شناسهٔ خبر: 41731229 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آخرین وضعیت بازسازی و مرمت مسجد تاریخی ارگ تهران در آستانه محرم

عملیات بازسازی و مرمت مسجد مشهور و تاریخی ارگ تهران در منطقه ۱۲ به مرحله‌ای رسیده است که بر اساس اعلام شهرداری تهران، این عملیات در بخش زیرزمین مسجد تا پیش از آغاز ماه محرم تکمیل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، مسجد ارگ نام یکی از مساجد مشهور و تاریخی شهر تهران واقع در میدان پانزده خرداد، محله پامنار است. این مسجد در سال ۱۳۲۸ به دست جمعی از بازاریان تهران در دو طبقه با مساحتی حدود ساخته شد.

پروژه مرمت و ایمن‌سازی مسجد تاریخی ارگ شامل اقدامات مختلفی از قبیل سفت‌کاری، تکمیل سرویس‌های بهداشتی، کف‌سازی حیاط و شیب‌بندی می‌شود که سال گذشته، فاز نخست پروژه پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به اتمام رسید و طی آن ایمن‌سازی سقف حیاط مسجد با هدف رفع خطر از این سازه تاریخی صورت پذیرفت.

در حال حاضر فاز دوم عملیات بهسازی و مرمت این مسجد توسط معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در حال اجراست. صفا صبوری دیلمی معاون شهردار تهران در بازدید میدانی از آخرین وضعیت اجرایی پروژه مرمت و ایمن‌سازی مسجد ارگ بر تسریع عملیات اجرایی پروژه برای پایان یافتن عملیات بازسازی زیرزمین این مسجد همزمان با آغاز ماه محرم تاکید کرد.

سید مجید غمخوار مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران نیز در تشریح روند اجرا و پیشرفت پروژه، از ساخت سه چشمه سرویس بهداشتی در ضلع شرقی زیرزمین و اتمام عملیات خاکبرداری اتاق صوت خبر داد و گفت: سنگ‌کاری ستون‌های زیرزمین در حال اجرا است و مجموعه سازمان عمرانی مناطق تمام تلاش خود را به کار بسته است تا زیرزمین مسجد ارک برای بهره‌برداری در ماه محرم آماده شود.

به گفته مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق، ساخت و نصب درهای شبستان مردانه و زنانه به پایان رسیده و اجرای تاسیسات برقی در حال انجام است.

بر اساس اعلام معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، بازسازی و مرمت مسجد ارگ منطقه ۱۲ (فاز دوم-مرحله دوم) دارای پیشرفت ۹۵ درصدی است و در سال ۹۹ به پایان می‌رسد. 

نظر شما