعیه تکمیلی وزارت اطلاعات جزئیات بیشتری از این خبر منتشر شد که براساس آن نام سرکرده تندر جمشید شارمهد عنوان شد که از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد و در پی عملیاتی پیچیده بازداشت شده است.
مهم‌ترین عملیات این گروهک تروریستی در سال‌87 در حسینیه سیدالشهدای شیراز متعلق به کانون رهپویان وصال شیراز انجام شد که طی آن بر اثر انفجار بمبی 8پوندی 14نفر شهید و 215نفر از عزاداران حسینی زخمی شدند. گروهک تروریستی تندر در سال‌های اخیر نیز قصد اجرای چند عملیات بزرگ را داشته که منفجر کردن سد سیوند شیراز، انفجار بمب‌های سیانوری در نمایشگاه کتاب تهران و منفجر‌کردن حرم حضرت امام خمینی‌(ره) هنگام برگزاری مراسم عمومی ازجمله این عملیات بود که ناکام ماندند.
در یکی از این عملیات‌ها تروریست‌ها در یکی از هتل‌های تهران مشغول ساخت بمب بودند که بر اثر انفجار و آتش‌سوزی موقعیتشان لو رفته و توسط نیروهای امنیتی دستگیر می‌شوند.
در اقدامی دومین عملیات تروریستی این گروهک در روز 30خرداد1388 در حرم حضرت امام خمینی(ره) صورت گرفت، که البته فرد بمبگذار موفق به واردکردن محموله انفجاری به حرم حضرت امام(ره) نشد و بمب را در مقابل کفشداری حرم منفجر کرد که بر اثر انفجار آن 8تن از هموطنان مجروح شدند. انفجار در مقابل منزل امام جمعه نهاوند در 24دی1388 از دیگر اقدامات تروریستی انجمن پادشاهی بود. گفته می‌شود این گروهک در ترور شهید مسعود علی‌محمدی، از دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور نیز نقش داشته است.
گروهک تروریستی تندر طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته توسط سرویس‌های اطلاعاتی غربی به‌دنبال عملیات تروریستی در کنسولگری روسیه در رشت نیز بود اما با هوشیاری نیروهای امنیتی موفقیتی به‌‌دست نیاورد. از دیگر طرح‌های تروریستی ناموفق این گروهک می‌توان به طرح انفجار مخازن و خطوط انتقال نفت در بندر گناوه، بمبگذاری در حرم حضرت معصومه(س) و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که این طرح‌ها نیز عقیم ماند و اجرایی نشد.
گروهک تروریستی تندر در سال 1383توسط فردی به‌نام «فتح‌الله منوچهری» ملقب به «فرود فولادوند» تشکیل شد. این فرد هدف خود را از تشکیل این گروهک براندازی نظام جمهوری اسلامی ظرف مدت یک سال اعلام کرد. شبکه تلویزیونی معاند «Your TV» که متعلق به فرود فولادوند است، مسئول تبلیغات و انتشار مواضع این گروهک است.
سرکرده این گروهک تروریستی در سال‌1385 ناپدید شد و کسی از سرنوشت وی اطلاع دقیقی ندارد. تنها دختر وی مدعی شده است که پدرش در سرزمین‌های اشغالی فلسطین (اسرائیل) به‌سر می‌برد.
پس از ناپدیدشدن فرود فولادوند، جمشید شارمهد به‌عنوان مسئول این گروهک معرفی شده بود. بازداشت سرکرده تندر دومین عملیات غافلگیرکننده سرویس اطلاعاتی ایران در کمتر از یک سال گذشته است. سازمان اطلاعات سپاه مهرماه سال گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت روح‌الله زم، مدیر سایت آمد‌نیوز خبر داد که گفته شده است در عراق در تور اطلاعاتی سپاه قرار گرفته است. قوه قضاییه پس از چند دور برگزاری دادگاه زم برای او حکم اعدام صادر کرده است.

   اعتراض ایران به آمریکا
سید‌عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن قدردانی از اقدام مقتدرانه سربازان گمنام امام زمان‌(عج) در دستگیری سرکرده یک گروهک تروریستی و خرابکار، افزود: رژیم آمریکا در حالی خود را در کنار مردم ایران معرفی می‌کند که تروریست‌های شناسنامه‌دار و کسانی که مسئولیت چندین عملیات تروریستی داخل ایران را بر عهده گرفته و دست‌شان به خون مردم و شهروندان بی‌گناه ایرانی آلوده است را در خاک خود جای داده و از آنها در ابعاد و اشکال مختلف حمایت و پشتیبانی می‌کند. موسوی ضمن اعتراض شدید به دولت آمریکا افزود: این رژیم باید پاسخگوی حمایت از این گروهک تروریستی و دیگر گروهک‌ها و جانیانی که از داخل آمریکا هدایت عملیات خرابکارانه، مسلحانه و تروریستی علیه مردم ایران را بر عهده دارند و خون شهروندان ایرانی را بر زمین می‌ریزند، باشد.

   محاکمه؛ 12سال بعد

مهم‌ترین جنایت گروه تندر در جریان انفجار مهیب در شیراز در روز شنبه ۲۴ فروردین‌۱۳۸۷ در ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه در حسینیه شهدا وابسته به کانون رهپویان وصال در شهر شیراز مرکز استان فارس ایران رخ داد که انجمن پادشاهی ایران در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت. در آن انفجار 14نفر جان باختند که در بین آنان کودک 4 و 11ساله و یک دختر 16ساله حضور داشت و بقیه نوجوان و جوان بودند. در ۲۴اردیبهشت ۱۳۸۷ سخنگوی قوه قضاییه ایران از بازداشت 12عامل انفجار خبر داد و گفت که این افراد، اسلحه، مهمات، تجهیزات ساخت بمب و سیانور داشتند. در ۲ آذر‌۱۳۸۷، جلسه‌ای علنی به ریاست قاضی صلواتی برای 3متهم اصلی پرونده برگزار شد و در ۲۱ فروردین ۱۳۸۸، این 3‌نفر، به نام‌های محسن اسلامیان، علی‌اصغر پشتر‌ و روزبه یحیی‌زاده تراشکار در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند.

نظر شما