شناسهٔ خبر: 41733644 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمکی: خدمات پزشکی از راه دور پاییز برای کنترل کرونا و آنفلوانزا فعال می شود

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تولید داروی رمدسیویر و فاویپیراویر در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) جای تشکر دارد امکانات تله مدیسین و پزشکی از راه دور این ستاد نیز پاییز امسال در دوره شیوع همزمان کرونا و آنفلوانزا به کمک وزارت بهداشت می آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سعید نمکی روز یکشنبه در دیدار با مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) درباره تولید واکسن در ایران افزود: به جای اینکه برای خرید واکسن کرونا به کشورهایی که بلاتکلیف هستند، پیش پرداخت بدهیم، روی زیرساخت‌های خودمان سرمایه‌گذاری کرده و مذاکراتی را با تولیدکنندگان بزرگ واکسن دنیا انجام دادیم. البته با شرکت‌های بین المللی مذاکره کردیم تا در قالب یک پروژه مشترک با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، زیرساخت دراز مدت برای تولید واکسن‌های انسانی و دامی را در کشور ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: هم ما و هم سایر کشورها نمی‌دانیم که واکسن کرونا چقدر موثر خواهد بود. با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید واکسن کرونا از سایر کشورها عقب نیستیم.

محتاج بیرون از مرزها نیستیم

نمکی گفت: ویروس کرونا بسیار پیچیده و نو ظهور است و امکان دارد که هر لحظه از آن پدیده تازه‌ای ببینیم. مواردی مانند ایکه دارویی امروز موثر است و فردا نیست را فراوان خواهیم دید. افتخار جمهوری اسلامی ایران است که حتی یک بیمار پشت در بیمارستان سرگردان نماند و یک بیمار حتی به خاطر سن و سال و امکانات بر بیمار دیگری ارجح نشد.بزرگترین افتخار ما این است که مردم می‌دانند در اوج فشار و تحریم، محتاج بیرون از مرزها نیستیم.

حمایت ستاد اجرایی فرمان امام از وزارت بهداشت

نمکی اظهار کرد: روزهای اول هجمه کرونا برای ما بسیار سنگین بود. کسانی که در آن زمان دست ما را گرفتند، همواره در ذهن من خواهند ماند. یکی از جاهایی که دست ما را گرفت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود. تهیه مایحتاج بیمارستان‌ها که گاهی به دلیل جریان‌های بیرونی و تحریم‌ها به نتیجه نمی‌رسید از طرف ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شد. در کمتر از دو ماه به عنوان یک واردکننده تجهیزات پزشکی تبدیل به تولیدکننده و بعد صادرکننده شدیم و یکی از اضلاع اصلی این حماسه، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود.

وی ادامه داد: دستاورد بسیار ارزشمندی در مهار و کنترل بیماری داشتیم، هرچند خیز جدید بیماری آغاز شده است. یکی از ابعاد کنترل بیماری در اردیبهشت ماه، بسیج ملی مقابله با کرونا و سامانه ۴۰۳۰ به عنوان یکی از موفق‌ترین سامانه‌ها بود. در حال حاضر زحمت‌هایی برای تهیه و تولید داروها از طرف ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شده است.

وزیر بهداشت افزود: تولید داروی رمدسیویر و فاویپیراویر جای تشکر دارد و کارهای زیربنایی مهمی در زمینه تله مدیسین و پزشکی از راه دور انجام شده است. اگر در پاییز با پیک کووید ۱۹ به همراه آنفلوآنزا مواجه شویم و نخواهیم افراد به مراکز درمانی مراجعه کنند، پزشکی از راه دور برای بیماران پرخطر مفید خواهد بود.

نمکی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قدم‌های بسیار مهم و بزرگی را در توسعه زیرساخت‌های کشور به خصوص برای نقاط کمتر برخوردار و محروم برداشته است. امیدواریم با عنایت و حمایت مقام معظم رهبری که همواره توسعه و سفارش اکید برای رسیدگی به محرومان داشته‌اند، همه در کنار هم گام‌های موثری برداریم.

نظر شما