شناسهٔ خبر: 41733630 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

سینایی سوار بر ‌قطار ابدی

خسرو سینایی، کارگردان برجسته سینمای ایران، بعد‌ازظهر دیروز در بیمارستان امیر‌علم تهران درگذشت. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

خسرو سینایی، کارگردان برجسته سینمای ایران، بعد‌ازظهر دیروز در بیمارستان امیر‌علم تهران درگذشت. 8 مرداد، حبیب احمدزاده، نویسنده از بستری‌شدن سینایی خبر دارد. کارگردان 79ساله سینمای ایران که بر اثر ویروس کرونا و عفونت ریه بستری شده بود، بعد از 6روز از بستری‌شدنش زیر دستگاه تنفس مصنوعی تاب نیاورد و از جهان فرهنگ و سینمای ایران خداحافظی کرد. این کارگردان و مدرس سینما، یک ‌ماه قبل برای یک عمل جراحی در بیمارستان بستری شده بود.
به گزارش همشهری، خسرو سینایی، در میان کارگردانان سینمای ایران 2چهره فرهنگی قابل توجه داشت؛ به‌عنوان مستندساز با فیلم‌هایی همچون در کوچه پاییز، مرثیه گمشده و تهران، تصویر یک شهر و کارگردان فیلم‌های داستانی همچون عروس آتش، هیولای درون و زنده‌باد.
خسرو سینایی متولد سال۱۳۱۹ در ساری است، پس از پایان تحصیلاتش در رشته کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی و تئوری موسیقی در اتریش به ایران بازگشت. او تا انقلاب اسلامی در وزارت فرهنگ و هنر و تلویزیون ملی ایران به ساخت فیلم‌های مستند پرداخت. فیلم‌های مستندی همچون حاج‌مصور‌الملکی، شرح حال، آوایی که عتقیه شد، 25سال هنر ایرانی، آن سوی هیاهو، سردی آهن، پرستش و تهران و تصویر یک شهر حاصل کار این دوره از فعالیت‌های سینایی در سینمای ایران است.

خسرو سینایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این فرصت را یافت که از حاشیه سینمای ایران، به متن تولید وارد شود. او در سال۱۳۵۸ با کارگردانی فیلم زنده‌باد... نخستین تجربه سینمایی داستانی خود را پشت سرگذاشت.
آثاری داستانی چون «هیولای درون»، «در کوچه‌های عشق»، «عروس آتش» و «جزیره رنگین» سینایی را به‌عنوان کارگردانی گزیده‌کار در سینمای ایران معرفی کرد. در میان فیلم‌هایش «عروس آتش» در دوره هجدهم جشنواره فیلم فجر، فیلم منتخب تماشاگران بود و در بخش فیلمنامه، بازیگر نقش اول مرد و نقش مکمل مرد برنده سیمرغ بلورین شد.
سینایی در همه این سال‌ها از سینمای مستند فاصله نگرفت. فیلم معروف مرثیه گمشده درباره مهاجران لهستانی به ایران در سال‌های جنگ جهانی دوم برایش شهرتی جهانی فراهم کرد. فیلم در کوچه پاییز درباره زندگی چند روشنفکر سالخورده بارها دیده و پسندیده شد.

تسلیت خانه سینما برای درگذشت خسرو سینایی 
«باورمان نمی‌شود که خسرو سینایی رفته باشد.» خانه سینما در اطلاعیه‌ای درگذشت خسرو سینایی را تسلیت گفت. در متن خانه سینما آمده است: «ناباورانه باید به یکدیگر تسلی دهیم و در فراغش سوگواری کنیم. اعلام نبودنش نه‌تنها اهالی سینمای این مرز و بوم که سینماگران بسیاری را در این جهان پهناور در ماتم فرو خواهد برد. خانه سینما با نهایت تأسف و تاثر برنامه‌های وداع با او را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.» 

نظر شما