شناسهٔ خبر: 41730169 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

نیاز حمل و نقل مسافری جاده‌ای به احیای دفاتر فنی

امروز نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر احیای این دفاتر است، دفتر فنی باید مکانی مشخص در جوار استراحتگاه رانندگان باشد. راننده‌ای که بیکار می‌شود با مراجعه به این دفتر، مدارک را تحویل متصدی داده و با اعلام راننده که برای رانندگی در چه خطوطی آمادگی دارد، مدارک(دفترچه) راننده در اختیار دفتر فنی قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -
تین نیوز مختار داوودی* :

جایگاهی به‌نام دفتر فنی را امروز فقط در خاطرات رانندگان قدیمی باید جستجو کرد که مسئولان آن دفاتر، از افتخارشان در حمل و نقل تصدی‌گری بر دفتر فنی  است و گاهی با واژه فرانسوی سرشوفر از آن یاد می‌کنند. مکانی تخصصی برای آنالیز رانندگان حرفه‌ای، مهمانداران و ناوگان.

درگذشته حمل و نقل مسافر توسط گاراژها در داخل شهرها انجام می‌گرفت، ازمزایای گاراژها این بود که در داخل همین موسسات، یک مدیریت بسته با کارکردهای مثبت توسط مدیران قدیم اجرا می‌شد. یکی از آن کارها دفتر فنی و اصطلاح سر شوفر بود. هرچند در زمان رونق گاراژها بیشترین ایرادی که به آنها وارد بود سرگردانی مسافر برای تهیه بلیت و عدم اطلاعات از مقاصد سرویس شرکت‌ها بود.

انتقاد یک فعال صنفی از شرایط جدید ساعت کار رانندگان اتوبوس

یک شرکت به مانند یک تیم فوتبال عمل می‌کرد، مربی همیشه تیم را آنالیز و هرکس در چارچوب وظایف خود احساس مسئولیت می‌کرد و کسی خارج از این تیم (گاراژ) بازی نمی‌کرد، همگی یکدست بودند و تعصب خاص شرکت مربوطه داشتند.

 باتشکیل پایانه‌ها و تجمیع شرکت‌ها در یک مکان، سرگردانی مسافر برطرف و درعوض این رانندگان بودند که سرگردان در دفاتر شرکت‌ها شدند. راننده‌ای که از صبح تا شب باید در ترمینال پرسه بزند به امید این‌که سرویسی برود و به طور قطع برای راننده‌ای که ده ساعت در ترمینال سرپا بوده رمقی نمانده که هشت ساعت رانندگی کند. در واقع شیرازه آن تیم منسجم از هم پاشید. تشخیص رانندگان حرفه‌ای از اماتور مشکل شد.

امروز نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر احیای این دفاتر است، دفتر فنی باید مکانی مشخص در جوار استراحتگاه رانندگان باشد. راننده‌ای که بیکار می‌شود با مراجعه به این دفتر، مدارک را تحویل متصدی داده و با اعلام راننده که برای رانندگی در چه خطوطی آمادگی دارد، مدارک(دفترچه) راننده در اختیار دفتر فنی قرار بگیرد. نیاز  به حضور فیزیکی راننده در پایانه نیست و به محض درخواست ازسوی مالکان یا شرکت‌ها لیست رانندگانی که اعلام آمادگی کرده‌اند دراختیار آنها قرار خواهد گرفت. دفتر فنی با راننده هماهنگی کرده که یکساعت قبل از حرکت به پایانه مراجعه کند.

با این کار حق انتخاب راننده مجرب برای مالک بیشتر می‌شود. دفترفنی پایه حقوق راننده و مهماندار را تعیین می‌کند، با چک کردن مدارک مشکلی در زمان صدور صورت وضعیت به‌وجود نمی‌آید. متصدی موظف است فهرست رانندگان را به نوبت بنویسد که در حق کسی اجحاف نشود و رانندگانی هم که در خوابگاه ترمینال استراحت می‌کنند هر زمان امکان سرویس دهی فراهم شد با آمادگی و استراحت کامل  سرویس را انجام می‌دهند. با این کار نه راننده دغدغه حضور فیزیکی خود در پایانه و خستگی دارد و نه مالکان به خصوص ناوگان غیر بومی دغدغه راننده که در شهرستان خود به یک معضل و مشکل تبدیل شده است.

*عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور

حالا که اینجا هستید...

تین‌نیوز از مخاطبانش درخواست کوچک اما مهمی دارد. ما در پایگاه خبری صنعت حمل‌و‌نقل همواره سعی داشتیم جامع‌ترین اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌ها را مطابق با واقعیات و توجه به اصل بی‌طرفی رسانه تهیه و اطلاع‌رسانی کنیم. اما حوزه‌ی حمل‌و‌نقل بسیار گسترده است و پوشش دقیق و متمرکز همه‌ی آن کاری بس دشوار. بنابراین تصمیم براین گرفتیم که روی بخش‌هایی از این حوزه بیشتر تمرکز کنیم که اولویت و دغدغه اصلی مخاطبانمان است و مشکلات این حوزه‌ها را با فوریت بیشتری از مسئولان پیگیری کنیم. بنابراین پرسشنامه‌ای تهیه کردیم که اولویت شما در حوزه بزرگ حمل و نقل را مشخص می‌کند حال تنها قدمی که مانده این است که با پر کردن این پرسشنامه ما را در این مسیر یاری کنید. «راه روشن است.»؛ اگر شما راهنمای ما باشید.

پرسشنامه

نظر شما